Basenanji
Postd20modernist
@Empiricus stämmer det att du hamnade i förrådet helt på slump? Du hade i gen egen vilja att hamna där?
Det stämmer att jag slumpades dit, jag glömde helt enkelt bort spelet och runda 0.@Empiricus stämmer det att du hamnade i förrådet helt på slump? Du hade i gen egen vilja att hamna där?
Nej, röda rummen är utanför spel, även det svarta förutom att ni placerar besättningen i kryostas där.Fråga till @fjodorsenuba : kan den som är i korridor kolla upp vad som sker i röda rum?
Varför får jag direkt en känsla av att det här luktar krystad efterhandskonstruktion?
Jag är skeppets katt (ej en roll eller så, endast självpåtaget) så jag strök runt i korridoren under natten. Valde att kika in på Kommandobryggan och såg där tre personer: Vimes, Impetigo och Xyaz.
Ja varför får du det?Varför får jag direkt en känsla av att det här luktar krystad efterhandskonstruktion?
Katterna är alltid läskiga på rymdskepp!
Du ger ingen förklaring eller ngr tankegångar om dina val.Ja varför får du det?
Ok, jag vart tvungen att kolla reglerna med Eldkastaren då jag tänkte den dödade/jagade iväg Xenomorphen.Att det finns två fraktioner i spelet är ju tydligt, och där är sabotören/sabotörerna sannolikt spelade. Jag har svårt att se hur man ska spela xenomorf dock. Skulle jag gissa så är denna mekanisk och följer ett mönster/slump och ger sig på folk enligt vissa kriterier.
Jag tror inte att det är så enkelt som att xenomorfen slår mot den som är ensam då det är så enkelt att undvika att sådana situationer uppstår. Nä, jag tror nog att det vettigaste sättet att använda en sån fiende i ett sånt här scenario är att göra det baserat på hur plotten utvecklar sig dvs. att xenomorfen anfaller/annat händer vid vissa förutbestämda rundor eller när någon trigger utlöses. Detta stöds också i beskrivningen av nattrundans aktiviteter där tredje punkten är " - Scenario aktiviteter sker".
Det står förresten klart och tydligt att eldkastaren endast skyddar bäraren, så den ska ju i mitt tycke bäras av den som är i maskinrummet. Denna person får gärna vara undersökt innan också.
Eftersom Sidd så hemskt gärna vill ha eldkastaren tycker jag därför att vi undersöker Sidd denna runda men att han får leka med eldkastaren först efter att han är clearad. Detta bör överlag gälla förresten, vilket iofs gör att vi kanske borde undersöka Xyaz.
Du skrev att de på Bryggan var reko utan att veta nåt om de alls. De kan vara Bu el Bä. Det var det jag gav en mkt kort kommentar om och nån post senare skrev jag att Basse kan vi inte heller veta vad han har för motiv. Nåt jättepåhopp på dig var det väl ändå inte?Sidd nu har du skrivit på väldigt lösa boliner att du tycker flrst jag, och sedan Stöveln, har gjort något scummigt. Dina förklaringar till varför just de grejer du reagerat på är scummiga har varit extremt tunna (vad gäller mig förklarade du inte ens vad du tyckte var scummigt).
Att vara i korridoren och försöka kolla vad andra gör är väl helt rimligt agerande för en bybo - jag har i varje fall svårt att på rak arm komma på vad sabotören vinner på korridoren. Kan du förklara det tror du?
Det är bra att ta ställning, men det finns också något vi brukar kalla "brunsmetning": att hälla in dåligt underbyggda misstankar om namngivna spelare i tråden i hopp om att något ska fastna och påverka diskussionen. Det är inte en helt oäven scum-taktik.
Just nu är du den jag tycker är mest scum på skeppet.
Som sagt, min åsikt är att den som ska tillse att vi håller oss andandes (dvs är i maskinrummet) bör ha den. Så vi inte dör allesammans, vilket definitivt inte gagnar byn. (Men kanske mänskligheten? )Det väldigt konstiga blir då vidare varför inte alla ni andra inte verkar så värst intresserade av att inneha detta skydd?
