Nekromanti Ursäkt

Frixeray

Swordsman
Det var det... Nu har jag fått alla på forumet att tro att jag är en idiot som bara skrattar åt folks olycka. Ett problem med mej är att jag alltför ofta talar innan jag tänker, vilket ledde till att bla formuleringen av förra trådens ämne blev mycket dålig och jag ångrar att jag skrev vad jag skrev.

Givetvis tycker jag det är tråkigt att någon skall kunna drabbas av något sånt här, för alla inblandade. Jag hoppas snarare Didi klarar sej ur detta bra och hoppas så att rollspelsdebatten kanske kan hamna på en högre nivå än tidigare. Kanske vore det ett bra tillfälle att göra något för Didi nu (eller senare) för att visa att vi inte är så farliga som hon tror.

Jag hoppas att jag har återfått lite respekt och att jag inte skrivit något nytt dumt ny iochmed detta inlägg

Gardener

Champion
Nu kan man läsa inlägget

Tänkte bara informera er som försökt läsa detta inlägg tidigare att det nu fungerar att läsa det.

En underlig bugg i forumsystemet gör att nån gång var 50000:e inlägg eller så så fungerar det inte att läsa inlägget. Varken jag eller utvecklaren har någon aning om varför detta uppstår, så alla som har råkat ut för att ett inlägg de skrivit inte går att läsa får gärna komma in med kommentarer om ifall det hände något speciellt när inlägget gjordes...

Rosen

Myrmidon
Nu har jag fått alla på forumet att tro att jag är en idiot som bara skrattar åt folks olycka.

Jag tolkade det snarast som "Jaa, nu tappar de alla spår av offentlig trovärdighet" - vilket iofs är sant, men som också omöjliggör all form av offentlig upprättelse av oss från massmedias håll. Börjar man gå in på varför den där debatten blev som den blev för några år sedan, måste man också gå in på vad som sas och av vilka och varför det... Och att hävda att 100.000 rollspelare är djävulsdyrkande våldsdyrkande pedofilnazistsexistfascister är rätt ok, för det är bara en grå ansiktslös massa - men att hävda offentligt att två personer är sjuka i huvet är en helt annan femma...

Jag hoppas snarare Didi klarar sej ur detta bra och hoppas så att rollspelsdebatten kanske kan hamna på en högre nivå än tidigare.

Börjar hon må bättre, vilket hon iofs redan har haft åratal på sig att göra, så håller hon sig nog gissningsvis borta från den helt och hållet.

Det skulle också vara bäst för henne (för dem; av det jag har sett av dem verkar han sjukare än hon) - en annan sak som brorsan påpekade är att bland det farligaste som finns för paranoida personer är om de upplever att de får stöd för sina konspirationstankar. I deras fall fick de fett gehör i kvällspress och TV, och deras arbete betraktades som viktigt och relevant av föräldraföreningar, riksdagsmän och högt uppsatta poliser... och ett par år senare hade deras varningar om en psykespåverkande hobby blivit en nationell konspiration av mörkermän för att störta samhället.
Korrekt bemötande ur (deras) hälsosynpunkt skulle alltså ha varit att säga "Jaha, och hur länge har du känt det så här?" istället för att gå i sakdebatt med dem.

--
Åke

Azagthoth

Myrmidon
Och att hävda att 100.000 rollspelare är djävulsdyrkande våldsdyrkande pedofilnazistsexistfascister är rätt ok, för det är bara en grå ansiktslös massa - men att hävda offentligt att två personer är sjuka i huvet är en helt annan femma...

De gjorde det inte här. Hade de gjort det här (inte särskilt troligt) så hade jag stängt den tråden också.

Kan vi sluta tala om en persons eventuella sjukdom nu? Det är inte därför vi har ett rollspelsforum. Tack på förhand.

Som en person som har varit sjuk.....

