Nekromanti Utförligt länkregister?

solvebring

Superhero
Här skrev jag följande:
Det börjar seriöst bli mycket klistrande här på forumet. Och det börjar enligt mitt tycke att bli störande, när övre delen av forumen upptas av flera klistrade trådar. Jag tycker att bara det absolut nödvändigaste bör klistras.

Då föreslår jag hellre att Rollspel.nu sätter upp ett länkregister på huvudsidan, där folk kan skriva in länkar i olika kategorier som : "Bloggar, Podcasts, Rollspelsförlag, Spelstudios, Illustratörer" osv. Ungefär så som man kan göra med citat.
Vad tror redaktionen, eller ja, främst Gardener och krank om det?

solvebring

Superhero
Vad tror redaktionen, eller ja, främst Gardener och krank om det?
Usch, vad drygt av mig att skriva så.

Jag undrar så klart vad alla andra forumiter tycker om idén och om andra också skulle gilla den här funktionen om den fanns?

Sedan riktar jag mig speciellt till redaktionen och frågar dem om vad de tycker om det här uppslaget?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min främsta tanke är att nån stackars jävel kommer att få ta på sig att moderera och sålla bland inskickade länkar. Ska vi ha med varenda litet styre som satt upp en rollspelssida med två dåliga DoD-äventyr, eller ska det finnas nån form av kvalitetsvärdering?

Joomla, vår artikeldel, har redan stöd för länksamlingar och så, så det ska inte vara så svårt att slå igång antingen original-länksamlingsgrejen eller nån bättre ersättning.

solvebring

Superhero
Min främsta tanke är att nån stackars jävel kommer att få ta på sig att moderera och sålla bland inskickade länkar. Ska vi ha med varenda litet styre som satt upp en rollspelssida med två dåliga DoD-äventyr, eller ska det finnas nån form av kvalitetsvärdering?
Jag tycker att allting som inte strider mot Rollspel.nu's regler bör länkas så länge folk finner mening i att länka. Om det sedan är ett kort scenario eller ett asstort spelföretag så tycker jag det är oväsenligt. Och varför skulle någon länka till dåliga äventyr? Om någon finner mening i att länka är det antagligen för att denne någon tycker att innehållet är bra. Det är därmed chans för att även andra tycker det är bra. Och beroende på hur mycket man behöver moderera - vilket egentligen består i att checka stavfel och kolla länkens innehåll och godkänna - så är det väl inte så mycket egentligen, eller? Frågar eftersom jag inte vet vad som kommer att krävas rent praktiskt. Och om det inte är ett så tungt skitgöra så, tja, jag kan göra det. =) (Nej, jag lovar inget!) Om man tar några länkar per kväll så funkar det la, eller?

krank

Alltså, frågan är om siten ska vara allas privata bokmärkessamling. För mig är en samling bokmärken som i praktiken bara är resultatet av att man googlar ordet "rollspel" (dvs vi accepterar vadsomhelst) både oöverskådligt och ganska värdelöst.

Jag skulle kunna tänka mig någon form av betygsättningssystem eller så. Att man kunde sortera på högst betygsatta eller så. Men något sätt att filtrera bort skräp känner jag är en nödvändighet.

Beror lite på vilka kategorier vi ska ha, iofs. Kategorin "Rollspelsföretag och studios" till exempel skulle ju inte behöva så särdeles hård sortering, medan t.ex en kategori "Rollspelfansites och äventyr" skulle behöva sorteras rätt hårt.

solvebring

Superhero
Det är väldigt bra att du tar upp det här. Så långt hade jag ärligt sagt inte funderat. Men jag känner också att dina svar är bra. Du löser ju problemen i samma andetag som du lägger fram dem.

You're the man! =)

Att köra med betyg eller antal visningar/klick eller dylika, som krav för att länken ska få stanna i systemet, vore ju en bra lösning.

Samtidigt är det som du säger att det beror mycket på vad man sätter för kategorier. Kategorier som täcker mer kommersiella saker som förlag, företag, spelbutiker och dylika är ju skitbra. Fast det där med kategorier behöver nog arbetas fram. Man kan ju dock börja enkelt och stort, som med spelmakare, spelbutiker och lite större kommersiella saker.

