Det fanns FN-resolutioner som gav USA rätten till våld. Hela 17 stycken faktiskt. Du kan själv läsa dem på
www.un.org. Jag har läst dem alla. Resolution 678 och 1441 räcker.
Ok. Då går vi igenom Resolution 1441. Första sidan.
Recalling all its previous relevant resolutions, in particular its resolutions 661
(1990) of 6 August 1990, 678 (1990) of 29 November 1990, 686 (1991) of 2 March
1991, 687 (1991) of 3 April 1991, 688 (1991) of 5 April 1991, 707 (1991) of 15
August 1991, 715 (1991) of 11 October 1991, 986 (1995) of 14 April 1995, and
1284 (1999) of 17 December 1999, and all the relevant statements of its President,
Recalling also its resolution 1382 (2001) of 29 November 2001 and its
intention to implement it fully,
Recognizing the threat Iraq’s non-compliance with Council resolutions and
proliferation of weapons of mass destruction and long-range missiles poses to
international peace and security,
Recalling that its resolution 678 (1990) authorized Member States to use all
necessary means to uphold and implement its resolution 660 (1990) of 2 August
1990 and all relevant resolutions subsequent to resolution 660 (1990) and to restore
international peace and security in the area,
Further recalling that its resolution 687 (1991) imposed obligations on Iraq as
a necessary step for achievement of its stated objective of restoring international
peace and security in the area,
Vad står det där? Jo att de gamla resolutionerna kring Irak vs Kuwait dras tillbaka. Inklusive Resolution 678 som du hävdar ger USA rätt att invadera Irak med våld.
På sida tre i resolutionen dras det upp vilka nya villkor och beslut som fattas kring frågan.
2. Decides, while acknowledging paragraph 1 above, to afford Iraq, by this
resolution, a final opportunity to comply with its disarmament obligations under
relevant resolutions of the Council; and accordingly decides to set up an enhanced
inspection regime with the aim of bringing to full and verified completion the
disarmament process established by resolution 687 (1991) and subsequent
resolutions of the Council;
3. Decides that, in order to begin to comply with its disarmament
obligations, in addition to submitting the required biannual declarations, the
Government of Iraq shall provide to UNMOVIC, the IAEA, and the Council, not
later than 30 days from the date of this resolution, a currently accurate, full, and
complete declaration of all aspects of its programmes to develop chemical,
biological, and nuclear weapons, ballistic missiles, and other delivery systems such
as unmanned aerial vehicles and dispersal systems designed for use on aircraft,
including any holdings and precise locations of such weapons, components, sub-
components, stocks of agents, and related material and equipment, the locations and
work of its research, development and production facilities, as well as all other
chemical, biological, and nuclear programmes, including any which it claims are for
purposes not related to weapon production or material;
Såvitt jag vet redovisade man att man inte hade några dylika vapen. Inte hittades det några heller. Vari består då skälet till invasion? Det finns inget stöd för det här.
Eller du kanske menar denna näst sista beslutssats som ett tillräckligt bindande beslut om att USA hade rätt att ta till våld självvåldligt?
13. Recalls, in that context, that the Council has repeatedly warned Iraq that
it will face serious consequences as a result of its continued violations of its
obligations;
Så nej. Det är du som har fel. Inte vi andra. Inte vi andra kärlekstörstande trädkramare som är emot våld och krig om det kan undvikas. Framförallt är vi emot när enskilda nationer utan bindande beslut tar till vapen just för att de
kan vilket USA gjorde.
Du har fel vad det gäller Iraks oljetillgångar. Det är Iraks folkvalda parlament som bestämmer över pengarna. Detta kommer bekräftas genom den konstitution som röstas igenom snart i Irak.
Då är mina källor fel. Det vill säga de artiklar jag läst om ovanstående som publicerats i Washington Post samt New York Times. Du påstår att de bevis som luckrats upp och visats upp för de reportrarna då inte är sanna? Oljepengarna går rakt in i USA's federala budget. Vilket kritiker i USA har höjt sina röster mot. Återigen. Motbevisa mig med bevis och fakta, inte med åsikter. Jag kan leta upp dessa artiklar så du kan läsa dem själv.
Att påstå att USA gav sig in i Irak av ekonomiska intressen förstår jag helt enkelt inte. Det här kriget har kostat USA hittills 151 miljarder dollar. Bensinpriserna är dem högsta i mänsklighetens historia. Och ändå finns det dem som tror att USA gjorde det för att tjäna pengar....
Jag har inte påstått att USA gav sig in i det hela pga ekonomisk vinst. Däremot är det helt i linje med den ekonomiska och militäriska politik som förts från konservativa partiet i USA sedan Reagans tid. Ta en titt på deras bytesbalans under Reagan, Bush den äldre, Bush den yngre och Clinton och se om du hittar några gemensamma fakta. (Jag vet facit, men vore ju roligt om du kan upptäcka att du faktiskt har fel någon gång.)