Nekromanti Utförligt länkregister?

solvebring

Superhero
Möller said:
En eller flera kategorier måste ju vara länkar till trådar/inlägg på rollspel.nu.
Jag tänkte också på det igår, och var jättepepp, men insåg snart detsamma som krank framlägger här. Det kommer blir svårt att hålla ordning i och det riskerar nog att lätt gå över styr och bli pannkaka av alltsammans - jag menar, vi snackar inte lite inlägg, och så ska ska man nå en struktur i det.

Det enda jag kan tänka mig är i så fall en minneskategori å Risings vägnar.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Möller said:
En eller flera kategorier måste ju vara länkar till trådar/inlägg på rollspel.nu.
Och det är ett sorteringsarbete jag inte önskar någon. Iaf inte ännu. Vad ska dessa kategorier vara? "Inlägg vi tycker är bra"? Administrativt svårhanterat, om vi inte kommer på ruskigt tydliga riktlinjer.
Vadå, vi har ju redan en klistrad tråd med länkar till inlägg, och om målsättningen är att bli av med klistrade trådar förstår jag inte problemet.

solvebring

Superhero
Möller said:
krank said:
Möller said:
Och det är ett sorteringsarbete jag inte önskar någon. Iaf inte ännu. Vad ska dessa kategorier vara? "Inlägg vi tycker är bra"? Administrativt svårhanterat, om vi inte kommer på ruskigt tydliga riktlinjer.
Vadå, vi har ju redan en klistrad tråd med länkar till inlägg, och om målsättningen är att bli av med klistrade trådar förstår jag inte problemet.
Problemet är inte att hitta nog med länkar. Problemet är att få en god struktur på dem, sålla ut och sortera alltsammans. När det börjar bli några hundra forumsrelaterade länkar tror jag att det börjar bli rörigt. Plus att forumet i sig har en egen sökfunktion utefter forumskategori, så för den delen förstår jag inte varför man ska klistra och ta upp plats i onödan. Länkregistret kompletterar ju på så vis forumet med länkar som når till material utanför våra egna trådar.

Visst, det kan säkert bli aktuellt senare, men först behövs nog en bra kategoristruktur och bra sätt för att sålla och sortera.

... tror solvebring som föredrar ett städat, effektivt forum med var sak på sin plats.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mölle said:
Jag tycker att det är urdumt med såna klistrade trådar, men ser hellre en annan lösning. Till exempel ett forum specifikt med samlingstrådar.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Det börjar seriöst bli mycket klistrande här på forumet.
/.../
Jag tycker att bara det absolut nödvändigaste bör klistras.
Utöver forumreglerna, insamlingen till Risings minne samt några rollspel.nu-relaterade trådar finns så vitt jag kan se inga klistrade trådar i Allmänna Rollspelsforum och Allmän Disskussion utöver Hans länktråd.

Vilka klistrade trådar vill du bli av med? Hur minskar vi antalet klistrade trådar när vi tillåter länksamlingar med allt utom det som faktiskt klistrats?

Alltså, jag inser att det blir ett redigeringsarbete. Men det går att ta steg för att minska det. Ha underkategorier eller taggar, typ »spelmekanik« eller »skräck«. Tvinga folk att använda taggar, och låt dem inte skapa nya.

Dessutom är ju rollspel.nu inte direkt något skolexempel på en sönderspammad site, tvärt om. Och vi har ju massor av ställen där det går att spamma; citatlistorna, artiklar, forum (eller så kanske jag har fel, och redaktörerna går på knäna för att det spammas så mycket).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Japp. De gamla länkarna är nog numera till 75% ändå döda så det är bäst att börja om från början.

Lite spontana tankar om länkregistret...

Jag tror i alla fall att alla former av länkregister bör börja med ett arbete "Varför har vi ett länkregister". Nu tänker jag inte "För att besökarna ska hitta tuffa saker." Som krank sagt, Google går utmärkt att använda till det. Med andra ord, jag tycker det vore smart någon form av urval innan de kommer upp.

När jag skriver "varför"-frågan tänker jag snarare i banor exakt vad vi bör inrikta oss på. Jag tror inte på "allt". I alla fall, inte i början. Jag föreslår att vi riktar in oss på något i början och sen expanderar det allt eftersom.

På så sätt kan man definiera varje länkkategori extra tydligt också. Jag tror man här måste vara tydlig med definitioner - det kommer underlätta väldigt mycket när man sedan ska bestämma vilka länkar som passar in där. För jag tror definitivt länkregistret bör vara modererat, sorterat och snarare vara en gourmetupplevelse än en snabbmatskedja.

solvebring

Superhero
Utöver forumreglerna, insamlingen till Risings minne samt några rollspel.nu-relaterade trådar finns så vitt jag kan se inga klistrade trådar i Allmänna Rollspelsforum och Allmän Disskussion utöver Hans länktråd.
Okej, "mycket" var en klar överdrift. Snarare borde jag kanske ha sagt att: "Man har börjat klistra vanliga trådar, och folk har börjat efterfråga klistring av vanliga trådar. Det tycker inte jag är bra eller för den delen fyller någon vettig funktion mer än att skräpa ned. Så för att slippa en massa länktrådar och klistrande av oväsentligheter bör vi kanske ordna eget utrymme för t.ex. länkarna?"

