Det här är bara en idé, det är inte speltestat alls, det vore dock kul att se om någon har några kommentarer eller ser några möjliga problem.
Utökade temporära varaktigheter
Glappet i tid mellan temporär och provisorisk är stort och det är åtminstone min åsikt att det vore trevligt med varaktigheter som ligger mellan dessa utan att en magiker måste ta till metaeffekter. Särskilt som det finns en del temporära effekter som känns alltför kortvariga för att vara riktigt bekväma att använda (tex Fertilitet eller Vind). För dessa är metaeffekten provisorisera nästan ett måste för att bli användbara trots att de är att betrakta som redan ganska svaga effekter. Andra effekter som kräver metaeffekter för att gå att använda är tex Döda och Åldra, men dessa båda är synnerligen kraftfulla och behovet av meta gör dem mera lagom, så i fall som dessa balanserar behovet effektens mäktighet.
För närvarande lutar jag åt att låta en besvärjelse eller ritual spendera magnituder (vid formaliseringen) på att öka grundtiden för temporära effekter genom att knyta dem till fenomen i himlen (solen, månen), det minskar antalet verksamma magnituer men ökar istället varaktigheten (lite som att späda ut magin över den extra tiden). Varaktigheten är också knuten till himlafenomenets period och inte till när magin aktiverades, vilket gör att varaktigheten beror på när formeln aktiverades.
Att en extra magnitud skall användas istället för bara extra filament beror dels på att om någon vill lägga den i en artefakt så kan formeln inte bli lika kraftfull som varianter med kortare varaktighet men också för att då de är mer användbara bör de kosta fler magnituder att lära sig.
Vanlig grund tid (dvs 1 minut eller 1 timme för ritualer) - ingen extra magnitud
Soluppgång/Solnedgång - en extra magnitud (0-12 timmar)
Fullmåne/Nymåne - två extra magnituder (0-14 dagar)
Solstånd/Dagjämning - tre extra magnituder (0-84 dagar (en EON månad är alltid 28 dagar om jag minns rätt))
Att knyta varaktigheterna till himlafenomen tycker jag känns lite mer magiskt än att bara säga x dagar (någon tänker säkert att jag har stulit tiderna från Ars Magica, och det helt sant), att förlänga tiderna fungerar som vanligt genom att man adderar grundtiderna med varandra. Läggs en magnitud på att öka varaktigheten till soluppgång/solnedgång (0-12 timmar) och en tidsförlängning som vanligt (+Ob1T6 mot Besvärjelse) så blir det alltså 12-24 timmar.
Vad gäller metaeffekter som ytterliggare tillägg (tex Avstånd) så krävs lika många magnituder som de potenta magnituderna i formeln, alltså eventuella magnituder lagda på att öka grund tiden tar man inte hänsyn till.
Vad gäller magiförnimmelse så räknas alla filament, även de som användes för att förlänga grund tiden, för att upptäcka magin.
Exempelformler
Magiska nattlyktan (2)
Färdigheter: Alstra Fototropi Ob2T6, Besvärjelse Ob3T6
Varaktighet: Soluppgång/Solnedgång
Räckvidd: Beröring (areaeffekt 1 meters radie)
Tidsåtgång: 1 runda
Besvärjelsen lyser upp en område med två meters diameter runt ett föremål eller en person fram tills gryningen eller skymningen, beroende på vilket som kommer först.
(Alstra ett fototropiskt filament med en extra magnitud för ökad varaktighet (Ob2T6). Väva effekten Ljus med en extra magnitud för ökad varaktighet och ett areaeffektstillägg (Ob3T6))
Felix fabulösa fårhäxning (3)
Färdigheter: Alstra Ataxatropi Ob3T6, Besvärjelse Ob3T6, Besvärjelse Ob2T6
Varaktighet: Soluppgång/Solnedgång
Räckvidd: Beröring
Tidsåtgång: 1 runda
Besvärjelsen förvandlar ett offer till ett får fram tills gryningen eller skymningen, beroende på vilket som kommer först. Offret kan inte längre tala eller använda vapen, men kan anfalla med sparkar och skallningar. Inga attribut förändras och inga förmågor erhålls.
(Alstra två ataxatropiska filament med en extra magnitud för ökad varaktighet (Ob3T6). Väva effekten Förvandling med en extra magnitud för ökad varaktighet snabbt (Ob3T6). Väva effekten Beröring snabbt (Ob2T6))
Dom möjliga problem som jag kan ana är missbruk av effekter som Dödsförakt och Motmagi i kraftfulla ritualer. Detta skulle dock kunna tyglas genom att säga att effekter som inte kan provisoriseras kan inte heller varaktighets förlängas på ovan beskrivna sätt, har dock inte funderat igenom detta ordentligt.
Vidare kan man tänka sig att man kan utöka grund räckvidderna och grund areaeffekt på liknande vis, men mer återhållsamt, då det inte finns någon motsvarande 'oändlig' metaeffekt för dessa två.
