Nekromanti Ut och resa

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har alldeles för länge suttit och petat min navel under somrarna (förutom när jag har jobbat då vilket ofta har varit marginellt roligare) men nu har jag äntligen bestämt mig för att göra slag i saken och resa någonstans. Eftersom jag är ytterst reseovan så har jag i princip inte varit någonstans. Så inga hippetyhippa resor till Australien, Thailand eller Sibirien för min del tack. Töntresor till Europas storstäder räcker bra till att börja med. Som om inte det vore nog så föredrar jag att besöka historiska platser snarare än att paddla kanot nerför rytande forsar omgivna av vassa klippor djupt inne i den brasilianska djungeln långt ifrån närmsta läkare.

Min plan är att åka till Edinburgh i sisådär 5-6 dagar i början-mitten av juni. Kanske en bussresa, gärna med hotell och sådant inbakat. Jag är en sådan där student så jag har inte vansinnigt mycket pengar att hosta upp men jag vill inte heller ha en lågprisresa där man paddlar över till Skottland på en bit kartong och bor under en tidning på heden.

Jag har försökt göra lite egna sökningar på nätet men det verkar vara svårt att hitta annat än suspekta flygresor (At low, low prices!!!!) och spam. Som vanligt när jag är i nöd vänder jag mig till er kära forumiter. Hjälp mig, var hittar jag information om prisvärda resor till Skottland? Kan ni tipsa mig om andra spännande resor?

Rickard

Urverk speldesign
http://www.doodle.se/ [NT]

/Han som hittade tur och retur Norrköping - Edinburgh för 3496 kr 9-16 juni och tur och retur Stockholm - Edinburgh för 2820 kr samma datum och som hittade siten efter 20 minuters googlande när han ville se vad det kostade att besöka en kär vän (eller snarare få henne att komma till honom) som bor uppe i "norrland"

Dimfrost

Special Circumstances
Vad är det för fel på flyg, då?

Själv är jag väldigt sugen på att åka till Rom när jag får tid och pengar (mest det senare), men det lär vara ett väldigt besvär med att få in allt jag vill se där. :gremsmile:

/Dimfrost

Saxifrage

Hero
McSax tipsar...

Resa till Skottland kan man göra billigt om man är förslagen. I alla fall gick det för ett par år sedan när jag var där. Förfar som följer: boka biljett med Ryanair till Glasgow. Det kostar nästan ingenting om du är flexibel (om du tittat för mycket på TV4 finns det säkert flera liknande bolag). Tag sedan tåget till Edinburgh, det går utmärkt att boka biljetter på nätet. Hitta ett bra vandrarhem i Edinburgh och bo billigt, googla vilt efter "youth hostels" och "YHA Scotland" så hittar du snart något. Det finns antagligen med enkelrum om du letar.

Lågprisflyg och vandrarhem är modellen. Via lämpliga sökningar går det att hitta - och boka! - allt du behöver på nätet. Blanda inte in någon resebyrå som bara försöker lura dig. Resebyråer är för pensionärer, eller folk med mer pengar än tid (och fantasi).

Ruiner och annat juste borde det finnas drösvis av i Edinburgh, jag nöjde mig med Edinburgh Castle. Printa allt du hittar från Wikipedia och låna lite böcker från bibblan så är du väl förberedd. Tågnätet funkar bra och Skottland är litet, så det borde inte vara några problem att ge sig ut i terränglådan om man vill ta sig till någon vacker Loch eller någon gammal stenhög.

Jag och sambon reste i UK för ett par år sedan, då var vi tre dagar i Skottland, tre dagar i London och en natt hos syrran i en hem-till-gården-stad utanför London. Totalkostnaden blev 2700:- per skaft, inklusive alla resor och allt boende (hostel i Glasgow resp. hyfsat snofsigt hotell i Notting Hill). Det är rätt hyfsat. Jag tvivlar på att jag kunnat få ihop en resa så billigt hos en resebyrå. Jag bokade alla resor och hotell via nätet, inklusive tåg från Skottland till London.

Rising

Vila i frid
inga hippetyhippa resor till Australien, Thailand eller Sibirien för min del tack.
Thailand är supersvennigt. Det typ vimmlar av göteborgare överallt. Att åka till typ Berlin är hundra gånger svårare. Nåja:

Kan ni tipsa mig om andra spännande resor?
Ja. S:t Petersburg.

Jag har inte varit där själv, men det är dels historiskt som fan. Vimmlar av fantastiska attraktioner såsom Isakskatedralen och Eremitaget. Dels verkar det bra att resa dit just nu: Det har ännu inte blivit folkligt och svennigt att resa dit, staden har dock blivit väldigt modern, ren och fungerande, och det råder inte samma vulgokommersialisering som på andra storstäder österut. Så man borde verkligen passa på. Det ligger dessutom nära till hands.

Riga verkar också as-schysst.

Nu hatar jag visserligen att resa (jag hatar alla aktiviteter), men om jag vore någon som gillade att resa så skulle jag nog välja en resa österut.