Att samla länkarna på en plats gör det hela effektivt, stiligt och klart mer lättskött.

Alltså, jag inser att det blir ett redigeringsarbete. Men det går att ta steg för att minska det. Ha underkategorier eller taggar, typ »spelmekanik« eller »skräck«. Tvinga folk att använda taggar, och låt dem inte skapa nya.
Yeah, fasta taggar är en bra lösning. Men så har vi det här med kvalitet, dubbelposter och dylika. Det gäller ju att hålla alltsammans städat också. Taggar sorterar ju bara länkarna i kategorier men städar tyvärr inte upp i övrigt.

Dessutom är ju rollspel.nu inte direkt något skolexempel på en sönderspammad site, tvärt om. Och vi har ju massor av ställen där det går att spamma; citatlistorna, artiklar, forum (eller så kanske jag har fel, och redaktörerna går på knäna för att det spammas så mycket).
Personligen ser jag inte spam som ett problem, utan i mina ögon är det oreda och ineffektivitet som är problemet. Om vi nu ska sätta upp ett register och folk ska använda delar av sin tid till att sköta detta så bör det inte göras till ett slöseri. Det är helt enkelt det jag menar - registret bör främst kännas effektivt och väsentligt.

solvebring

Superhero
Jag tror i alla fall att alla former av länkregister bör börja med ett arbete "Varför har vi ett länkregister". Nu tänker jag inte "För att besökarna ska hitta tuffa saker." Som krank sagt, Google går utmärkt att använda till det. Med andra ord, jag tycker det vore smart någon form av urval innan de kommer upp.
Varför? På det skulle jag vilja säga - för vår egen skull. Genom att skapa ett gemensamt länkregister underlättar vi för oss själva och varandra att sprida viktiga detaljer för vår hobby. Och det behöver vi bevisligen med tanke på ur ofta folk droppar länkar i trådar eller för den delen pratar om länkar, bokmärken och hemsidor just kring hobbyn. Vi delar i stor grad länkar och information med varandra och för att underlätta och effektivisera det delandet tycker jag att det vore trevligt om vi i alla fall kunde sätta upp ett register med det viktigaste för oss som rollspelare; t.ex. officiella hemsidor för de olika spelen. Visst kan man googla - det kan man alltid - trots det gör vi inte alltid det. Man frågar ofta efter länkar genom speltips, efterlysning av spelförlag och dylika. Med andra ord så vore det högst användbart att ha ett sådant register.

På det viset går mina personliga tankar och åsikter i alla fall. Så för min del är det alltså argumentet. Det behövs för det finns en efterfrågan på länkar.

När jag skriver "varför"-frågan tänker jag snarare i banor exakt vad vi bör inrikta oss på. Jag tror inte på "allt". I alla fall, inte i början. Jag föreslår att vi riktar in oss på något i början och sen expanderar det allt eftersom.

På så sätt kan man definiera varje länkkategori extra tydligt också. Jag tror man här måste vara tydlig med definitioner - det kommer underlätta väldigt mycket när man sedan ska bestämma vilka länkar som passar in där. För jag tror definitivt länkregistret bör vara modererat, sorterat och snarare vara en gourmetupplevelse än en snabbmatskedja.
Nej, precis. Vi behöver inte länkar till allt, det är inte väsentligt för den typen av användande som den här websajten och dess forum handlar om. Som jag och krank diskuterat ovan så handlar det just om rollspelslänkar av mer kommersiell typ, som man kan vara säker på ligger i vårt intresse som bordsrollspelare.

kranks förslag på startfältet för detta projekt, om det blir något, tycker jag är mycket bra; väsentligt och definierat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Så, vad tror man?
Något vi skulle kunna utveckla och göra något av eller är det ännu bara en spekulation?
Bara och bara... =)

Mer allvarligt: Jag kan börja kolla efter lämpliga moduler till Joomla, se om det finns bättre än den inbyggda (som bara medger räkning av "Hits", inte röstning). Det skulle hjälpa min motivation om Gardener och/eller övriga redaktörer uttalade sig... Jag ser fortfarande mig själv lite som en vaktmästare snarare än en beslutsfattare tror jag. Hur mycket har jag egentligen rätt att bygga om på siten innan folk börjar tycka att jag går utanför mina befogenheter?

