Nekromanti Utökade temporära varaktigheter (fundering)

Hösnuba

Veteran
Joined
14 May 2010
Messages
32
Det här är bara en idé, det är inte speltestat alls, det vore dock kul att se om någon har några kommentarer eller ser några möjliga problem.

Utökade temporära varaktigheter
Glappet i tid mellan temporär och provisorisk är stort och det är åtminstone min åsikt att det vore trevligt med varaktigheter som ligger mellan dessa utan att en magiker måste ta till metaeffekter. Särskilt som det finns en del temporära effekter som känns alltför kortvariga för att vara riktigt bekväma att använda (tex Fertilitet eller Vind). För dessa är metaeffekten provisorisera nästan ett måste för att bli användbara trots att de är att betrakta som redan ganska svaga effekter. Andra effekter som kräver metaeffekter för att gå att använda är tex Döda och Åldra, men dessa båda är synnerligen kraftfulla och behovet av meta gör dem mera lagom, så i fall som dessa balanserar behovet effektens mäktighet.

För närvarande lutar jag åt att låta en besvärjelse eller ritual spendera magnituder (vid formaliseringen) på att öka grundtiden för temporära effekter genom att knyta dem till fenomen i himlen (solen, månen), det minskar antalet verksamma magnituer men ökar istället varaktigheten (lite som att späda ut magin över den extra tiden). Varaktigheten är också knuten till himlafenomenets period och inte till när magin aktiverades, vilket gör att varaktigheten beror på när formeln aktiverades.
Att en extra magnitud skall användas istället för bara extra filament beror dels på att om någon vill lägga den i en artefakt så kan formeln inte bli lika kraftfull som varianter med kortare varaktighet men också för att då de är mer användbara bör de kosta fler magnituder att lära sig.

Vanlig grund tid (dvs 1 minut eller 1 timme för ritualer) - ingen extra magnitud
Soluppgång/Solnedgång - en extra magnitud (0-12 timmar)
Fullmåne/Nymåne - två extra magnituder (0-14 dagar)
Solstånd/Dagjämning - tre extra magnituder (0-84 dagar (en EON månad är alltid 28 dagar om jag minns rätt))

Att knyta varaktigheterna till himlafenomen tycker jag känns lite mer magiskt än att bara säga x dagar (någon tänker säkert att jag har stulit tiderna från Ars Magica, och det helt sant), att förlänga tiderna fungerar som vanligt genom att man adderar grundtiderna med varandra. Läggs en magnitud på att öka varaktigheten till soluppgång/solnedgång (0-12 timmar) och en tidsförlängning som vanligt (+Ob1T6 mot Besvärjelse) så blir det alltså 12-24 timmar.
Vad gäller metaeffekter som ytterliggare tillägg (tex Avstånd) så krävs lika många magnituder som de potenta magnituderna i formeln, alltså eventuella magnituder lagda på att öka grund tiden tar man inte hänsyn till.
Vad gäller magiförnimmelse så räknas alla filament, även de som användes för att förlänga grund tiden, för att upptäcka magin.

Exempelformler
Magiska nattlyktan (2)
Färdigheter: Alstra Fototropi Ob2T6, Besvärjelse Ob3T6
Varaktighet: Soluppgång/Solnedgång
Räckvidd: Beröring (areaeffekt 1 meters radie)
Tidsåtgång: 1 runda
Besvärjelsen lyser upp en område med två meters diameter runt ett föremål eller en person fram tills gryningen eller skymningen, beroende på vilket som kommer först.
(Alstra ett fototropiskt filament med en extra magnitud för ökad varaktighet (Ob2T6). Väva effekten Ljus med en extra magnitud för ökad varaktighet och ett areaeffektstillägg (Ob3T6))

Felix fabulösa fårhäxning (3)
Färdigheter: Alstra Ataxatropi Ob3T6, Besvärjelse Ob3T6, Besvärjelse Ob2T6
Varaktighet: Soluppgång/Solnedgång
Räckvidd: Beröring
Tidsåtgång: 1 runda
Besvärjelsen förvandlar ett offer till ett får fram tills gryningen eller skymningen, beroende på vilket som kommer först. Offret kan inte längre tala eller använda vapen, men kan anfalla med sparkar och skallningar. Inga attribut förändras och inga förmågor erhålls.
(Alstra två ataxatropiska filament med en extra magnitud för ökad varaktighet (Ob3T6). Väva effekten Förvandling med en extra magnitud för ökad varaktighet snabbt (Ob3T6). Väva effekten Beröring snabbt (Ob2T6))


Dom möjliga problem som jag kan ana är missbruk av effekter som Dödsförakt och Motmagi i kraftfulla ritualer. Detta skulle dock kunna tyglas genom att säga att effekter som inte kan provisoriseras kan inte heller varaktighets förlängas på ovan beskrivna sätt, har dock inte funderat igenom detta ordentligt.

Vidare kan man tänka sig att man kan utöka grund räckvidderna och grund areaeffekt på liknande vis, men mer återhållsamt, då det inte finns någon motsvarande 'oändlig' metaeffekt för dessa två.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Hösnuba said:
Vanlig grund tid (dvs 1 minut eller 1 timme för ritualer) - ingen extra magnitud
Soluppgång/Solnedgång - en extra magnitud (0-12 timmar)
Fullmåne/Nymåne - två extra magnituder (0-14 dagar)
Solstånd/Dagjämning - tre extra magnituder (0-84 dagar (en EON månad är alltid 28 dagar om jag minns rätt))
Ska provisorisk varaktighet då kräva fyra extra magnituder, och permanent kräva fem? Mellansteget timme (mellan minut och soluppgång/solnedgång) är inget du funderat på? 1 minut vs 12 timmar är ganska stor skillnad.