Jag tror dock mest på nämnda betygssystem. Jag menar, ta en sådan sak som scenarion och spelbutiker. Om folk t.ex. betygssätter spelbutiker utefter hur bra de tycker att de är - hur väsentliga länkar de är - så sållar man ju snart fram den bästa spelbutiken. Och det är ju skitbra hjälp när man ska handla online, till exempel.

krank

solvebring said:
så sållar man ju snart fram den bästa spelbutiken. Och det är ju skitbra hjälp när man ska handla online, till exempel.
Nackdelen är att det skapar incitament för spelbutikerna att skapa fejkkonton och rösta på sig själva... Nu tror jag väl inte svenska rollspelsbutiker är såpass nedriga, men ändå.

Jag föreslår att vi vaskar fram ett startförslag med kategorier; dvs jag kan komma med ett förslag på ett fåtal startkategorier, så diskuterar vi det förslaget tills vi moddat det så det duger.

Här är mitt startförslag:

Rollspelsmakare
Kategori för företag, studios och privatpersoner som tillverkar rollspel.
Exempel: Wizards of the Coast, Järnringen, Urverk speldesign.

Rollspels officiella hemsidor
Kategori för just specifika rollspel; skiljer sig från ovanstående då detta handlar om specifika spel. Fria snarare än fälla; om det finns en egen hemsida för Dark Sun så räknas det som ett "eget spel" snarare än en värld till D&D.
Exempel: Dungeons and Dragons, Coriolis, Null State.

Rollspelsbutiker
Innehåller länkar till butiker som säljer rollspel. Helst onlinebutiker, men det finns ju butiker som inte har någon onlineförsäljning också.
Exempel: Goblin Games, Game Maniacs, SF-bokhandeln

På framtiden: Bloggar, eventuellt separerade i rollspelsmakande och allmänna rollspelsbloggar. Rollspelsrelaterade podcasts. Fansites. Äventyr och kampanjer (även spån och inspiration).

Saker jag inte gärna ser: Brädspel, MMO-länkar, figurspel etc. Trevliga ting, men faller inte riktigt inom vårt område i första taget.

Beskrivningar är sparsmakade och beskrivande snarare än reklammässiga. Länkredaktören omformulerar reklamtexter till mer neutralt och informativt språk i den mån det behövs.

krank

w176 said:
Länkregister blir snabbt ofta inaktuella dessutom.
Ytterligare en anledning till varför en särskild länkredaktör skulle behövas.

Det borde dock gå att fixa ett system som självt kan kontrollera om länkar är döda eller så. Och låta användare rapportera felaktigheter.

krank

solvebring said:
Det är väldigt bra att du tar upp det här. Så långt hade jag ärligt sagt inte funderat. Men jag känner också att dina svar är bra. Du löser ju problemen i samma andetag som du lägger fram dem
Jag försöker träna mig själv till att se lösningar och utmaningar i problem =)

anth

Vetefan
1. Rollspel. se (alltså sajten, inte forumet) kör Joomla - och joomla har redan en länkmodul inbyggd. Det tar någon ansvarig mindre än en minut att aktivera tjänsten.

2. Eftersom Solve föreslog tycker jag att Solve ska bli länkredaktör. :gremlaugh:

solvebring

Superhero
krank said:
w176 said:
Länkregister blir snabbt ofta inaktuella dessutom.
Ytterligare en anledning till varför en särskild länkredaktör skulle behövas.

Det borde dock gå att fixa ett system som självt kan kontrollera om länkar är döda eller så. Och låta användare rapportera felaktigheter.
Precis min tanke. =) Hade just tänkt fråga dig hur pass möjligt ett sådant bygge vore när jag läste w176s inlägg, när jag fick syn ditt eget svar.

solvebring

Superhero
anth said:
1. Rollspel. se (alltså sajten, inte forumet) kör Joomla - och joomla har redan en länkmodul inbyggd. Det tar någon ansvarig mindre än en minut att aktivera tjänsten.

