Nekromanti Usagi Yojimbo!

Nalle med AK4

Swordsman
Ja, ni gissade rätt. Det här inlägget handlar om Usagi Yojimbo RPG. Hur är det? Det verkar ganska kul, jag gillar Usagi Yojimbo, och enkelt, precis som jag vill ha mina rollspel! Det stod något om den i senaste Codex, men jag skulle gärna veta mera. T.ex. om det använder det traditionella Hp/Kp systemet eller något annat system typ Neogames, med Trauma- och Smärta-kryss. Framför allt: finns det några kampsportsregler och isåfal hur fungerar dom?
Många rollspel har enligt mej inte lyckats riktigt med att ha bra regler för kampsport. Jag har förresten knåpat lite på ett eget system, men det får vi ta på Rollspelsmakande-forumet.
Nalle

Storuggla

Champion
Re: Kanin Livvakt!

UY använder Fuzionsystemet. Utgivarnas sida finns http://www.goldrushgames.com/uy.html (Ha! Du får klippa och klistra! Muahahaha!).
I och med att de använder instat Fuzion, m.a.o. budget varianten så har systemet några buggar men man kan enklet ooch utan några som helt problem adaptera det till de normala fuzioneglerna, och då får man... ja, Sengoku fast med kaniner or Nekoninja! /images/icons/grin.gif Tummen upp! UY rekommenderas. Inte lika mycket som Ledgend of the Five Rings och Sengoku, men det är helt klart godkänt.

Storuggla, samurairäv

Krille

Super Moderator
"Det stod något om den i senaste Codex, men jag skulle gärna veta mera. T.ex. om det använder det traditionella Hp/Kp systemet eller något annat system typ Neogames, med Trauma- och Smärta-kryss. Framför allt: finns det några kampsportsregler och isåfal hur fungerar dom?"

Det finns två uppsättningar med ont man kan ta: Hits och Stuns. Hits är sådant som har ihjäl'en, och Stuns gör bara ont. Det är hyfsat likt hit points, men ändå inte.

Stridskonstreglerna fungerar så här: det finns en kasse stridsfärdigheter, till exempel Kenjutsu, Archery, Peasant Weapons etc. Ta en sådan, och skriv ner vad den skola som din rollperson har tränat. Det finns inga specialmanövrar eller moment eller annat bjäfs, eftersom sådant inte behövs.

Trots detta är stridssystemet fyllt med bra mycket mer finess än de flesta andra, eftersom man väljer taktik på ett sätt som fungerar lite som sten-sax-påse (systemet var så bra att jag snodde det och anpassade det till Skymningshem - titta i beta två av Skymningshem/Västmark efter taktikvalskorten). För övrigt är "kampsport" totalt fel ord. En samuraj tränar strid, inte en sport.

Nalle med AK4

Swordsman
Tack. Då är det som jag vill ha det: enkelt, hyfsat realistiskt och häftigt.

"För övrigt är "kampsport" totalt fel ord. En samuraj tränar strid, inte en sport. "

Jaja, men kan man bara vara samuraj då? Kan man inte vara en cool ekorrninja? Jag tillhör dessutom förbundet "Säg nej till asiatiska fantasyvärldar". Jag menar, (nästan)alla rollspel innehåller regler för japanska brödknivar (tack för uttrycket Krille!) men inga rollspel har (åtminstone i grundreglerna) regler för t.ex. en kris(arabisk kniv). Observera att Dungeons & Dragons inte räknas till "alla" rollspel, de har ju för fan alla möjliga världar + några till.
Nalle, kollar noga vad han skriver så att inte Krille ska hitta något att rätta (men det gör han nog i alla fall...)

Nalle med AK4

Swordsman
Tack. Då är det som jag vill ha det: enkelt, hyfsat realistiskt och häftigt.

"För övrigt är "kampsport" totalt fel ord. En samuraj tränar strid, inte en sport. "

Jaja, men kan man bara vara samuraj då? Kan man inte vara en cool ekorrninja? Jag tillhör dessutom förbundet "Säg nej till asiatiska fantasyvärldar". Jag menar, (nästan)alla rollspel innehåller regler för japanska brödknivar (tack för uttrycket Krille!) men inga rollspel har (åtminstone i grundreglerna) regler för t.ex. en kris(arabisk kniv). Observera att Dungeons & Dragons inte räknas till "alla" rollspel, de har ju för fan alla möjliga världar + några till.
Nalle, kollar noga vad han skriver så att inte Krille ska hitta något att rätta (men det gör han nog i alla fall...)

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Nej till asiatiska fantasyvärldar...

