Har ingen aning om hur det gamla spelet var, men jag har lyckats lägga vantarna på det nya usagi Jojimbo (UJ).
Jag kan göra en snabb beskrivning så får ni som spelat det gamla berätta om skillnaden.
- Den är 200 svartvita sidor softcover
- Rikt illustrerad, i princip bilder från serien på varje siduppslag.
- Nästan 40 sidor som beskriver edo-eran i japan. Serien är inte historiskt korrekt och spelet fökjer givetvis serien och inte den verkliga historien.
- Ett par dussin karaltärer beskrivs från serien, av vad jag förstod så är det meningen att dessa ska ge SL rätt UJ-känsla, det är sedan upp till SL om han vill använda dessa eller inte.
I slutet av boken finns även ett dussin kompletta rollpersonformulär av med de vikigaste karaktärerna.
- Det finns fyra traits: body, speed, mind, will.
De olika värdena man kan ha i en trait (eller skill) är en tärning, tex: body d8, mind d4, speed d6, will d6.
"Värdena" går från d4 upp till d12, blir man bättre så börjar man om med två tärningar: d12+d4, d12+d6 osv.
Ska man lyckas med något slår man tärningar från relevant trait och skill, lyckas man slå lika eller över en svårighetsgrad med någon av tärningarna så har man lyckats, är flera av tärningarna över har man lyckats extra bra.
Som WoD, men med färre och olika tärningar.
- Det finns ytterligare en trait som heter "career". Man väljer ett yrke (som bodyguard, gambler, rogue) och beroende på vilket yrke man väljer så får man fyra skills och tre gifts.
- Det finns ett dussin olika raser, som givetvis är olika djur.
Förutom utseende så skiljer sig de olika raserna åt genom att ha två "gifts" som grit, might, quickness, cleverness etc.
- Gifts ger inte fler tärningar utan ökar istället upp tärningen ett steg, ex: gift athletic ger ett steg bättre på climbing, dodge, hiking, jumping, swimming. Skulle man ha d6 i dessa skills så använder man nu en d8 istället.
- Det finns även advanced gifts, och det är nu som spelet börjar bli riktigt charmigt för det är nu som man börjar bli riktigt specialiserad; här finns saker som blind fighting, ninjutsu, parry arrows osv.
Vissa gifts blir exhusted när man använder dem, för att få använda dem igen så måste man vila (obs, det är inte rollpersonen som blir utmattad, det är bara en förmåga som han inte kan använda tills han vilat).
Sist så finns även okagu gifts, eller secret teachings.
- I strid använder man sig av soak och wound levels (liknande WoD-systemet), men man har även något som kallas för focus.
Om en motståndare anfaller men det är jag som har focus så är det ändå jag som får hugga först.
Det är har man börjar använda advanced gifts - det fins gifts som fungerar som gör att man återfår fokus på en gång, som tar bort motståndarens fokus etc.
Detta ger den där härliga "samurai-känslan" när två samuraier stirrar ner varandra innan en strid - så det är inte den som vinner initiativ som är bäst utan den som "vinner" fokus. Spänninger uppstår när rollpersonerna börjar använda sina gifts för att bestämma vem som har fokus och vartefter kraftmätningen fortgår så blir rollpersonernas olika gifts exhausted.
Mao har de lyckats beskriva "viljornas kamp" innan själba striden - och ibland går det så långt att striden faktiskt är avgjord innan första hugget faller.
Det här är ett av de spel som jag skulle vilja spela (tillsammans med ett dussin andra som ligger i min "to do"-hög).
Även om jag ibland liknade reglern med WoD så liknar det INTE WoD - det är definitivt inte en grabbnäve tärningar, utan på sin höjd 2-3-4 tärningar vid varje tärningsslag. Hur bra man är bestämms ju inte av hur många tärningar man rullar utan av storleken på dem: en d12 är bättre än en d4.