Du @Stövelkatten tex som tar upp det borde vara väl i alla fall också vilja ha Eldkastaren? Istället erbjuder du mig den eller Xyas.
Ingen av oss är hittills grönad så varför vill du inte själv ha den?
Scumt.
Jag vill ju läggas i Kryostas för att lyckas med mitt mål att överleva denna resa.En grej vi behöver ta ställning till är hur vi tror infektionen funkar. Det verkar råda något form av konsensus om att ondingarna vill att vi fryser ner infekterade. Tror vi 1) att ondingarna också kan infektera eller tror vi 2) att en eller flera av oss redan är infekterade?
Om alternativ 2 stämmer bör vi nog inte islägga någon denna runda, utan istället ta ställning till vem som ska undersökas och vem som ska ha eldkastaren. I så fall finns det inte jättemånga skarpa val att göra just nu: har vi redan ett antal redan infekterade från start är dessa rimligtvis slumpade och vi kan följaktligen slumpa vem vi undersöker.
Om alternativ 1 stämmer borde det vara oproblematiskt att frysa ner någon denna runda, trots att vi inte gjort någon undersökning ännu. Det finns visserligen en risk att sabotören infekterat någon under R0, men risken stt det är just den vi slänger i frysboxen är ju liten (11%). Och det är en risk vi kan ta, tycker jag.
Ur ett spelmekaniskt perspektiv tycker jag det verkar orimligt att sabotören kan vinna direkt i R1, så jag gissar att:
1. Alternativ 1 ovan stämmer
2. Och/eller att: om det redan finns infekterade i R1, så räcker det inte för sabotören att få en (1) infekterad nedfryst.
Följaktligen tycker jag vi ska lägga någon på is denna runda. Och den vi väljer ska vara mest misstänkt.
Jag misstänker Sidd mest, så jag gör så här tills vidare:
Kryostas: @Sidd
Rösta som vanligt och skriv vilken kategori du vill boosta.@fjodorsenuba : hur dubbelröstar jag rent formellt? RÄcker det med att jag deklarerar i tråden hur jag använder min extraröst eller behlver jag göra någon särskilt röstformatering?
Allt detta är rimligt. Jag tror dessutom inte spelet är byggt för att premiera att vi sitter på händerna tills folk är undersökta innan de får kryostasas, så jag tycker inte vi ska hoppa kryostas, och där tycker jag också vi kan frysa ner Sidd, eller kanske Basse som bassat sig lite i rundan. Men det kanske bara är standardbasse, så jag är mer misstänksam mot Sidd.En grej vi behöver ta ställning till är hur vi tror infektionen funkar. Det verkar råda något form av konsensus om att ondingarna vill att vi fryser ner infekterade. Tror vi 1) att ondingarna också kan infektera eller tror vi 2) att en eller flera av oss redan är infekterade?
Om alternativ 2 stämmer bör vi nog inte islägga någon denna runda, utan istället ta ställning till vem som ska undersökas och vem som ska ha eldkastaren. I så fall finns det inte jättemånga skarpa val att göra just nu: har vi redan ett antal redan infekterade från start är dessa rimligtvis slumpade och vi kan följaktligen slumpa vem vi undersöker.
Om alternativ 1 stämmer borde det vara oproblematiskt att frysa ner någon denna runda, trots att vi inte gjort någon undersökning ännu. Det finns visserligen en risk att sabotören infekterat någon under R0, men risken stt det är just den vi slänger i frysboxen är ju liten (11%). Och det är en risk vi kan ta, tycker jag.
Ur ett spelmekaniskt perspektiv tycker jag det verkar orimligt att sabotören kan vinna direkt i R1, så jag gissar att:
1. Alternativ 1 ovan stämmer
2. Och/eller att: om det redan finns infekterade i R1, så räcker det inte för sabotören att få en (1) infekterad nedfryst.
Följaktligen tycker jag vi ska lägga någon på is denna runda. Och den vi väljer ska vara mest misstänkt.
Jag misstänker Sidd mest, så jag gör så här tills vidare:
Kryostas: @Sidd