Nekromanti Urspårade diskussioner under spelmöten...

Muggas

Hero
Den mycket omdebatterade regeln "SL har alltid rätt" var en regel som tillämpades flitigt för ett antal år sedan (och troligen tillämpas den fortfarande), förmodligen inte utan problem på många håll. Det har fokuserats mer och mer på demokratiska värderingar på sistone, och det har, i samband med diskussioner om spelsessioner, sagts att det inte är spelledarens berättelse utan samtliga speldeltagares berättelse.

Nu pratade jag för ett slag sen med spelare från min första grupp (som jag inte spelat med på nästan 10 år). I deras spelgrupp har de hållt fast vid den gamla SL har alltid rätt, regeln och gör det fortfarande. När jag tog upp det med dem, sa de att det alltid har funkat för dem och att de inte skulle vilja ändra på det. De erkände att spelledaren (samma som för länge sen. De verkar nästan aldrig vilja byta) i början beslutade om allt, men efter hand så diskuterades allas önskemål grundligt mellan spelmötena och spelledaren tog fasta på vad spelarna hade att säga! Sen att de valt att tillämpa regeln ändå beror bl a på att de faktiskt har erfarenhet av urspårade diskussioner och vill undvika det till varje pris.

I en perfekt spelgrupp kan man kanske dra upp alla problem till ytan och lösa dem snabbt och effektivt direkt under pågånde spelsessioner. Jag tror dock att det är sällsynt att med sådana sammansvetsade grupper, både privat och rollspelsmässigt, att det fungerar tillfredsställande att ta upp diskussioner om rollspelandet under spelmötet, utan att en massa tid ägnas åt detta i stället för att spela. Men det kanske är nödvändigt att vänja sig vid att göra det för att det ska bli rättvist. Eller? Jag tänkte bara uppmärksamma er om att en del spelgrupper, trots att de spelat länge, fortfarande envisas med att använda regeln. Betyder detta att:

a. Speldeltagarna har av erfarenhet lärt sig att det lönar sig att använda sig av regeln, om man gör det med ansvar och med hänsyn till spelarna?

b. Spelarna är fega och nedtryckta av en diktatoriksk SL, men de döljer det i smyg för att inte framstå som mesar?

eller...

c. Något annat

Kan man lösa urspårade diskussioner under spelmöten på andra sätt än med "regeln"? Måste man byta spelgrupp om det inte fungerar att ta upp diskussioner om spelandet under spelmötena?

Jag vet att detta diskuterats nästan in absurdum, men jag frågar ändå (med risk för inga, eller få irriterade svar med hänvisningar till andra trådar om ämnet)... Hur många tillämpar "SL har alltid rätt regeln" och hur många tycker att den fyller sin funktion om den används ansvarsfullt?

Hur många rollspel (fullpris och Indie) har fortfarande denna regel nedskriven i kapitlen om hur man spelar rollspel idag?

Olle Linge

Snigel
Det beror ju lite på vad man menar. Menar man att spelledaren har ensamrätt på att komma med idéer och bestämma så är det fel, menar man att spelledaren har sista ordet så håller jag med. Under själva spelmötet har spelledaren rätt (jag syftar på min egen spelgrupp i resten av inlägget), men det hindrar ju inte att spelarna kan komma med frågor, till exempel: "Är det där verkligen rimligt, bordet det inte vara...?". Spelledaren kan då välja att ta till sig detta eller att inte göra det. Gör han det inte, så ska det inte startas en diskussion om det då, eftersom det kommer att störa flytet och stämningen i spelet och blir bara irriterande (mer irriterande än att splledaren tog ett orimligt beslut enligt vissa spelare).

När man kliver utanför spelets ramar, det vill säga oftast precis innan eller efter ett spelmöte, så är det absolut inte spelledaren som alltid har rätt. Här är det öppet för debatt och frågor, antingen tillsammans eller individiuellt med spelarna. Rollspel är ju trots allt en hobby man utövar i grupp, så om spelarna inte är nöjda så är det svårt för spelledaren att vara nöjd. Spelledarens ord brukar dock väga tyngre eftersom det ändå är han som får lägga ner den mesta tiden och det bygger på att han själv känner sig motiverad, annars är det ganska meningslöst att spela.