Hösnuba said:
Att knyta varaktigheterna till himlafenomen tycker jag känns lite mer magiskt än att bara säga x dagar
Absolut, vi använder redan tills "solnedgången/soluppgången" i vår spelgrupp på vissa effekter, det fungerar bra för effekter som inte är allt för mäktiga. Mellan 1 minut och tills soluppgången/nedgången har vi desutom 1 timme. Sedan har vi inga fler steg (förutom provisorisk och permanent).
 

Hösnuba

Veteran
Joined
14 May 2010
Messages
32
k7e9 said:
Hösnuba said:
Vanlig grund tid (dvs 1 minut eller 1 timme för ritualer) - ingen extra magnitud
Soluppgång/Solnedgång - en extra magnitud (0-12 timmar)
Fullmåne/Nymåne - två extra magnituder (0-14 dagar)
Solstånd/Dagjämning - tre extra magnituder (0-84 dagar (en EON månad är alltid 28 dagar om jag minns rätt))
Ska provisorisk varaktighet då kräva fyra extra magnituder, och permanent kräva fem? Mellansteget timme (mellan minut och soluppgång/solnedgång) är inget du funderat på? 1 minut vs 12 timmar är ganska stor skillnad.
Provisorisera och Permanenta fungerar som tidigare, det vill jag inte ändra på. Jag tänkte att utökning av den temporära grundtiden inte har något med provisoriera alls att göra, magikern behöver inte ens kunna effekten provisorisera för att göra det här. Vilket gör det utmärkt för Sanna Magiker (se sid 22 i M&M) eller för dem som vill begränsa antalet handlingar i en besvärjelse/ritual.

Tidsskillnaden 1 minut till 12 timmar gör inte så mycket, det betyder i praktiken att formeln bara behöver användas högst två gånger per dygn för att hålla effekten uppe. Soluppgång och solnedgång är trevligare och har mer magisk känsla över sig än att bara säga 12 timmars varaktighet.
I början när jag funderade på det här hade jag 1 timme som mellansteg, eftersom ritualer har det som grundtid. Men det är fortfarande ganska kort tid och kommer att kräva många tärningsslag för att hålla effekten uppe ett par dygn, ohanterligt många tärningsslag är något jag vill bort ifrån för dom slår man ändå aldrig, då tyckte jag att två slag per dygn kändes mer hanterligt och gick direkt mot den varaktigheten. När jag provade att tillverka några besvärjelser (ej ritualer) upptäckte jag också att mer än en tidsökning innebar att för mycket kraft gick förlorad för att det skulle vara intressant. I jämförelse med provisorisk är ett halvt dygn fortfarande en väldigt kort varaktighet, och i båda fallen måste magnituder offras.


Jag kan inte peka ut någon effekt som jag tror skulle bli för mäktig av det här. Åtminstone inte mäktigare än vad de kan göras genom att lägga dem som ritualer, lagra dem i artefakter eller att göra dem provisoriska. Att man förlorar en eller fler magnituder i kraft för att förlänga varaktigheten gör också att det blir mindre intressant att använda långa varaktigheter för stridsbruk, stridsmagi som varar i en minut varar länge nog allt som oftast.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Hösnuba said:
k7e9 said:
Hösnuba said:
Vanlig grund tid (dvs 1 minut eller 1 timme för ritualer) - ingen extra magnitud
Soluppgång/Solnedgång - en extra magnitud (0-12 timmar)
Fullmåne/Nymåne - två extra magnituder (0-14 dagar)
Solstånd/Dagjämning - tre extra magnituder (0-84 dagar (en EON månad är alltid 28 dagar om jag minns rätt))
Ska provisorisk varaktighet då kräva fyra extra magnituder, och permanent kräva fem? Mellansteget timme (mellan minut och soluppgång/solnedgång) är inget du funderat på? 1 minut vs 12 timmar är ganska stor skillnad.
Provisorisera och Permanenta fungerar som tidigare, det vill jag inte ändra på. Jag tänkte att utökning av den temporära grundtiden inte har något med provisoriera alls att göra, magikern behöver inte ens kunna effekten provisorisera för att göra det här. Vilket gör det utmärkt för Sanna Magiker (se sid 22 i M&M) eller för dem som vill begränsa antalet handlingar i en besvärjelse/ritual.
Kan dock tycka att om man inte på något sätt förändrar provisoriseringen på något sätt så är det bättre att satsa på en provisorisering direkt för att få en effekt som varar ännu längre genom att höjningen av magnitud. Visst, det blir en handling extra i besvärjelsen/ritualen, men sedan håller besvärjelsen tills man känner för att avsluta den. Det tycker jag känns värt en extra handling i besvärjandet/ritualiserandet. Däremot kan jag absolut hålla med om att tills soluppgång/nedång är bra och passande stämningsmässigt. Jag vet bara inte riktigt varför jag inte skulle gå direkt på att göra besvärjelsen provisorisk.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Förslag, låt besvärjelser behöva en ökning av svårighet för att nå en timma (och således vara lika länge som en ritual), och sedan följa din modell. Kanske?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
428
Location
Stockholm
Vi kör rakt upp och ner med att mellan färdighetsvärde 5 och 10 i besvärjelse så är temporär = 1 minut. sen ökar det med 1 minut i grund per färdighetspoäng över 10.

En person med 17 i färdighetsvärde har således 8 minuter grund på alla sina tempoära effekter.

detta blir rätt bra faktiskt, för det gör att man kan göra temporära effekter utan att de blir obescena/värdelösa
 
Top