Nekromanti Utforskning utan/låg utmaning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag blev lite nyfiken efter att ha pratat om Mass Effect 1's planetutforskning i vrållådan.

Vilka spel finns det där fokus ligger på utforskning?

Min önskelista:
- Man avtäcker karta eller liknande, man ska kunna se tydlig progress och kunna få en skön känsla av att "bli klar"
- Viss variation i miljöer och belöningar.
- Liten eller ingen utmaning. Jag vill upptäcka, inte slåss mot monster eller hindras i mitt upptäckande av att ha kassa reflexer eller så.
- Det ska helst vara förberedda platser man utforskar, det får gärna finnas en övergripande story som berättas genom det man upptäcker och så. Autogenererat känns bara poänglöst.

Jag reserverar mig för möjligheten att jag missat något på önskelistan.

krank

Relaterat: Det här tänkte jag och skrev sedan ner på Facebook nyss:

Det här skulle jag vilja se som "spel":

En stor, mörk stad. Grå betong och grafitti. Viss variation mellan stadsdelar, så man kan upptäcka och utforska olika saker.
En karta, som visar var man är och vad man utforskat. Kartan börjar som kolsvart, och när man utforskat precis allting är spelet slut.
De enda utmaningar som finns är att hitta sätt att gå, klättra och hoppa till ställen man inte utforskat tidigare.
Det finns en story, som framför allt berättas i upplevelser. Affisher, brev som lämnats på bord i lägenheter, hus som förstörts. Kanske är det här lämningarna av en utdöd civilisation? Jag vet inte.
Helst är spelet i 3D, och helst väldigt genomtänkt och väldesignad sådan. Atmosfär är viktigare än polygoner, framerate viktigare än bloom och partikelsystem.

Singleplayerspel taget till dess extrem.

Om visionen av det här spelet är med mig tillräckligt länge... Vem vet? Kanske gör jag ett försök att bygga det själv.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Vilka spel finns det där fokus ligger på utforskning?
Jag älskar också utforskning i spel. Finns alldeles för få bra sådana. Det första spel som jag kommer på när jag läser fokus på utforskning är Myst och dess uppföljare. Samtidigt så uppfyller de inte ett enda av dina kriterier :gremtongue:

Endless ocean 2 uppfyller faktiskt hela önskelistan när jag tänker efter. Fyll i kartor, olika miljöer och väldigt låg utmaning. Detjag hatade mest med det spelet var de jävla hajar a som inte tillförde spelet något utan bara var i vägen. Men de är relativt få och långt emellan.

krank

Jag har testat Kairo och Césure. Skumma grejer. Ingen karta, men gott om utforskning.