Så direkt svar på några av dina frågor:

Ja, spelledaren har alltid rätt under pågående spel.
Nej, spelledaren har inte alltid rätt utanför spel, här finns det utrymme för demokrati.

Mr Brunch

Veteran
I en av spelgrupper jag spelar i oh dessutom spelleder i använder vi en variant av regeln. Sl har alltid rätt... en stund. Alltså har jag alltid rätt om hur hur man ska tolka underliga regler och situationer under tiden vi spelar. sen när vi inte spelar diskuterar vi egenom regler och bestämmer hela gruppen hur vi ska göra med den regeln. Det fungerar bra då regeldiskusioner inte komemr ivägen för spelande men spelarna får vara med och bestämma om reglerna.
I den andra gruppen jag spelar i kör vi stenhårt med SL har alltid rätt. Våran SL där vägrar lyssna på spelare och blankt vägrar använda sig av regeländringar som han själv inte kommit på. Det fungerar inte bra alls.

Troberg

Sinister eater
Ja, spelledaren har alltid rätt under pågående spel.
Nej, spelledaren har inte alltid rätt utanför spel, här finns det utrymme för demokrati.
Bra sammanfattning. De är precis som i sport, där man inte byter ut domaren under spel på grund av ett dåligt domslut (utom ibland inom brottningen, då domaren ibland blir knockad på grund av ett domslut och en annan domare hoppar in), men man kan efter spel överväga om han är lämplig.

Muggas

Hero
Spelledarens ord brukar dock väga tyngre eftersom det ändå är han som får lägga ner den mesta tiden och det bygger på att han själv känner sig motiverad, annars är det ganska meningslöst att spela.

Ja, håller med. Spelledaren kan avsättas och/eller lägga av om han inte känner för det (det sista en självklarhet). Så länge spelledaren har spelarnas stöd, så får han ta avgörande beslut under spelmöte utan invändningar som ofta resulterar i timslånga diskussioner...

...Är det någon som spelat på ett sätt där man tar upp problem på plats (d v s spelarna invänder mot ngt, man diskuterar och löser det under pågående spelsession), utan att diskussionerna blivit mer än kvartslånga?

Muggas

Hero
I den andra gruppen jag spelar i kör vi stenhårt med SL har alltid rätt. Våran SL där vägrar lyssna på spelare och blankt vägrar använda sig av regeländringar som han själv inte kommit på. Det fungerar inte bra alls.

Ok, men något lockar ändå, annars skulle ni väl inte fortsatt att spela med honom? Eller kanske ingen annan vill agera SL? Bättre dåligt spel än inget spel alls?

Olle Linge

Snigel
...Är det någon som spelat på ett sätt där man tar upp problem på plats (d v s spelarna invänder mot ngt, man diskuterar och löser det under pågående spelsession), utan att diskussionerna blivit mer än kvartslånga?
Vad menar du? Det sker ju hela tiden. Jag menar om det är något som spelledaren säger som är uppenbart fel för spelarna och de påpekar det, händer det ju inte allt för sällan att problemet löses genom den enkla konversationen. Och det tar mycket mindre än en kvart. Eller också förstod jag fel.

Muggas

Hero
brottning [OT]

utom ibland inom brottningen, då domaren ibland blir knockad på grund av ett domslut och en annan domare hoppar in

Ja, domarna i (fri)brottningen är ju ibland fd brottare själva och minst lika akrobatiska och i vissa fall vältränade som brottarna själva... Underligt förresten att många brottare dör i hjärtattacker i 40-50 års åldern...

