Erik Brickman
Veteran
Det är helt riktigt att jag ska ha konstruktiva argument.
Och, ja, jag är ny på forumet. Men nåt som jag inte är är ny inom rollspelsgenren, vilken jag sysslat med sen 1984.
Då fanns bara engelska rollspel, men dom flesta av dom var inga hopkok av gammal skåpmat som Chronopia är. Och det lite svårt för mig att gissa mig till vad den tidigare debatten innehållit, men det sa du ju Dnalor, så det är inget skäll från mig.
Men här är lite mer konstruktiv kritik:
1. Chronopia innehåller, tycker jag, ingen röd ny tråd som man som PC kan anamma och bli "tjenis med". Jag menar, i nästan alla andra rollspel finns en inre kärna av bakgrunds-story typ Elric!, eller en tät stämning som lägger sig som en hinna över hela spelet, typ Call of cthulhu.
Men Chronopia försöker istället bre ut sig som en äcklig crossover-bläckfisk och tunngör sig så mycket att det inte blir något eget. Istället försöker dom som gjort spelet göra nåt speciellt av själva utseendet, alltså ytan på spelet, böckers framsidor, spelledarskärmens framsida, små spretiga illustrationer i böckerna och inget gemensamt tema.
2. Detta spel anammar lätt till nybörjarspelledare som tror att dom kan lära sig alla rollspelsgenrer på en gång i ett spel genom att bara köpa och spela Chronopia, detta bygger på egna erfarenheter som spelare hos en ny sl.
JAg menar helt enkelt att det som från början var ett gediget hantverk, Drakar och Demoner, har nu blivit en slaskig och snabbsäljande kiosklitteraturversion av tidigare ansträngningar. Ereb Altor var ju lysande i sitt ursprung och dessutom användes enligt mig den bästa tärningstypen, D100, i D&D:s första version. Verkligen synd att dom frångick det, till detta. Chronopia. Usch!
Signing off. D.
Och, ja, jag är ny på forumet. Men nåt som jag inte är är ny inom rollspelsgenren, vilken jag sysslat med sen 1984.
Då fanns bara engelska rollspel, men dom flesta av dom var inga hopkok av gammal skåpmat som Chronopia är. Och det lite svårt för mig att gissa mig till vad den tidigare debatten innehållit, men det sa du ju Dnalor, så det är inget skäll från mig.
Men här är lite mer konstruktiv kritik:
1. Chronopia innehåller, tycker jag, ingen röd ny tråd som man som PC kan anamma och bli "tjenis med". Jag menar, i nästan alla andra rollspel finns en inre kärna av bakgrunds-story typ Elric!, eller en tät stämning som lägger sig som en hinna över hela spelet, typ Call of cthulhu.
Men Chronopia försöker istället bre ut sig som en äcklig crossover-bläckfisk och tunngör sig så mycket att det inte blir något eget. Istället försöker dom som gjort spelet göra nåt speciellt av själva utseendet, alltså ytan på spelet, böckers framsidor, spelledarskärmens framsida, små spretiga illustrationer i böckerna och inget gemensamt tema.
2. Detta spel anammar lätt till nybörjarspelledare som tror att dom kan lära sig alla rollspelsgenrer på en gång i ett spel genom att bara köpa och spela Chronopia, detta bygger på egna erfarenheter som spelare hos en ny sl.
JAg menar helt enkelt att det som från början var ett gediget hantverk, Drakar och Demoner, har nu blivit en slaskig och snabbsäljande kiosklitteraturversion av tidigare ansträngningar. Ereb Altor var ju lysande i sitt ursprung och dessutom användes enligt mig den bästa tärningstypen, D100, i D&D:s första version. Verkligen synd att dom frångick det, till detta. Chronopia. Usch!
Signing off. D.