Bandsågen slår tillbaka
"Hej Krille, lite gammal hederlig illvilja bara. Totalsågning
skulle somliga säga."
Jo, jag märkte det. Och läste tämligen roat. "Vissa" har missuppfattat syftet med texten helt och hållet, så att säga.
"Krille, varför är den ryska Mikojan/Gurevitj-39K så lik ett Amerikanskt Stealthplan ? Borde inte dessa vara omoderna 2077 ?"
För det första, nej. För det andra, nej. För det tredje, nej.
Du ser planet ur fel vinkel. De (tämligen hafsiga) planskisser jag har har inga som helst liknelser med F-117 Nighthawk eller B-2 Spirit. Snarare påminner det om den fiktiva MiG-31 Firefox från filmen Firefox (inte den verkliga MiG-31 Foxhound) och SR-71 Blackbird, med lite idéer från YF-22 Raptor. Det är bara nosen som är lik F-117 Nighthawk.
För det andra kommer stealth att bli en skitviktig egenskap i framtidens försvar. Det man inte ser kan man inte skjuta på - detta är en sanning i krigskonsten som gällt sedan romarnas dagar. Vi har redan den svenska HMS Smyge - stealth-båten som övertygade amerikanerna om att det omöjliga faktiskt gick att genomföra - och ytstridsfartyg av Visby-klassen, två fullt dugliga stridsfartyg med stealth-egenskaper. Stealth kommer förmodligen att utvecklas än mer och byggas in till och med i vanliga soldaters uniformer (i form av värmesignaturminskande kläder, icke-magnetiska vapen et cetera).
För det tredje utspelas Evangelium med start vid 2101, inte 2077. Radiokontakten var för tjugofem år sedan, och man har fortfarande inte träffat dem personligen.
"Förresten är det tvär omöjligt att få tag på regel filerna."
Funkar jättebra för mig.
"Okej Krille, kille hade tråkigt och ville antagligen ha tag på lite orginella SciFi spel, idén är jättebra och jag gillar geografi-avsnittet men som jag fick intrycket av så är det lite klisché över hela evangelium (göra ett SciFi rollspel utan de mest självklara elementen ÄR möjligt, JAG vet)."
Det vet jag också. Det är därför jag skriver Evangelium.
Visst, det är klichéigt att terraforma Mars. Det är också trovärdigt och förmodligen nödvändigt. Därmed skiter jag i att det är kliché och terraformar Mars, eftersom det är troligt och praktiskt.
Visst, det är klichéigt med månbaser. Månen är dock en fantastiskt trevlig resurs om man till exempel ska terraforma Mars eller ge sig ut på längre resor i solsystemet. Därmed skiter jag i att det är kliché och sätter baser på Månen, eftersom det är troligt och praktiskt.
Visst, det är klichéigt med utomjordingar. Men hur många av dessa klichéer bygger på att de
inte landar utanför Vita Huset eller FN-skrapan eller lämnar artefakter på Mars, utan tar ett halvsekel på sig att skicka ett meddelande via vanlig hederlig underljusradio (vilket faktiskt är det mest troliga att de gör om de nu finns)? Inte många.
Visst, det är klichéigt med sabbad natur i framtidsmiljöer. Men i hur många framtidsmiljöer har man faktiskt gjort något åt det?
Tellus är det enda rollspel som jag kan komma på som har ett liknande koncept - realistisk hård SF i vårt närområde med massor med pionjärkänsla - men Tellus har valt en annan väg. Där Evangelium beskriver ett samhälle med flera nationer som tävlar mot varandra i en värld utan någon ekokatastrof, så beskriver Tellus ett enat samhälle som försöker ta sig upp ur askan efter katastrofen. Evangeliums värld är konstant spänd av motsättningar mellan nationer och ett tillstånd av kallt krig råder. Tellus, å andra sidan, saknar den spänningen och vapen är till stor del avskaffade.
Så, jo, jag håller med. Det var illvilja bakom totalsågningen, men inte direkt konstruktiv kritik.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>