Muggas

Hero
Nej, du förstod rätt. Men jag menar att det är mer undantag än regel, åtminstone enligt min erfarenhet... Små teknikalitetsfrågor undantaget, har de flesta diskussioner om tillämpning av regler och ifrågasättande av spelledaren som jag varit med om mynnat ut i alltför långa diskussioner. Om det nästan aldrig gjorde det skulle jag tycka att det kanske kunde vara acceptabelt...

Olle Linge

Snigel
Fel angående rollpersoner då?

Heh... i så fall är svaret nej, för om det inte går att lösa driekt så får man svälja och vara tyst istället. Det finns dock undantag, och det är om spelledaren har missat något med en karkatär, det är lite taksigt att behöva ändra på saker som kanske är jätteviktiga för rollen bara för att spelledaren är dåligt på läst, inte kommer ihåg eller bara tänker fel. Hur brukar ni göra med det?

Troberg

Sinister eater
Re: brottning [OT]

Underligt förresten att många brottare dör i hjärtattacker i 40-50 års åldern...
Tja, båda de stora ikonerna inom sporten är väl kring 60 (Ric Flair och Hulk Hogan) och tävlar fortfarande på topp.

Muggas

Hero
Re: Fel angående rollpersoner då?

Kan inte säga att jag på rak arm kommer på ngt tillfälle då det har skett (vi har alltid haft mycket pålästa spelledare, även jag :gremcool: )... Men av respekt för spelarna så är det ju spelledarens uppgift att ha koll på deras rollpersoner. Om så inte är fallet, så tvingas man väl lösa problemet under spelmötet som du säger. Men fy skäms, spelledar'n! :gremwink:

Muggas

Hero
Re: brottning [OT]

Ja, de är legender, men idag tillhör de ju inte precis det absoluta toppskiktet ... men det är imponerande av dem att fortfarande hålla på och deras storhet inom genren kan man aldrig ta ifrån dem. Många wrestlers har dock dött av just hjärtattack redan i 40-års åldern som t ex Rick Rude, Mr Perfect, British Bulldog, m fl...

...snälla, förlåt mig mitt OT:ande. Ska sluta nu.. :gremcrazy:

Foggmock

Myrmidon
Eller så skaffar man så pass enkla regler att man inte behöver någon domare. Som typ i Ultimate Frisbee. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Det beror såklart på vad man menar med urspårade diskussioner. Om det är folk som börjar tjabba om senaste Matrix: Revenge eller Lord of the Towers kanske man ska som SL vara först med att hugga till om att de ska skärpa sig.

Om det däremot behandlar regelfrågor säger man antingen

A. Vi håller tyst nu och lever med regeln tills efter mötet då vi kikar närmare på hur vi vill ha det, eller

B. Vi tycker regeln är så genomabsurd att SL(eller nån annan såklart) får improvisera fram en lösning, och sen tittar vi närmare på det.

Det är alltså en fråga man tar utanför spel, och att då tillämpa "regeln" är ju ganska fel, eftersom spelledarens makt är sessionsgiven. Eh, alltså, han är bara boss medans man spelar. Det finns nog inget att göra åt de förtryckande spelledarna förutom att upplysa nya spelare (som ofta är bokstavstroende) att så inte är fallet.

Gamla spelare däremot... hur var det nu med gamla hundar och sitta... :gremwink:

Mr Brunch

Veteran
Nja det är mest den sociala biten och inte spelet som lockar för mig. Själva spelet har blivit sämre och lockar mindre tråkit nog. Det e inte det att ingen vill spelleda utan snarare att våran SL inte kan vara spelare, han fixar inte att inte ha full kontroll och slutar med att han dödar halva gruppen...

Olle Linge

Snigel
Missförstånd och tolkningsgrejer kommer alltid, oavsett vad man spelar. Speciellt beskrivningar av handlingar och sådant har ju ingenting att göra med vilket system man spelar. Vi har den berömda anekdoten från vår spelgrupp där en spelare fick en kastyxa i ryggen, kastad av någon som han trodde var femton meter framför honom, och inne i ett hus. :gremgrin:

Det ska tilläggas att spelledaren på den tiden inte var bäst på att förklara så man begrep.