Nekromanti Utbruten deltråd om islam och terror

Anarchclown

Swashbuckler
Arfert said:
Nja, man ska akta sig att dra alla muslimer över en kam. Det är som att bli kristifob (eller vad man nu ska ha för term) byggt på vad Ku Klux Klan och liknade exremrörelser tycker. Dessutom blandar folk lätt sammam unkna gamla traditioner med religösa bud (även dem som utför handlingarna). Som hedersmord. Sånt har ju urgamla traditioner, läs moseböckerna så får man en provkarta.
Antikrist? :gremsmile:

Och för övrigt tycker jag visst man ska blanda ihop ku klux klan med resten av kristendomen och sedan kritisera hela skiten. Däremot att kritisera kristna för det är en annan sak enligt mig. Dessutom är det skillnad på kritik av typen "jag tycker att dina idéer är dåliga och ibland leder till otäckheter" och "UT MED PACKET!"

Telash

Swordsman
Dessutom blandar folk lätt sammam unkna gamla traditioner med religösa bud
Hit hör nog jag i sådana fall. Vad är det för skillnad? Är den enda skillnaden: det ena står i en bok, det andra inte? För att trycka en bok är inte särskilt svårt, jag har precis gjort det.

Paxen

Veteran
Mekanurg said:
Ata mishtamesh be-Kahane al-yad ha-shem shelkha? Im ken, lama?
Det är inte riktigt relevant för tråden. Så vi kan ta det via PM.

Mekanurg said:
(Ani mitzta'er, aval ein li alef-bet ivri ba-mekhashev ha-ze.)
Ingen fara. Min Hebreiska är urusel ändå =)

Paxen

Veteran
Där har du givetvis rätt. Men jag anser heller inte att jag gör det. Jag skrev mitt inlägg i all hast, men jag menar givetvis Islamister. Islamister som använder Islam som ett politiskt redskap. Samma sak gäller givetvis Kristna som ABB eller extremsionister.

/Shalom!

Arfert

Facit
Nej, jag tycker inte att man kan kritisera fredliga krista för vad knäppa sekter predikar. ´Lika litet man kan kritisera fredliga muslimer för vad islamistiska "dödskulter" gör. Som dessutom har väldigt lite med vad islam historiskt tycker, det är en tanketradition som de hämtat från vissa europeiska 1800-talsfilosofer, främst tyska (riktat mot det mer urbana Frankrike), som sedan anammats av andra grupper och anpassats för egna syften. Liknade förakt för det förslappade väst fanns t.ex. också i Japan före WW2 mm. Det är ett relativt modernt tankegods, en importvara.

Arfert

Facit
Telash said:
Dessutom blandar folk lätt sammam unkna gamla traditioner med religösa bud
Hit hör nog jag i sådana fall. Vad är det för skillnad? Är den enda skillnaden: det ena står i en bok, det andra inte? För att trycka en bok är inte särskilt svårt, jag har precis gjort det.
Skillnaden är att även utövare av andra religioner från samma kultursfär kan hemfalla åt liknade saker. Som kristna som begår hedersmord, som förekommit. Det har inte med en specifik religion att göra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Nej, jag tycker inte att man kan kritisera fredliga krista för vad knäppa sekter predikar. ´Lika litet man kan kritisera fredliga muslimer för vad islamistiska "dödskulter" gör.
Fast det var väl inte var Anarch skrev?

Alltså, man måste kunna kritisera kristendom (som helhet, i delar, eller som del av den stora gruppen tankemönster "religioner") utan att anklagas för att kritisera kristna.

Så med andra ord kan man inte kritisera "fredliga kristna" för vad knäppa sekter pysslar med, men nog kan man kritisera kristendomen som helhet, utan att kritisera samtliga dess utövare. Det finns ju t.ex rätt många kristna som skiter i 90% av bibeln, och de har jag inte så mycket emot - men det betyder inte att jag nödvändigtvis tycker att kristendomen i sig är bra.

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Min poäng var snarare att jag visst får göra det om jag vill så länge jag inte uppmanar till allmän utrotning. Precis på samma sätt som jag när jag argumenterar mot vänstern får ta till Stalin och när jag argumenterar mot högern får ta till Pinochet eller Franco (använder inte det uppenbara exemplet PGA Godwin). Extremisterna blir alltid slagträn att slå i huvudet på folk under debatterna när man tycker att deras åsikter börjar glida iväg mot det extrema hållet.

Det kanske inte är rätt, men att skjuta sig själv i foten genom att inte använda vissa argument, i debatten mot meningsmotståndare är ju ganska ofta att förlora debatten. Därför tycker jag att man "ska" göra det om man vill.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Alltså, man måste kunna kritisera kristendom (som helhet, i delar, eller som del av den stora gruppen tankemönster "religioner") utan att anklagas för att kritisera kristna.
I princip håller jag med och egentligen hade jag inte tänkt ge mig in i det här getingboet men...

... är det inte en implicit kritik mot kristna (som exempel) om man nu kritiserar kristendomen?

Det tycker jag i varje fall. Sen gör det mig inget för jag är inte kristen eller muslim eller tillhör någon religion utan tvärt om tycker att världen vore bättre utan dem. Men det är min åsikt som jag inte tänker försöka pådyvla någon.

Cog.