Åtminstone om jag var ute efter:

1. Kultur
2. Ett spännande resmål
3. Vara fri från fucking idioter i linne som skrålar och spiller bärs på en strand
4. Något som ändå verkar ganska odramatiskt - inte behöva skaka ur alligatorungar ur ens stövlar på morgonen och sån skit.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vad är det för fel på flyg, då?"

Inte mer än att det verkar vara svårt att flyga direkt dit ifrån Sverige. Glasgow däremot kan man ta sig till ifrån Skavsta.

Just nu lutar det mest åt det här.

Bastardo

Swordsman
Ja. S:t Petersburg.
Jag kan rekommendera St Petersburg varmt. Som redan sagts en vacker och historisk stad med massvis av intressanta, oerhört läsande människor. Eremitaget är svulstigt och man inser hur jävligt människor måste ha haft det i dåtida Ryssland när överheten bara oroade sig för att de inte hann göra av med alla rikedomar som man samlade på sig - Ironi även över dagsläget =) Nu ska jag inte spoila i detalj men Eremitaget är givetvis fullsmockat med tidsfördriv och lyx för 1700-1800-talshärskare i Europa, bland annat oerhörd mosaik, konstskatter och "leksaker" som tex en form av medeltidsmekano. Tyvärr blir man lätt less på att beskåda alla Michelangelos, Picassos osv..

Tråkigt bara med all misär som hela tiden finns alldeles runt hörnet, alla säkerhetsvakter och militzia. På vårt hotell som vi bodde på >Moskva> hade hotellet egna prostituerade som arbetade/gav provision åt hotellet. I gengäld fick de charma kunder i foajen. Tragiskt.

Tunnelbanan är välfungerande och charmig. Perfekt för att ta sig runt i och äventyra med. Kostar bara några rubler per resa. Överallt läser människor, ett läsande folk in i märgen. En rulltrappa och pocketboken åker instinktivt upp ur fickan.

Det "dåliga" är dock att man behöver en vecka för att kunna tillgodogöra sig staden. Å andra sidan hinner man ju då lyxa till det med kaviar och Campanskaje på "Zok Iltcha" eller nån annan bisarr kommunist-humor-schlager-erotik-blandning till restaurang :gremwink:

EchonCique

Hero
Nej nej

Du vill inte kuska runt norra europa i en tråkig varm buss. Jag har gjort det några gånger och det är dööööden. Dööööööden!

Du vill ta ett billigt flyg och på förhand ha ett antal billiga boenden redo som du kan inspektera på plats. Väl där tar du det som passar dig och dina önskemål bäst. Annars kommer du aldrig få tid att upptäcka Skottland och den närmiljö och region du valt att besöka.

Om du inte väljer Glasgow kan jag med varmt hjärta rekommendera Bryssels hjärta, Paris hjärta och finare förorter samt de stora tyska städerna med Berlin som pärlan. Alla dessa tre har synnerligen många fina turistmål man kan besöka av historiskt värde. Dock skall sägas att Bryssel är hiskeligt ful om man går något kvartér utanför stadskärnan.

Eller så kan du vänta på mig så kan vi fara runt i europa när jag fått lite resepengar.. :gremsmile:.

Och glöm inte att handkassan går på minst det dubbla som din resa gör.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Nej nej

"Du vill inte kuska runt norra europa i en tråkig varm buss. Jag har gjort det några gånger och det är dööööden. Dööööööden!"

Om det är döden, hur har du då kunnat göra det fler gånger än en? :gremsmile:

Jag har som sagt inte rest längre än till norra Tyskland och Danmark under mina 25 år här på Tellus. Så allt är nytt för mig, även bussresor. Dessutom har jag varken tid eller lust att hålla på med en massa strulande med bostäder och utflyktsmål en knapp månad innan jag ska iväg.

Hjalle

Swashbuckler
Praha

Prag! Okej, det är lite lätt waldorf-estet-lärarfjös att åka dit, men i fråga om historiska platser, skönhet, mat, någotsånärt billigt boende och schyssta priser på flygresor så är det helt okej. Särskilt de tre förstnämnda sakerna gör resan många gånger om värd. Maten är slående god, och dessutom billig. Okej, inte nudelbilligt direkt, men med tanke på vad det är man käkar för nånting - mästertillagad anka med ditten och datten - så är det fett billigt. Underbara kötträtter, en massa gott öl (nu är jag juh inte 18+ nog att bedömma, men mamma och pappa dreglade rätt så mycket), och fina restauranger rent utseendemässigt. Prag är väl också en av de fem viktigaste städerna för den europeiska historien (tillsammans med Rom, London, Paris, Berlin, ungefär) och även jag kunde finna rätt så mycket nöje i att bara besöka gamla statyer och gå på Karlsbron och ha mig. Nu är i och för sig min mamma lärare i historia, arkitekturhistoria, språkhistoria och litteraturhistoria, och tämligen bra sådan också, så hon gjorde det hela mer intressant än vad det varit om jag ensam gick och glôdde.

