Nekromanti Utforskningsrollspel?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Hata internet, för jag skrev värsta långa inlägget som nyss försvann i IT-komposten...

Nå, här kommer en förkortad snabbversion av vad jag skrev i mitt förra, förlorade inlägg:

Jag började spela Nethack igen för ett tag sedan. För er som inte vet vad Nethack är så kan man säga att det är en sorts Diablo-spel från stenåldern. Det är dock otvivelaktigt det mest komplexa, intrikata och mest interaktiva spel som någonsin funnits. Möjligheterna är i det närmaste oändliga.

Nå, Nethack slumpar ut spelvärlden när man spelar i den, vilket gör att man som spelare känner sig lika främande i spelvärlden som ens rollperson. Det är särskilt en aspekt av detta som jag vill belysa närmare:

Om man hittar en Yellow Potion eller en Dark Spellbook så kan man inledningsvis inte veta vad de har för effekt. Man måste dricka upp vätskan eller läsa boken för att få någon koll. När man väl identifierat vad en yellow potion är för något så förstår man dock genast vad ALLA Yellow Potions gör. Det betyder att ju längre tid man spelar, desto mer familjär blir man i världen och desto mer lär man sig om den.

---

I bordsrollspel är vi vana att låtsas vara ovetande om hur saker fungerar. Särskilt i spel som Kult, där spelarna snabbt lär sig mer om världen än vad nykonstruerade rollpersoner kan förväntas veta.

Sedan har vi alla monster med "ömma punkter", första gången man möter ett monster som endast kan besegras med jade är säkert kul, men hur blir det nästa gång?

---

Tänk då ett rollspel där spelaren slår fram en sorts VÄRLDSFORMULÄR medan spelarna slår fram sina rollpersoner. Varje gång man spelar så kommer världen vara lika främmande för spelarna som den är för rollpersonerna.

Ena gången kan troll förvandlas till sten om de vistas ute i solsken, nästa gång kan de istället spricka om man häller vatten på dem och tredje gången så kan det vara lättast att bekämpa dem med silvervapen.

Ena gången kan skogarna vara fulla med en sorts bleka frukter som är nyttig föda, och en sorts mörkblå svampar som smakar bittert och gör en lös i magen. Nästa gång kan det i skogarna istället finnas små, röda bär som är starkt hallucinogena och en sorts bredbladiga örter vars rot innehåller ett förlamande nervgift.

---

Okej, det här är bara en idé till ett lättsamt skojrollspel med en rätt stark betoning på prestationsbiten, men det kan ju vara kul ändå?

Jag tänkte mig det som ett "Another World"-rollspel, där man gestaltar forskare som reser in i främmande dimensioner. Då är det lättare att acceptera att man får spela i nya världar varje gång.

Men vore det inte kul att verkligen få ta sig tid till att utforska en främmande värld och upptäcka en massa hemligheter? Det var något jag älskade att göra i rollspel när jag var liten. Då ritade alltid spelledaren en karta först, som vi gick omkring i och undersökte. Det var inte så mycket "äventyr" med mål och mening, utan det var mest skoj att få gå omkring på kartan och se om man kunde hitta allt som spelledaren hade satt ut.

Det här vore en mer sofistikerad version av det konceptet.

/Rising
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Ovisshet

Jag tycker att ovisshet är en av de allra viktigaste aspekter som finns. Bara minen på min spelgrupp när vi spelade AFMBE där de hade gömt sig på ett hustak, och zombie kreaturen började klättra upp på väggarna var helt obetalbar. De flesta tog livet av sig...

Det bästa var dock att det redan var bestämt att de kunde klättra på väggar. Det var inte någon diabolisk invention för stunden. (Den som har boken kan ju kolla in zombisarna som används i They Came From Beyond.)

Hur som helst så är ovisshet, och allt vad det bringar med sig, en av de allra viktigaste aspekterna i rollspel. Enligt mig.

Det är så viktigt att det är ett av de huvudteman jag använder mig av i ett av de projekt jag sliter med. Det äldsta av projekten, faktiskt.

Men där finns det inget världsformulär eller dylikt. Det finns heller inte något kapitel med färdiga monster, bara en generell mall för vilka hemskheter som monster kan tänkas göra och tips för hur SL ska handskas med dem. Dessutom finns paragrafen som säger att monster inte ens behöver finnas.

För att detta ska få något sammanhang så beskriver jag det hela:

Världen är din typiska medeltida fantasy värld, egentligen. Alver och andra kreatur har försökt samsas de senaste århundradena och det finns mängder av kungadömen etc att gotta sig åt. Bla bla.

Mitt i allt detta så förekommer ett infernaliskt krig mellan gudar. Den ena vill rämna det som håller världen samman - Balansen - och den andra vill förhindra dem. Tyvärr leder striderna till att Balansen skadas allt mer, och i takt med att den skadas så blir också världen allt mer präglad av gudarnas intentioner, på gott och ont.

En av de saker som händer är att människors drömmar ibland får fysisk manifestation. De lokala bönderna kanske börjar inbilla sig att det är ett stort vidunder som river deras får. Det kan också vara vargar, men det är absolut inte omöjligt att det faktiskt är ett stort vidunder med klor, horn och hud av eld. Bara SL vet från fall till fall.

Oftast är det nog vargen, och den dag det är vidundret så kommer spelarna bli lika förvånade som de bybor de gestaltar.

Detta är i alla fall ett sätt att beskriva ovisshetens användningsområden, som jag ser det, och tja - du får väl kommentera bäst du vill.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Intressepil i ögat (på riktigt, alltså)

Det låter som en kul idé, och definitivt något jag skulle vilja pröva :gremlaugh: Har aldrig spelat Nethack; går det att få tag på någonstans?

I alla fall så har du mitt fulla stöd om du skulle vilja göra ett sådant spel. Det känns väl bra? :gremcool: Hojta om du vill ha assistans eller något.
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Ovisshet

Jag har tur här för mina spelare är oftast alltför lata för att läsa en massa så det är nästan alltid en massa saker om världen som de inte kan. Om jag får dem att börja med vampire nu så kommer det att bli mycket kul för de kan knappt ens namnen på klanerna...

Jag är själv förtjust i att överraskas av hur världen är när jag spelar men det händer sällan för de jag spelar med är ju aldrig sl....*suck*
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Nu är jag trött och skall snart sova och orkade bara skumma igenom ditt inlägg, men jag känner igen idén eftersom den påminner om en linande idé jag haft, som gick ut på att spelarna vet vad sina rollpersoner vet, detta gör att kampanjvärlden blir roligast första gången man kör den, och i samband med karaktärsskapandet så får sl ha satt ihop några textstycken med information om världen, ett stycke som är yrkesberoende(eftersom folk i olika karriärer känner till olika saker) och en mer lokal beroende, där det står vad rpn och hans hemby "vet" om omvärlden och tycker om div. olika saker, ett annat alternativ är att sl sätter ihop ett unikt textstycke för varje enskild rp, men det blir jobbigare längden varför det är enklare att skapa några mallar som senare får modifieras lite.
 
Top