Varulv [Utkante 2] - R1

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,307
@Hägerstrand du får gärna också jobba för att gröna dig själv :) loppet är liksom inte färdigt än, och jag kan gott och väl tänka mig att ni båda kan vara gröna och att vi bara fastnat i en situation där vi vill spela extra safe med siaren. Speciellt i denna rundan, eftersom det bara är denna som Basse kan bli mördad av slump och inte för att vi är dåliga bybor som skickar in en ulv till honom.
Att sju spelare hakat på @Sysp drevet innebär ju att minst ett scum ligger med i drevet, och ingen har lagt sig på Häger än. Ska fundera lite på vad det kan tänkas betyda.
Det tycker jag nog att jag gjort efter förutsättningarna. Min rödaste är @Waterhouse, enligt det jag citerade här ovanför. Jag vill helst se färg på @Anthrox och @Brynolf. Jag tycker båda har spelat grönt, och det vore en tillgång för byn att få någon av dem bekräftad. Flera spelare har postat för lite för att jag ska ha en direkt åsikt om dem.

Sen höll jag på att jobba på ett upplägg för att slippa den här situationen vi har nu. Det upplägget var att man INTE outar i tråden, utan att vi säger att siaren plus någon som ska sias flyttar sig till tempelklippan, och övriga flyttar bort därifrån. Då blir förflyttningen ett siarclaim, istället för att vi får ett läge där vi måste gardera oss mot de som delar plats med siaren när han outar. Jag hade inte hunnit posta det när Basse outade, men jag blev rätt frustrerad över outningen när jag höll på med en i mina ögon bättre plan. Det är inte jättegrönande eftersom jag inte hann posta den, men man kan se i min post efter att Basse outade att jag hade den i huvudet (och jag visste inte att det var så bråttom att Basse skulle outa på eftermiddagen första dagen).

Efter det blir det lite pyspunka, när allt handlar om att ta ställning till planen som uppstår kring outningen. Det är svårt att göra något av när det blir så likriktat, men jag håller med om att @Sysp knappast lär vara ulv, eftersom ulvlaget borde jobba hårt för att han ska sias i så fall (han kan väl vara demon med frånvarande demonkompis, men då är han ändå ingen risk för Basse).

Jag har svårt att släppa @Basenanji och @Anthrox som ulvkompisar. Anthrox plan kom så snabbt efter outningen, och varken @Mr.J (som väl skulle ha mycket tid att spela idag?) eller @Impetigo har varit inne och skrivit efter outningen, vilket gör att jag fortfarande väntar på motclaim. Men det här är en konstig plan, som inte lirar med mina tidigare tankar om att ulvar kommer behöva vinna på röster i senare rundor.

Sen är det jobbigt många lågflygare. Jag undrar om @Impetigo bara tittar på eller om han är AFK på riktigt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Det är väl inte mitt jobb egentligen utan något Anthrox eller Basse borde göra, men vore kanske bra att sammanfatta er plan?

Som jag förstått den går den såhär:
1. Vi röstar ut antingen Sysp eller Hägerstrand för de står i på samma plats som Basse.
2. Basse synar den andre.
3. Vi bestämmer en vi tycker är rätt grön som ensam ska gå till Värdshuset för att bli synad av Basse, ingen annan får gå dit.

Korrekt? Isf är väl min huvudinvändning något jag tror Hägerstrand lyfte tidigare, nämligen att den vi bestämmer ska gå till värdshuset nästa runda är någon ulvarna kommer vilja nattmörda. Rätt stor risk att Basse sitter ensam på värdshuset utan någon att sia.

Eftersom det verkar som ni är helt inne på att rösta ut någon i värdshuset för att skydda den för tidigt outade siaren så ska jag väl ta ställning mellan Sysp och Hägerstrand också. Tycker Sysp varit väldigt aktiv och konstruktiv så vill inte ha ut honom. Hägerstrand inleder med att missförstå reglerna och hakar på Anthrox drev mot mig med rätt löjlig motivering. Jag kan vara dryg och otrevlig som bybo också, kolla bara förra utkante, vampyrernas maskerad eller ett flertal andra spel.

Röst: @Hägerstrand
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Om någon av Sysp eller Häger är demoner så spelar det kvittar för utkomsten av vem som röstas ut och vem som blir siad. Basse är säker från demoner och vi får färg på demonen oavsett hur vi gör. Den andra demonen vet ju detta och inser antagligen att det inte är särskilt lönt att försöka rädda sin polare och kan bekvämt lägga sig i drevet som leder oavsett resultat, den andre demonen är känd hursom. Ulvarna i det här läget vill säkra att en ulv inte åker (om den andre av S/H är en ulv) och lägger krut på att få ut demonen. Det skulle i så fall tyda på att Häger är ulv. Om den andre av S/H är bybo finns det ingen anledning för ulvarna att köra hårt på ett drev, de tjänar på situationen oavsett utkomst. Därför borde ulvarna vilja sprida ut sina röster för att inte ge signaler, men ingen har tagit kommando mot ett Häger-drev än. Så då är ulvarna antingen för fega för att knipa förstarösten på Häger eller inte närvarande (vilket talar för att Impe kan vara ulv bla).

Om båda två är gröna finns det inget behov av räddningsaktioner från endera scumfraktion. De vet dock inte om att S/H båda är gröna, utan måste tänka att någon av dem kan tillhöra den andra fraktionen. En demon i det här läget vill kanske låta ulven mörda Basse, och borde således försöka få igång ett drev mot den grönaste av spelarna (dvs hellre rädda Sysp i hopp om att han är ulv och mördar Basse) men som sagt, ingen är på Häger. En ulv i det här läget bryr sig inte. Det spelar ingen roll vem av S/H som åker oavsett om de är gröna eller demoner, eftersom det kommer framkomma utan påverkan. Därför borde de sprida ut sina röster för att ge olika signaler.