...så tycker jag det är visst relevant hur man bemöter sin omvärld, i detta fall rollspelsverige. Det är helt klart relevant för en viss kritik om den görs av en paranoid person. Då jag själv har upplevt paranoid schizotyp psykos vet jag ungefär hur sanningsenligt det man upplever är, och det är inte mycket. Oftast finns det någon kärna av sanning, men det mesta är rent fabulerande. I sjukdomstillståndet tycks ofta samband som är helt bizarra för utomstående självklara.

Å andra sidan tycker jag också att det är farligt att säga en kritik är irrelvant bara för att en person skulle ha en historia av sjukdom. Hon kan exempelvis ha blivit sjuk först på senare år, och det gör ju inte att hon ska betraktas med misstro för uttalanden hon gjorde före sin sjukdom, även om det är sant att insjuknandet i denna typ av sjukdom är ofta något som sker gradvis.

Men att det är helt klart relevant för vår hobby om hon var sjuk under tiden hon gjorde dessa uttalanden eller inte, det är helt klart fallet. Det tycker jag inte att Azagthoth kan säga emot; det vore att ta bort Didis möjlighet att förklara sig och försvara sig.

Hur som helst så är det ju bara Didi som påstås MÖJLIGEN ha varit sjuk i en sjukdom. Björn återstår ju, och det gör ju att det mesta av deras kritik måste tas på allvar.

Slutligen måste jag tillägga att jag finner det osannolikt att detta rykte skulle vara sant, för de flesta paranoida personer kommer till slut till ett stadium då dom inte kan växelverka med sin omgivning på ett advekat sätt, vilket förhindrar exempelvis arbete på ett normalt sätt. Didi arbetade framgångsrikt under de åren hon kritiserade oss och jag har svårt att tänka mig att hon skulle varit åtminstone akut sjuk under den tiden på grund av detta.

PS Ta bort båda trådarna så slipper vi bryta mot PUL. DS

Azagthoth

Myrmidon
Re: Som en person som har varit sjuk.....

Men att det är helt klart relevant för vår hobby om hon var sjuk under tiden hon gjorde dessa uttalanden eller inte, det är helt klart fallet. Det tycker jag inte att Azagthoth kan säga emot; det vore att ta bort Didis möjlighet att förklara sig och försvara sig.

Men det gör jag inte heller, det jag säger är att jag inte anser att vi skall diskutera detta på ett rollspelsforum. Eftersom det vi diskuterar är en individs påstådda sjukdom, vilket inte har med rollspel att göra.

Netfeed

Swashbuckler
fattar nada

jag ar läst båda topicarna och fattar nada
vikka är diddi&björn?
vad vill det få sagts?

Kitzune

Swashbuckler
Re: fattar nada

vikka är diddi&björn?

Sök på antingen "Piff och Puff" eller "Diddi och Björn" här på
forumet (byt ut "och" med "&" också i en andra sökning för
fler resultat). Annars kan du fråga efter deras bok "De
övergivnas armé" på biblioteket.

/Alexander Gyhlesten

Anders

Hero
Didi och Björn

Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt kan enklast beskrivas som två rollspelshatare som genom åren spridit diverse lögner om rollspel och egendomliga anklagelser mot hobbyn och dess utövare. Brukar själv ha något av deras “bästa” uttalanden som signatur här på forumet. Rekommenderar dig att titta på sidan http://www.algonet.se/~enda/didi_.html där Björn Hellqvist citerar en del av vad de skrivit och kommenterar det.

Troberg

Sinister eater
Re: fattar nada

>Annars kan du fråga efter deras bok "De
>övergivnas armé" på biblioteket.

Gör inte det. De får ersättning varje gång någon lånar den.

/troberg

Quan'talis

Swashbuckler
Va?

Gör inte det. De får ersättning varje gång någon lånar den.

Av vem då? Är det något jag missat angående hur bibliotek fungerar?

Dessutom sa ju Kitzune att han skulle fråga efter den, inte att han skulle låna den. Man behöver ju inte överdriva heller.

/JPS

Troberg

Sinister eater
Re: Va?

Kommer inte ihåg var jag hörde det och kan inte garantera att det är så.

Låter rimligt på något sätt att författare ska få mer ersättning än bara en bokförsäljning när många läser boken, så det kan nog stämma.

/Troberg