Nekromanti USB-minnen och läshastighet

solvebring

Superhero
Ja, jag var inte medveten om detta fram till för något år sedan, då jag förut trodde att det typ var same shit allting. Men så upptäckte jag att USB-minnen kan ha väldigt varierande läshastighet och att det är det som styr priset. Dvs. att man kan få 32GB väldigt billigt med kass läshastighet, men att det å andra sidan kan kosta mycker mer om man vill ha snabba överföringar. Kom att tänka på detta när jag såg Ymirs tips i julklappstipstråden ...

Själv är jag inte bortskämd. Mitt bästa minne är ett Datatraveler G2 16GB 5-10MB/s, fast jag tycker att det är skapligt. Lånade ett väldigt billigt 16GB minne av morsan för ett tag sedan och det var toksegt jämfört med mitt redan sega (men som för min del är okej). Antar att man får vad man betalar för ... Som brukligt.

Nå, vad är bruklig läshastighet på ett normalbra USB-minne? 10MB/s, 20MB/s?
Vad är ett bra USB-minne liksom och vad bör man räkna med att ett bra bruksminne för allaroundbruk kan kosta? ... Jag personligen vill inte betala mer än 300:- för något sådant, liksom.

Jag utgår förövrigt från USB 2.0 nu, för det är det jag själv har i mina maskiner. Har man USB 3.0 gäller ju helt andra hastigheter.

/solvebring som gärna vill veta så mycket som möjligt om detta. Intressant samt bra att veta inför nya minnesköp. :gremtongue:

Jarl

Hero
20-30MB/s är snabbt för att vara USB2.0. Tänk också på skrivhastigheten om du har för vana att kopiera över stora mängder data till minnet. Där är >10MB/s snabbt.

Synd att du inte har USB3.0, för där kan minnena vara riktigt snabba, snabbare än en traditionell hårddisk (uppåt 150-200MB/s).

solvebring

Superhero
Jarl said:
20-30MB/s är snabbt för att vara USB2.0. Tänk också på skrivhastigheten om du har för vana att kopiera över stora mängder data till minnet. Där är >10MB/s snabbt.

Synd att du inte har USB3.0, för där kan minnena vara riktigt snabba, snabbare än en traditionell hårddisk (uppåt 150-200MB/s).
Kanoners! =) Då har jag lite mer pejl. Känns skönt att veta vad man borde och kan räkna med.

Ja, jag läste det. USB 3.0 är fett mycket snabbare. Fast det är väl standard numera, så om man köper en ny dator nu så kan man räkna med det, eller?

Jarl

Hero
solvebring said:
Jarl said:

Kanoners! =) Då har jag lite mer pejl. Känns skönt att veta vad man borde och kan räkna med.

Ja, jag läste det. USB 3.0 är fett mycket snabbare. Fast det är väl standard numera, så om man köper en ny dator nu så kan man räkna med det, eller?
Ja... mer eller mindre. Kanske att de billigaste datorerna har något äldre chipset där USB3-stöd inte är inbyggt och tillverkarna inte lagt dit stödet separat, men generellt sett har alla PC-datorer stöd. Mac:ar behöver vara absolut senaste generationen för att ha USB3.

Jarl

Hero
Ond bråd död said:
Som jämföresle, hur snabbt läser datorn från en vanlig skruttig hårddisk?
Det beror på hur gammal och hur stor den är (generellt sett är stora hårddiskar snabbare eftersom datan är tätare packad där). Men säg att en snabb mekanisk disk läser en... tja... 130-150MB/s? En snabb SSD läser med 300-400MB/s (och har massa andra fördelar, speciellt mkt låg accesstid och random reads).

Jarl

Hero
Jarl said:
Ond bråd död said:
Som jämföresle, hur snabbt läser datorn från en vanlig skruttig hårddisk?
Det beror på hur gammal och hur stor den är (generellt sett är stora hårddiskar snabbare eftersom datan är tätare packad där). Men säg att en snabb mekanisk disk läser en... tja... 130-150MB/s? En snabb SSD läser med 300-400MB/s (och har massa andra fördelar, speciellt mkt låg accesstid och random reads).
När man kolla på hastigheter hos lagringmedia så tittar man på:

Sekventiell läsning (små och stora datamängder)
Slumpmässig läsning (små och stora datamängder)
Sekventiell skrivning(små och stora datamängder)
Slumpmässig skrivning (små och stora datamängder)
Accesstider
CPU-användning

...så det finns ju en del parametrar som spelar in.

Troberg

Sinister eater
Värt att veta är att många minnen som säger sig vara USB 2 som egentligen bara är USB 1, men kompatibla med USB 2, men inte med full USB 2-hastighet.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Vilka är de bästa minnen man kan köpa just nu?
Vet inte, skulle troligen gå på något känt namn och hålla tummarna.

Zorbeltuss

Hero
De flesta usb3 minnena funkar finfint i usb2 portar och då kan du räkna med 20-30 MB/s i läs och skrivhastighet, om du väl skaffar usb3 kan sen de värdena gå upp 100-150 MB/s i läs och 60-80 skriv.

Snabba usb2 minnen är numera ofta dyrare än usb3 minnen.

So yeah, jag köpte ett usb3 för ca 300kr och och det är absurt snabbt trots att min dator inte har usb3.

/Zorbeltuss

solvebring

Superhero
Zorbeltuss said:
De flesta usb3 minnena funkar finfint i usb2 portar och då kan du räkna med 20-30 MB/s i läs och skrivhastighet, om du väl skaffar usb3 kan sen de värdena gå upp 100-150 MB/s i läs och 60-80 skriv.

Snabba usb2 minnen är numera ofta dyrare än usb3 minnen.

So yeah, jag köpte ett usb3 för ca 300kr och och det är absurt snabbt trots att min dator inte har usb3.

/Zorbeltuss
Åh, gott att veta. Tackar för tipset! =)