Nekromanti Utgivningsdatum

ceralion

Veteran
Har bara spelat rollspel sedan DoD 6 kom ut, men har efter det även spelat '91:an. Är bara lite nyfiken: Med hur långt mellanrum släppte Target Games (visst var det dom som gav ut det då?) moduler såsom ex. "Tjuvar och lönnmördare", "Alver" etc? Självklart varierade säkert detta från bok till bok, men på ett ungefär?

ceralion

// carpe noxem - fånga natten //

Baldyr

Hero
statistik

Jag har inte kollat upp det alltför noggrannt, men Target Games gav i alla fall ut 7-8 DoD-produkter om året under perioden 89-91. Men då hade de redan gett ut DoD i 7 år...

Jag antar att detta ska sättas i någon slags relation till RiotMinds utgivning. I så fall ska sägas dels att RiotMinds knappt har börjat sin utgivning av spelprodukter ännu, dels att Target Games formligen sprutade ur sig produkter (oftast i form av tunna häften). Jag misstänker att RiotMinds inte har för avsikt att släppa mer produkter än vad som är ekonomiskt försvarsbart, liksom man har väldigt höga krav på produkterna (åtminstone vad gäller utförande och utseende). Trots detta väntas det komma ut minst 6 DoD-produkter under det här året, vilket får anses vara mycket idag. (Jämför med andra svenska förlag och spel...)

Jag förstår givetvis att spelarna är otåliga (speciellt som det inte finns någon spelvärld ännu), men man bör nog ge spelet ett eller ett par år innan man börjar klaga på bristande utgivning. Jag menar, innan det här året är slut ska det ha kommit ut såväl rollformulär, spelledarskärm och spelarmapp, som monsterbok och världsbok, samt (minst) ett tryckt äventyr. (Det vore för övrigt trevligt med fler officiella gratis-äventyr av typen Vinsterskogens hemlighet, tycker jag.)

/Baldyr, inte DoD-spelare men intresserad ändå

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

ceralion

Veteran
Re: statistik

Ja självklart - Target Games var ju först med allt i Sverige på den tiden - det fanns väl inget annat rollspel som slagit igenom då? RiotMinds har fått konkurrens, i form av Eon, NeoTech, Gondica, Western och allt vad dom heter, och är kanske en av anledningarna till att de vill att allt material de ger ut ska vara av hög kvalitet.

Att jag ställde frågan beror lite av det du anade - jag ville bara jämföra RiotMinds utgivningstakt med Target Games. Du har alldeles rätt - Target Games fick mycket mer tid på sig än vad RiotMinds har fått.

Däremot hade vi för några dagar sedan en diskussion om just det faktum att det tycks gå långsamt med utgivningen. Man får ju ha förståelse för det då DoD 6 verkar, vad jag förstått, vara något av ett projekt vid sidan om deras "vanliga" jobb. Men en fråga som dök upp gjorde mig nyfiken på att diskutera detta på forumet.

Frågan var om RM försökte skapa något slags köpsug, skapa en efterfrågan. "Ju längre vi väntar, desto fler vill ha det", är något som vissa företag kör med - därmed inte sagt att RM gör så. Men synvinkeln är intressant.

Vår spelgrupp, som spelar väldigt ofta, har redan spelat alla de äventyr vi själva vet om finns tillgängliga, har skapat ett antal äventyr själva, vlika alla har varit lååånga, men nu när vi känner att vi både vill ha och behöver mer material, både som inspiration och som regelkomplement, då får man veta att det inte kommer än på ett tag. Vildhjärta blir mycket intressant. Dessvärre reser jag bort i början av sommaren och är borta till dess att det blir dags för mig att rycka in i lumpen. Därför känner man sig frustrerad över att man inte kan spela nåt mer under den här sommaren, missar DraCon osv osv.

På det hela taget en rätt intressant diskussion vi hade den kvällen. Många ifrågasatte RM på alla de möjliga sätt, många försvarade dem.

Själv gillar jag rollspel. Och vem det är som skapar dem spelar mindre roll för mig.

/ceralion - som misstänker att han kommer få en del svar på det han skrivit här...

Anders

Hero
Target Games utgivning

En skillnad mellan RiotMinds och Target Games är såvitt jag förstått saken att RiotMinds endast gör DoD-grejer. Target Games (eller ska man säga Äventyrsspel?) hade ju utöver DoD flera andra spel och dessutom gav de ut Sinkadus sex gånger per år, och svarade för utgivning av bokspel, romaner och allmänna rollspelsprodukter (t.ex. Skattkammaren).
Från 1982 till början av 1992 släppte de:

49 produkter till DoD
6 produkter till Chock
23 produkter till Mutant
10 produkter till Sagan om ringen
6 produkter till Stjärnornas krig
3 produkter till Kult

En del av ovanstående var förstås översättningar, men tog väl trots det en del energi i anspråk. Å andra sidan kan man tänka sig att inkomsterna från dessa kunde bidra ekonomiskt till övriga verksamheten. Räknar man bara de saker de gjorde (eller översatte) till de sex spelen ovan hade de en utgivningstakt på cirka 12 produkter per år (om man bortser från de inledande tre åren då man sammanlagt gav ut 5 produkter). Med tanke på att rollspelsmarknaden är såpass etablerad i Sverige idag jämfört med 15-20 år sedan borde RiotMinds inte behöva lika lång tid på sig att komma upp i en hyfsad produktionsvolym och om de nu lägger all energi på DoD så gissar jag att det i första hand är efterfrågan som sätter gränsen för hur mycket de ger ut. Men vad vet jag; RiotMindsfolket har kanske jobb som är såpass roliga och välbetalda att de inte vill lägga annat än fritiden på DoD, de kanske har familjer som tar tid, de kanske prioriterar annorlunda mellan kvantitet/kvalitet än vad Target Games gjorde, eller de kanske rentav tröttnar på allt vad rollspel heter imorgon...

Hittade uppgifterna om utgivningen i Sinkadus 35, de har där inte tagit med rollformulärsblock i statistiken. Uppgifter om sällskapsspel och brädspel finns inte heller med.

ceralion

Veteran
Re: Target Games utgivning

"...de kanske prioriterar annorlunda mellan kvantitet/kvalitet än vad Target Games gjorde..."

Det är nog sant - flertalet av extraböckerna till DoD skapade av Target Games var kanske inte så påkostade som RM:s produkter är/kommer att vara. Visste faktiskt inte att Target Games gav ut annat än DoD. De hade i alla fall en hög utgivningstakt i och med att de var först med allt - om nu efterfrågan rent hypotetiskt skulle styra RiotMinds utgivningstakt borde en hel del saker komma ut rätt fort. Vilket det kanske också gör, i alla fall under 2001.

Tack för dina uttömmande uppgifter...det var verkligen svar på min fråga! /images/icons/smile.gif

Feuflux

omjonasson.se
Har bara spelat rollspel sedan DoD 6 kom ut, men har efter det även spelat '91:an. Är bara lite nyfiken: Med hur långt mellanrum släppte Target Games (visst var det dom som gav ut det då?) moduler såsom ex. "Tjuvar och lönnmördare", "Alver" etc? Självklart varierade säkert detta från bok till bok, men på ett ungefär?

Om du är intresserad av när olika moduler kom ut så är <A HREF="http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/index.htm">Rollspelsmuséet</A HREF> ett bra ställe att ta en titt på.

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>

Scanmaster_K

Veteran
Jag tror det var mellan 8 och 12 per år beroende på dess storlek, var det en stor box så tog det ju lite längre tid men samtidigt hade de många som arbetade på dem.