Utökade temporära varaktigheter
Glappet i tid mellan temporär och provisorisk är stort och det är åtminstone min åsikt att det vore trevligt med varaktigheter som ligger mellan dessa utan att en magiker måste ta till metaeffekter. Särskilt som det finns en del temporära effekter som känns alltför kortvariga för att vara riktigt bekväma att använda (tex Fertilitet eller Vind). För dessa är metaeffekten provisorisera nästan ett måste för att bli användbara trots att de är att betrakta som redan ganska svaga effekter. Andra effekter som kräver metaeffekter för att gå att använda är tex Döda och Åldra, men dessa båda är synnerligen kraftfulla och behovet av meta gör dem mera lagom, så i fall som dessa balanserar behovet effektens mäktighet.
För närvarande lutar jag åt att låta en besvärjelse eller ritual spendera magnituder (vid formaliseringen) på att öka grundtiden för temporära effekter genom att knyta dem till fenomen i himlen (solen, månen), det minskar antalet verksamma magnituer men ökar istället varaktigheten (lite som att späda ut magin över den extra tiden). Varaktigheten är också knuten till himlafenomenets period och inte till när magin aktiverades, vilket gör att varaktigheten beror på när formeln aktiverades.
Att en extra magnitud skall användas istället för bara extra filament beror dels på att om någon vill lägga den i en artefakt så kan formeln inte bli lika kraftfull som varianter med kortare varaktighet men också för att då de är mer användbara bör de kosta fler magnituder att lära sig.
Vanlig grund tid (dvs 1 minut eller 1 timme för ritualer) - ingen extra magnitud
Soluppgång/Solnedgång - en extra magnitud (0-12 timmar)
Fullmåne/Nymåne - två extra magnituder (0-14 dagar)
Solstånd/Dagjämning - tre extra magnituder (0-84 dagar (en EON månad är alltid 28 dagar om jag minns rätt))
Att knyta varaktigheterna till himlafenomen tycker jag känns lite mer magiskt än att bara säga x dagar (någon tänker säkert att jag har stulit tiderna från Ars Magica, och det helt sant), att förlänga tiderna fungerar som vanligt genom att man adderar grundtiderna med varandra. Läggs en magnitud på att öka varaktigheten till soluppgång/solnedgång (0-12 timmar) och en tidsförlängning som vanligt (+Ob1T6 mot Besvärjelse) så blir det alltså 12-24 timmar.
Vad gäller metaeffekter som ytterliggare tillägg (tex Avstånd) så krävs lika många magnituder som de potenta magnituderna i formeln, alltså eventuella magnituder lagda på att öka grund tiden tar man inte hänsyn till.
Vad gäller magiförnimmelse så räknas alla filament, även de som användes för att förlänga grund tiden, för att upptäcka magin.
Exempelformler
Magiska nattlyktan (2)
Färdigheter: Alstra Fototropi Ob2T6, Besvärjelse Ob3T6
Varaktighet: Soluppgång/Solnedgång
Räckvidd: Beröring (areaeffekt 1 meters radie)
Tidsåtgång: 1 runda
Besvärjelsen lyser upp en område med två meters diameter runt ett föremål eller en person fram tills gryningen eller skymningen, beroende på vilket som kommer först.
(Alstra ett fototropiskt filament med en extra magnitud för ökad varaktighet (Ob2T6). Väva effekten Ljus med en extra magnitud för ökad varaktighet och ett areaeffektstillägg (Ob3T6))
Felix fabulösa fårhäxning (3)
Färdigheter: Alstra Ataxatropi Ob3T6, Besvärjelse Ob3T6, Besvärjelse Ob2T6
Varaktighet: Soluppgång/Solnedgång
Räckvidd: Beröring
Tidsåtgång: 1 runda
Besvärjelsen förvandlar ett offer till ett får fram tills gryningen eller skymningen, beroende på vilket som kommer först. Offret kan inte längre tala eller använda vapen, men kan anfalla med sparkar och skallningar. Inga attribut förändras och inga förmågor erhålls.
(Alstra två ataxatropiska filament med en extra magnitud för ökad varaktighet (Ob3T6). Väva effekten Förvandling med en extra magnitud för ökad varaktighet snabbt (Ob3T6). Väva effekten Beröring snabbt (Ob2T6))
Dom möjliga problem som jag kan ana är missbruk av effekter som Dödsförakt och Motmagi i kraftfulla ritualer. Detta skulle dock kunna tyglas genom att säga att effekter som inte kan provisoriseras kan inte heller varaktighets förlängas på ovan beskrivna sätt, har dock inte funderat igenom detta ordentligt.
Vidare kan man tänka sig att man kan utöka grund räckvidderna och grund areaeffekt på liknande vis, men mer återhållsamt, då det inte finns någon motsvarande 'oändlig' metaeffekt för dessa två.