Ett konkret förslag
Konflikter är trevliga saker. Man sätter en person på ena sidan och en person på den andra sidan, de bråkar, och man får ett resultat. De är enkla, okomplicerade och spännande. Man behöver egentligen inte så mycket mer än ett värde på Våld och ett värde på Stryk, och så har man en motståndare att slå ihjäl. Varsågod, instant konflikt.
Utforskande är också trevligt, men precis som att konflikten kräver en antagonist så kräver utforskandet något att utforskande. Kruxet är att något att utforska i allmänhet är mycket, mycket större och mer.
...nu börjar ett frö till ett utforskarsystem att ploppa upp i mitt huvud. Tanken är att spelaren själv ska hitta på vad som ska utforskas, utan att det spårar ut, men så att spelledaren slipper uppfinna det som ska utforskas. Utgångspunkten är ett stort okänt och fritt område, exempelvis skolbiblioteket på Hogwarts, Staden, Britannien eller djungeln i Amazonas.
En spelare kan begära att få upptäcka något, exempelvis boken om Nicholas Flamell, Moster Gretas Antika Apparater, Den Svarte Riddarens Borg eller Fra'Zeta-stammens dolda dinosauriedal. Spelledaren tar ställning till huruvida det passar spelvärlden att det faktiskt finns det som spelaren söker efter. Därefter bedömer spelledaren ett poängvärde, beroende på hur maffig quest det borde bli, hur svårt det borde vara, hur stor nytta rollpersonen får av det och huruvida gummikycklingen viftades motsols i torsdags.
Därefter är det upp till att hyvla bort poäng. Det kan göras genom att hitta ledtrådar eller verktyg, eller skapa dem (ur rollpersonens eller spelarens synvinkel), som kan föra en närmare målet, eller överkomma diverse problem och hinder på vägen, och dra in andra spelare på ens quest. Allt detta hyvlar av poängsumman, som när den är noll innebär att man hittat vad man letar efter.
Exempel: Krille spelar professor Higgins, som är besatt av att hitta den förlorade dinodalen i Amazonas (fast egentligen vill han mest hitta leopardbikinibrudarna från Fra'Zeta-stammen) i Castle Falkenstein. Spelledaren bestämmer att det är värt... säg, 1000 poäng. Det är en stor episk quest som kräver förflyttning, det blir tufft att ta sig genom Amazonas, och slutligen har vi dinosarna. Å andra sidan så kommer professor Higgins möjligen få lite högre anseende hos Britannia-sällskapet och permanent och väldigt o-engelsk ståfräs av babesen, så han vinner inte så mycket på det.
Så Higgins börjar planera. Till att börja med ska han ju till Amazonas, och så ska han igenom Amazonas. Etapp 1 kräver en båt och etapp 2 kräver en klase bärare. Waow, denna insikt är värd 10 poäng. 990 kvar.
Båtar och bärare kostar pengar, så han behöver en finansiär. Lysande insikt, det skalar av 10 poäng till, och 980 poäng återstår.
Sen måste han komma på var han ska få sina saker burna också. "Amazonas" är liksom lite ospecifikt, så han knatar iväg till British Museum och letar runt i arkiven där. Det skalar bort 10 poäng till, och kvar är 970.
Här kommer en annan spelare in, som har hört talas om professor Higgins projekt. Hon kommer på att hennes rollpersons pappa gjorde en expedition till Amazonas och hittade en massa venusfigurer där, och de kanske är en ledtråd. Hon tar med en av dem till professor Higgins, spelledaren godkänner ledtråden och hyvlar av 50 poäng till, och beskriver hur figuren ovkså beskrivs i den spanske utforskaren Martinez (faen vet vem det är) krönikor av färden längs med Amazon-floden, i synnerhet i närheten av chutuhuango-stammens område.
"Aha", säger Higgins, "vid Chutuhuango har man ju upptäckt de här mystiska jätteödlebenen! Vi måste konsultera doktor Walters, den världsberömde paleontologen!" Doktor Walters spelas av en annan spelare, så därför hyvlas 50 poäng till av. Nu är det 870 poäng kvar.
Så där fortsätter det: att hitta en finansiär skalar av lite mer poäng, att hitta en organisatör (annan spelare, arméofficer) drar av lite till, att få med en storviltjägare hjälper egentligen inte på vägen, men eftersom även denne spelas av en annan spelare så dras lite mer poäng av, att flodbåten i Amazonas blir överfallen av pirater drar av lite poäng, att flickan med venusfiguren blir kidnappad drar inte av några poäng, men att rädda henne gör det definitivt, en spirande romans mellan henne och storviltjägaren drar av lite till poäng...
...och till slut så är poängen nere vid noll, och en numera nästan uttömd expedition (bara bestående av Higgins, Walters, flicka, överste och storviltjägare och två namnlösa bärare) kan hitta Dinodalen och Fra'Zeta-stammen. Och de flesta av de här hindren och ledtrådarna skapas av spelarna själva.