Tro det eller ej, jag skulle nog placera mig själv i detta förbund, också.Det verkar som om alla Fantasyvärldar idag är anting Tolkien-kopior eller, som sagt, Japan-kopior (okej, det kan vara Kina också, men oftast Japan). Jag förstår inte varför man kan fina några andra Fantasyvärldar, som är baserade på t.ex. Mellanöstern eller Sydamerika?

Det kanske kan låta konstigt att jag är emot Japansk-inspirerade fantasyvärldar, med tanke på mitt användarnamn, mina intressen och allt. Men faktum är att jag är det. Min åsikt har alltid varit "Skall det likna Japan, skall det vara Japan!" och jag håller på det. Varför spela i en fantasyvärld, när redan det Feodala Japan här på Jorden var det? Ni förstår vad jag menar, hoppas jag.

Storuggla

Champion
Re: Sengoku?

Vad tycker du om Sengoku då? Historiskt Japan, finns extraregler om man vill hamed magi och monster men dom är som sagt frivilliga.

Storuggla, den fyrtioåttonde roninen

Krille

Super Moderator
"Jaja, men kan man bara vara samuraj då? Kan man inte vara en cool ekorrninja?"

Inga problem. Vad jag vände mig mot var konceptet "kampsport" - Usagi är ca 300 år för tidigt för att konceptet ska vara uppfunnet. Slåss man så är det för att ha ihjäl någon, inte för att vinna OS-guld i "kast med liten japan".

Cybot

Mest spelbar
Vad i?!?

Vad är det för fel i att bli inspirerad av japansk eller kinesisk myt. Lika lite som att vara inspirerad av Nordisk, Grekisk, Nord-Amerikans(urbefolkning), syd-amerikansk eller persisk myt.

Och sen finns det ju Anime t.ex.

Staffan

Myrmidon
Re: Nej till asiatiska fantasyvärldar...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag förstår inte varför man kan fina några andra Fantasyvärldar, som är baserade på t.ex. Mellanöstern eller Sydamerika?

<hr></blockquote>

AD&D hade både Al-Qadim (pseudo-Arabien) och Maztica (pseudo-Amerika á la Columbus). Al-Qadim är riktigt bra - det är givetvis inte "riktiga" Arabien, men det är en bra version av "Tusen och en natt-Arabien". Maztica har jag inte tittat närmare på, men enligt uppgift är det inte alls lika bra, och ligger lite väl nära vår värld vad gäller historiska händelser.

Dessutom hade man Red Steel/Savage Coast som också var Amerika-inspirerat på sina ställen... Savage Coast ska finnas för nerladdning nånstans på WOTCs D&D-sida (kolla under "Free Classic Products" eller nåt sånt).

Angående nyutgivning av dessa... jag hänger en del på WOTCs chat, och ibland kommer det in designers där och chattar en stund (en del schemalagda frågestunder, och en del kommer in för att slappna av ett tag). När jag påpekade för någon av dessa (antagligen Dale Donovan) att jag personligen mycket hellre skulle se Arabian Adventures i 3e än Oriental Adventures så nämndes det att om OA säljer väl så visar det att det finns marknad för fler "alternativa kultur-expansioner", vilket skulle kunna leda till en 3e-variant av Arabian Adventures. Å andra sidan så kanske den amerikanska marknaden för pseudo-arabiska rollspelsprylar har minskat lite det senaste halvåret...

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Svar till er alla...

Till Stefan:

Sant, men AD&D är lite att ett undantag, faktiskt... till det finns ju tamigfan allt man kan och inte kan tänka sig...

Till Cybot:

Jag hatar Anime.

Till Storuggla:

Det verkar intressant, har funderat på att köpa det. Jag vet inte vad min spelgrupp skulle tycka om det, dock...
Jag skall förresten ta mig tiden att besöka din och de andra 47 Ronins grav när jag besöker Japan nästa gång, jag gillade inte Kira heller.

Nöjda nu?

Mr Gadsby

Veteran
Sengoku!

Historiskt Japan, finns extraregler om man vill hamed magi och monster men dom är som sagt frivilliga.

I kampanjen Shiki till Sengoku så är det faktiskt en hel del övernaturliga inslag. Självklart är reglerna frivilliga (som alla regler), men spelet är skrivet med antagandet att man ska använda dem. Dvs spela enligt deras så kallade chanbara-standard.

Till Tokugawa: Om du är intresserad av Japan (duh) så tycker jag absolut att du ska införskaffa Sengoku. Det är mycket välskrivet och man får en massa inspiration. Har inte hunnit spela det än (är mitt i Enemy Within-kampanjen till Warhammer FRP) men det är bara en tidsfråga. Och det går som sagt bra att spela i en strikt historisk miljö, vilket jag tänker göra.

Well fine, go ahead and miss church and then when you die and go to hell YOU CAN ANSWER TO SATAN!!
/Mr G