2. Eftersom Solve föreslog tycker jag att Solve ska bli länkredaktör. :gremlaugh:
Hehehe. =)
Tja, ansvarig får väl bli en senare fråga. Det finns ju dessutom redaktörer för olika områden, till exempel innehåll.

solvebring

Superhero
Ditt resonemang är högst vettigt. Speciellt för att underlätta ordningen, men inte minst, för att hålla registret väsentligt å Rollspel.nu's vägnar. Dina startförslag är jättebra och jag kan inte se några som helst nackdelar med det startfältet, dessutom så bygger det - som du säger - en bra grogrund för eventuella subkategorier.

Vad gäller saker du inte gärna ser så håller jag med dig. Visst är allt det där trevligt, men det är inte den typen av rollspel eller för den delen relaterade saker som Rollspel.nu handlar om. Rollspel.nu handlar om bordsrollspel och bör därför också rikta in sig på detta.

Nu kanske någon skriker i högan sky och till exempel tycker att WoW eller "ditten och datten"-lajvet är rollspel i allra högsta grad. Och ja, det är det, men inte är inte bordsrollspel någonstans och det här forumet handlar om bordsrollspel. Hade det handlat om rollspel rent generellt hade forumet haft underforum för allt möjligt - och så länge det inte är fallet så tja - there's no reason. Sedan så är det så, att om man börjar tänja på gränserna i ett fall så leder det snart till flera fall, och vad det gäller att relatera och tolka så kan det snart bli svårt att avgöra alls. Med andra ord så kommer en bredare riktning riskera ett alltför stort och därmed irrelevant register. MMO, brädspel, lajv och dylika har sina egna samlingsplatser, och Rollspel.nu är inte en av dem.

Ja, jag tar ut den diskussionen i förskott för den är högst tröttsam, enligt mig i alla fall.

Så tänker jag... =)

solvebring

Superhero
Om detta blir av bara måste Gardener se till att lägga till länkkommandon för HALiBot.

Till exempel:

!link - generellt slumpad länk

!linkauthor - slumpad länk för rollspelsmakarsajt

!linkrpg - slumpad länk för rollspelssajt

!linkstore - slumpad länk för spelbutikssajt

... eller dylika. =)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hade inte forumet ett länkregister förr?

Jag stöder alla förslag som innebär färre klistrade trådar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Forumet hade inte ett länkregister tidigare - sidan hade det. De två lever fortfarande två olika liv, istället för ett. Kan de inte bli sambos snart? Särbo är sååå 90-tal. :gremtongue:

krank

Robert Jonsson said:
Forumet hade inte ett länkregister tidigare - sidan hade det. De två lever fortfarande två olika liv, istället för ett. Kan de inte bli sambos snart? Särbo är sååå 90-tal. :gremtongue:

Vad jag kan se finns inget länkregister kvar iaf. kanske lika bra.

Jag har testat lite med weblinks-modulen i joomla; den verkar rätt stabil, räknar "hits" men saknar betyg. Det finns kategorier, ett formulär för att skicka in nya länkar och möjlighet att ha en liten beskrivning av varje länk. Nyinskickade länkar publiceras inte förrän nån tittat på dem.

Jag ska kolla vidare och se om det finns bättre moduler. Tills vidare tänker jag använda de kategorier jag föreslog. Jag kommer att fortätta jobba på det här tills nån säger stopp =) Nån anledning lär det ju finnas till att vi inte har länkregister längre.

Möller

Hubert Hortlax
En eller flera kategorier måste ju vara länkar till trådar/inlägg på rollspel.nu.

krank

Möller said:
En eller flera kategorier måste ju vara länkar till trådar/inlägg på rollspel.nu.
Och det är ett sorteringsarbete jag inte önskar någon. Iaf inte ännu. Vad ska dessa kategorier vara? "Inlägg vi tycker är bra"? Administrativt svårhanterat, om vi inte kommer på ruskigt tydliga riktlinjer.