Anarchclown
Swashbuckler
TLDR-version: Silverbas även för privatpersoner är det som användes i vår värld under senmedeltiden (som DoD brukade vara mest likt teknologiskt). Jag personligen skulle också föredra silver som basvaluta men i ganska små summor för vanliga köp. Se nedan för detaljer.Och det är nog till och med så att enstaka guldmynt inte är betalningsmedel heller. Guldmynten plockas fram när stora lån ska justeras, lösensummor betalas, frakter köpas, och sådant. Det enstaka guldmyntet fyller ingen vettig funktion (då kunde du lika gärna använda bara litet mer silverpenningar).
Den långa versionen.
Ok. I alla fall på senmedeltiden från hundraåriga kriget (då man har källor om soldatlöner och kostnader med mera) så är den vanliga valutan ett litet skruttigt silvermynt som väger typ ett och ett halvt gram. De flesta tjänar flera silver i veckan, en soldat tjänar tre om dagen. Vi vet att kopparmynt i princip endast användes som lokala valutor som pryglades av de flesta större handelsplatser för småköp. Dessutom pryglade man nya och kasserade de gamla lite då och då som en extra beskattning då de gamla blev värdelösa och folk var tvugna att byta in de gamla mot en 10 för 8 ratio eller så. Senare i historien använder folk dubloner som är rena guldpengar för större utgifter. Om man vill dra en direkt koppling till den lilla silverpengen är en dublon värd ungefär 128 stycken sådana.
Den här genomgången av valutor från spanska imperiet och piastern som sedermera blev basen för amerikanska dollarn bland annat gjorde jag när jag byggde ett eget spel för ett tag sedan.
1 real (weighing around 3 grams of silver) = 2 silver from other places (commonly known as dinars or pennies weighing about 1,5 grams)
1 piece of eight (a big silver coin very commonly used across the world, 24 grams) = 8 real
1 Shield or Escudo = 2 pieces of eight
1 Pistole (a gold coin) = 2 Escudo
1 Doubloon (a large gold coin weighing about 7 grams) = 2 Pistolas
1 Double Doubloon (an even larger gold coin weighing about 14 grams) = 2 doubloon
Meaning: 1 Double Doubloon = 2 doubloon = 4 pistole = 8 escudo = 16 piece of eight = 128 real = 256dinars or pennies
Det andra systemet jag hittade var
12 dinars/pennies=1 shilling
240dinars=20 shilling=1 pound/libra
En vanlig soldat fick alltså 3 silver. En soldat med häst fick 6 silver, elitsoldater (longbowmen som ägde sin egen häst tex om jag inte missminner mig) tjänade så mycket som 12 silver om dagen. Hantverkare sålde enskilda klänningar till fint folk för libra i värde, DVS hantverkares inkomster ska nog också mätas i silver. Ett svärd kunde kosta nära ingenting om det var begagnat men kunde kosta en månadslön eller två om det var nytillverkat och gjort specifikt åt dig.