Kommunistmuséet rekommenderas varmt, och en restaurang som låg på en liten pråm vid vattnet därtill. Samt restaurangen Blå Ankungen, även om den är ganska exklusiv.

Det finns förvisso mycket att se, men jag tyckte att tre nätter var lagom när vi var där.

-Hjalle, trodde aldrig att han skulle komma med något så vuxet som restips. :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
Rom är en höjdare. Har varit där 2 ggr än så länge och det lär bli fler vad det lider.

Man blir imponerad första gången man står framför Colloseum. Det går inte riktigt att undvika. Katakomberna utanför staden är också en höjdare.

C.

Saxifrage

Hero
Inte mer än att det verkar vara svårt att flyga direkt dit ifrån Sverige. Glasgow däremot kan man ta sig till ifrån Skavsta.

Det är inte långt från Glasgow till Edinburgh, och tågen funkar utmärkt och är lätta att hitta till (kom igen, det är Storbritannien!). Glasgow är dessutom en rätt udda stad som kan vara värd att spendera några timmar i.

Rising

Vila i frid
På vårt hotell som vi bodde på >Moskva> hade hotellet egna prostituerade
Moskva ska vara helt mofo. Och dyrt, even. Så det vill jag inte rekommendera Walium. Jag har hört historier om hovmästare som kommit med sportbagar fulla med grejer som de sålt åt sina gäster. Vill man inte ha något så förklarar de att för ens fortsatta service's skull är det nog bäst att man gör några inköp.

Ger man dem inte dricks sedan så drar de i en spak och så faller man ner till krokodilrummet. Där de har en rancor.

Nej vänta, det var ju min semester i Alingsås.

Bastardo

Swordsman
Petersburg - bilar och pengar?

Ja, varken Petersburg eller Moskva lär ju vara särskilt representativa för Ryssland som helhet. Märkesvaror och lyxprylar är tydligen ungefär 30% dyrare i Petersburg än i Stockholm. Att företag som Versace har ett palatsliknande hus längs Nevskii säger en del för vissa. Jag vet inte, det jag slogs mest av var alla semitrailers med nya personbilar från Västeuropa som kryssade längs vägarna in mot Petersburg - säkert ett 100-tal trailers passerade vi under resan från Helsingfors. Tillbaka kör de givetvis tomma - och det var bara EN väg - en dag. Fan va pengar det finns - hos vissa. :gremsuck:

Arfert

Facit
flyg till Glasgow kanske, och sen buss/tåg norrut... jag åkte tåg till Inverness och liftade sen runt på högländerna... Skottarna tog gärna upp liftare (på den tiden, var ju på 80-talet).. ett av de trevligaste folken jag träffat.

sen är Barcelona bra... mycket bättre än Edinburgh som är lite boring, tyvärr... Glasgow är fulare men coolare

Quan'talis

Swashbuckler
Jag vet inte hur man tar sig till Edinburgh billigt (själv åkte jag på ett stipendium (ungefär som en flygande matta men med mindre utrymme för bagage)), men när man väl är där är det bra att veta att alla muséer är gratis, att slottet är rätt tråkigt med underjorden desto bättre, samt att det inte verkar finnas några restauranger som är öppna på helger eller kvällar (däremot är alla pubar öppna till efter midnatt till skillnad från i England där de stänger klockan elva). Rätt bra utbud av jazz fanns det också, åtminstone för några år sen.

Och råkar du gå förbi en sandwich shop på Nicholson Street vars namn jag inte längre minns kan du hälsa från mig. De gav mig nämligen en gratis smörgås dagen innan jag åkte hem.

Hjalle

Swashbuckler
Jo, Barcelona är bra, fast det vimlar av rånare, och folk som verkar ha "slå ned folk" som hobby. Gå aldrig ensam i Barcelona.

Men om du är fotbollsintresserad (duh) kan du i alla fall se ett av världens bästa klubblag, med världens bästa spelare just nu, spela. Det skulle jag tycka vara roligt, förutom att dregla på Saluhallar, förstås.

-Hjalle, hoppz.

Magnum_UBBT

Warrior
Gillar du historia och sol samtidigt, Åk till Rom.
Kan starkt rekomendera det. Jag var där senast nu i mitten januari. Om du letar lågbudget så kolla Ryanair. Vi lyckades hitta en resa ToR, två personer, för 1000:-. Det kanske är andra priser nu när säsongen startar men ändå.

Själva Rom har ju en otrolig historia, massor med sevärdheter och en ganska kompakt citykjärna och en mycket enkel t-bana med bara två linjer och billiga priser. 2-3 dagar så hinner man se otroligt mycket. Kolla in vatikanen oxå, rekomenderas. Promenadavstånd mest överallt.

Om du kan tänka dig vandrarhem så kan jag rekomendera http://www.youthstation.it Roms mest centrala vandrahem med helt ok "backpacker"priser, rena lakan och trevlig personal.

Åk till Rom, urbs aeterna, den eviga staden.