Nackdelen med luddiga ansvarsbeskrivningar =)

solvebring

Superhero
Det låter jättebra, men jag förstår dig fullständigt. Det är ju inte ditt eller mitt beslut att ta för fem öre.

Jag måste säga det att jag faktiskt saknar övriga redaktörers och däribland främst ägarens - mannen med det stora G:t - (Hej Gardener!) närvaro. Sedan så hade jag nog trott att fler forumiter skulle ha en åsikt i frågan.

Det blev ju mest en tvåmansdiskussion vilket inte är särskilt utvecklande även om vi kom fram till hur mycket som helst. Det jag menar är att det nog hade varit lättare att försöka nå fram till ett beslut om flera hade deltagit och däribland de som bestämmer. Diskussionen som varit har ju varit jättebra och givande, men det vore bra om andra liksom kunde bekräfta den.

Gardener

Champion
Det är upp till Bobby att ta beslut, eller Bearnie då det är ganska mycket en fråga om innehåll. Å andra sidan tycker jag personligen att om nån som kan känner för att sätta upp nånting så är det bara att göra. Speciellt om det tagits upp här på forumet och fler håller med. <div>
</div> <div>HALiBot-kommandon kan jag snabbt slänga ihop om det finns ett system. Borde vem som helst med lite python-vana klara. Finns iom citat-pluginet dessutom i stort sett färdig funktionalitet som man kan utnyttja. </div> <div>
</div> <div>En sak jag skulle rekommendera till länk-scriptet är att det kan automatiskt kolla om länkar fungerar. Vet inte om det finns nån Joomla-komponent som klarar det. En variant skulle också kunna vara att ha en som speglar rollspelskategorin i dmoz. </div>

solvebring

Superhero
Låter gott. =)
Super, Gard!

Då är det bara att hoppas att redaktionen i övrigt är sugen på dylika och att forumiterna för den delen, förutom vi få som hört av oss här, är intresserade av en sådan funktion.

Bunny

Crazy like a fool
solvebring said:
Låter gott. =)
Super, Gard!

Då är det bara att hoppas att redaktionen i övrigt är sugen på dylika och att forumiterna för den delen, förutom vi få som hört av oss här, är intresserade av en sådan funktion.
Ett stort plus till den här tråden för att den varit så konstruktiv. Inledningsvis var jag skeptisk; mina erfarenheter av vårt tidigare länkregister - som fanns innan forumsuppdateringen (det vill säga innan forumet blev vaniljfärgat) - var att det var svåröversiktligt och inaktuellt.

Går det att lösa detta på teknisk väg så är läget ett annat. Angående ett betygssystem så anser jag inte att det behövs mer än en simpel 'like'-liknande funktion . Jag kan inte se varför det skulle vara intressant om en länk har snittbetyg 3,4 eller 3,8 - vad jag tror en går efter är om den är antingen bra eller ointressant, det vill säga har 'likes' eller inte (påpeka varför om ni tycker jag har fel).

Men i brist på en sådan så är en hits-räknare det näst bästa. Det behöver inte vara så fancy - användare använder länkar till siter med högre rykte mer än helt okända eller dåliga siter; det är i sig indirekt en fråga om 'like' eller inte, i mina ögon. Vad den tekniska biten beträffar tycks Joomla-verktygslådan ha vad som krävs redan nu, alltså.

Beträffande ansvaret för administreringen, för ett sådant tycks onekligen behövas, så ser jag gärna att någon anmäler sig frivillig. Det skulle innebära att bilda ett arbetslag med mig och krank för att komma överrens om mer exakta riktlinjer, och sedan sköta administreringen - vilket jag inte tror är en särdeles betungande börda. Någon som ställer upp?

solvebring

Superhero
Beträffande ansvaret för administreringen, för ett sådant tycks onekligen behövas, så ser jag gärna att någon anmäler sig frivillig. Det skulle innebära att bilda ett arbetslag med mig och krank för att komma överrens om mer exakta riktlinjer, och sedan sköta administreringen - vilket jag inte tror är en särdeles betungande börda. Någon som ställer upp?
Om det inte kommer att sträcka sig långt utöver mina tekniska kunskaper och just inte vara allför betungande så ja, jag kan ställa upp.

Bunny

Crazy like a fool
solvebring said:
Om det inte kommer att sträcka sig långt utöver mina tekniska kunskaper och just inte vara allför betungande så ja, jag kan ställa upp.
Bra, i så fall tror jag inte att vi behöver leta så mycket längre. Om inte krank misstycker så finner jag att vi bildat en arbetsgrupp. Vi får se till att återkomma till tråden/forumet när vi kommit någonstans. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Bunny said:
solvebring said:
Bra, i så fall tror jag inte att vi behöver leta så mycket längre. Om inte krank misstycker så finner jag att vi bildat en arbetsgrupp. Vi får se till att återkomma till tråden/forumet när vi kommit någonstans. :gremsmile:
Sure thing!