Arfert

Facit
Kristna, de flesta, skiter nog i 90% av bibeln i stort. Eller tar det enbart som metaforer. Annars skulle det vara omöjligt att vara kristan. Samma sak för judarna, OT-judendomen är ju nästan en helt annorlunda religion än den moderna. Med plockade bitar av det gamla. Om man ser själva kulten. Få offrar getter.

Man Mountainman

Storsvagåret
"Heder" är ett invecklat begrepp. I samhällen utan stark centralmakt är det ungefär liktydigt med "stridbarhet". I sådana samhällen är rättvisa en fråga om självhjälp, och där gäller det i första hand att demonstrera tydligt att man inte tål skit och att man kommer att svara våldsamt på alla försök att inkräkta på ens egendom och status. Även små kränkningar kan alltså besvaras med till synes oproportionerligt våld, eftersom det viktiga inte bara är att bestraffa överträdelsen utan i första hand att sända en signal till resten av omgivningen: "Såhär går det om ni försöker något". Att vara mild och förlåtande skulle i ett sådant sammanhang framstå som svaghet och en inbjudan till starkare individer att utnyttja en. Ett sådant beteende uppstår varhelst centralmakten är svag eller obefintlig, inte bara bland Afghanistans berg utan lika gärna i Amerikas eller Europas storstadsslum.

Para detta med den spridda synen i diverse klansamhällen på kvinnans reproduktiva förmåga som hennes makes, eller manliga släktingars, egendom, och grunderna är lagda för de hedersmord vi kommit att avsky.

Tilläggas bör att något liknande "hedersmord" även uppträder med jämna mellanrum i ett så civiliserat och centraliserat samhälle som det svenska. Här är det män som dödar sina hustrur eller flickvänner. Förklaringen till sådana dåd är förstås delvis svartsjuka och krossat hjärta, och den vrede och förtvivlan alla som varit olyckligt kära vet att detta kan ge upphov till, men i någon mån har det nog också att göra med viljan att försvara vad man uppfattar som sin egendom, i ett läge där samhället absolut inte delar ens uppfattning.

Giladi said:
Bara i Juli har fredens religion tagit död på över 1500 människor. Det rör sig om allt från fega terrorbombningar till rena hedersmord mot familjemedlemmar som lämnat dödskulten eller vågat oponera sig. Men sådan är dödskulten islam, den totalitära medeltidsideologin som gömmer sig bakom en sinnessjuk gud och en perverterad profet tål inte kritik eller diskussion. Islamister dyrkar döden framför livet. Islamister hatar istället för att förlåta.
Skönt att man inte är ensam:)

Anarchclown

Swashbuckler
Jo det kan man ju lugnt säga. Tex så är en stor del (kanske inte majoritet men ganska många) av dagens kristna för döddstraff vilket väl går emot det själva grundläggande budskapet i bibeln.

Men i mitt fall så handlar det ju om att jag ganska ofta kritiserar kristendomen för att den har en tro på det övernaturliga (gud) i grund som den vill ska påverka hur vi lever (vilket är mitt problem mer än deras privata fantasier) och då finns det ganska få samfund som inte passar in i mallen. Även om väl humanismen typ är ateistisk kristendom rent värderingsmässigt.

Ska också säga att jag sällan (läs aldrig) kritiserar individuella kristna utan att min kritik är mot organisationer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om humaniserandet av kristendomen

Men i mitt fall så handlar det ju om att jag ganska ofta kritiserar kristendomen för att den har en tro på det övernaturliga (gud) i grund som den vill ska påverka hur vi lever (vilket är mitt problem mer än deras privata fantasier) och då finns det ganska få samfund som inte passar in i mallen. Även om väl humanismen typ är ateistisk kristendom rent värderingsmässigt.
Jag hävdar att det är tvärtom: dagens kristendom är västerländsk humanism + tro på jesus som frälsare och guds son. (Och då menar jag relativt sekulariserade kristna, inte bibelviftande tokstollar från USA eller andra platser där tokstolleri frodas.)

Min poäng är att kristendomen har ändrats för att passa den allmänt accepterade samhällsmoralen. Det är inte den allmänna samhällsmoralen som anpassats till kristendomen. Och som tur är ändras samhällets moral så att vi idag anser saker som att slaveri är fel, homosexualitet är okej och det är taskigt att stena en tjej till döds bara för att hon inte visade sig vara oskuld på bröllopsnatten. Det är inte kristendomen som gjort att vi tycker så. Tvärtom.

/tobias

Anarchclown

Swashbuckler
Re: Om humaniserandet av kristendomen

Nja. Kirkegard var ju kristen. Han var väl en av de första humanisterna? Eller blandar jag ihop det nu?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Anarchclown said:
Nja. Kirkegard var ju kristen. Han var väl en av de första humanisterna? Eller blandar jag ihop det nu?
Det är fullt möjligt att han var, men det motsäger inte min poäng på något sätt. Kristendomen tvingas anpassa sig efter samhällets moral, snarare än tvärtom. Ibland kämpar kristendomen emot med näbbar och klor, men som tur är fungerar det sämre och sämre.

/tobias, Kirkegaard var den första existentialisten

Anarchclown

Swashbuckler

Jag håller till hundra poäng med om din slutpoäng.

Edit om Kirkegard: Ah var det så det var. Då mindes jag fel.