Om någon av dem är ulv kommer ulvarna sannolikt vilja försöka rädda sin polare, så de har en chans att mörda Basse. Är Häger ulven lägger sig minst två ulvar på Sysp (och minst ett scum från någon fraktion ligger just nu på Sysp). Är Sysp ulven borde ulvarna då vilja lägga sig på Häger (vilket ingen ännu gjort). Eller så håller de sig borta ett tag till för att se hur landet lägger sig innan de vågar sig på att ta ställning (vilket tyder på att ingen av de i sysp-drevet (anthrox, häger, brynolf, basse, stradh, fjodde och sidd) borde vara ulvar just nu). Att som ulv lägga sig på ulv-Sysp i det här läget känns korkat.

Mr.J, Impe och Sysp har inte röstat än, och WH ligger med död röst utanför värdshusdreven. Någon/några fega ulvar finns i den klungan, om inte Häger är ulv (varpå de finns i Sysp-drevet just nu).

Missar jag något eller tänker snett?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
@Anthrox Från min gröna synvinkel tänker du nog rätt. Min åsikt är dock vatten värd och Waterhouse skrev just under min dödsdom genom att lägga sig ensam på Häger 😄 Knappast den endorsement jag ville ha med tanke på caset mot mig.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Minus att Häger uppenbarligen lägger sig på mig om han är ulv, bybo eller demon - vad har han att förlora liksom?
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
Jag förstår inte allt tjafs kring Sysp här, och som reaktion till siarens outande... vädligt konstigt? Eller? Jag tror det hade varit som bäst att att antingen bara outa sig själv om man sitter på vesentlig information eller som strategi att bybosiaren placeras ensam med denna som vi kollektivt bestämmer ska sias. Och Jag tycker Sysp har nu mass publicerat poster i försvar, jag vet inte om jag känner att hans anklagelser stämmer här. (Inte helt grönad än dock)

Hur tänkte du Siaren?
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
Det här går inte. Om en ulv flyttar sig till värdshuset utan att vi bett om det så röstar vi givetvis ut den personen.
Det är väl poängen med kamikaze? Han röstas ut men tar en med sig i döden? Eller?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Det är väl poängen med kamikaze? Han röstas ut men tar en med sig i döden? Eller?
Nä, röstningen går före nattmordet i ordningen så då blir det inget mord. Vimes förtydligade det här på sida 1.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Ordning för händelser under natten:
1. Utröstning
2. Nattmord och rollsiande
3. Förflyttning

Så, om den som ska utföra nattmordet röstas ut genomförs inte nattmordet.

Men notera att varulvarna eller demonerna inte måste bestämma vem som utför nattmordet. Minst en av dem behöver befinna sig på samma plats som offret. Om två av dem gör det, och den ena blir utröstad, genomförs nattmordet förstås ändå.
@Mr.J

(Till alla: förlåt att jag hjälper en fellow varulvsspelare 😉)
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
@Mr.J

(Till alla: förlåt att jag hjälper en fellow varulvsspelare 😉)
Sysp?...
Men i så fall håller planen Waterhouse presenterade väll? Jag vet dock inte än om jag vill gröna Hägern helt och rösta på Sysp som alla olika roller som gömt sig i mängden gjort. Jag blev misstänkt för liknande som Sysp blir nu och åkte nästan förra spelet, så Sysp tycker jag inte är lika solklar ulv heller.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Sysp?...
Men i så fall håller planen Waterhouse presenterade väll? Jag vet dock inte än om jag vill gröna Hägern helt och rösta på Sysp som alla olika roller som gömt sig i mängden gjort. Jag blev misstänkt för liknande som Sysp blir nu och åkte nästan förra spelet, så Sysp tycker jag inte är lika solklar ulv heller.
Syftet med dreven mot Häger och Sysp är inte att någon av dem är särskilt röda (ingen av dem är det egentligen) utan att de står på samma plats som vår siare och således är de enda som har möjlighet att mörda Basse. Om vi röstar ut en av dem så är det bara en kvar som har den möjligheten (det är alltså en riskminimering mer än ett försök att ta ut en röd spelare). Detta eftersom att med basses outning av siare ger oss en siare som vi kan "mata" med folk att sia, samtidigt som han är skyddad på sin plats (den enda som kan mörda honom i efterföljande rundor är den vi skickar dit, och det är därför vi vill sia så gröna spelare som möjligt). Och ulvarna kan inte ta sig ur det eftersom de inte kan mörda Basse om de inte står på samma ställe, men om de flyttar dit utan att byn bett om det så röstar vi ut den personen (så hen inte hinner utföra något nattmord).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Min vana trogen gör jag en liten likeanalys första natten i R1 Utkante. Metodiken den vanliga, bara hjärtögon och upptummar räknade.

Stortummarna (de som tummar friskt):
Sysp etta på 26, Basse och Anthrox delad tvåa på 22, och Sidd fyra på 20 upptummar.

De tummade:
Sysp leder även här med 30 upptummar, Anthrox tvåa på 26 och jag trea på 22

När jag sammanställde denna tänkte jag på att Mr.J och Anthrox verkade ha lite beröringsskräck, men sedan tummade de varandra runt sida 12 så den spaningen dog.
@Sysp har inte bara varit aktiv med att skriva, han har tummat aktivt också och fått mkt tummar. Spridda skurar så svårt att läsa in något mönster där. Stort att ha fått en tumme från Brynolf dock, han är snål med dem.

@Anthrox tummar på han också, inte sett något skrivet av Sidd eller fjodor han funnit tummvärdigt dock. Beröringsskräck?

För att vara den som alla tycker är rödast har jag fått rätt mkt tummar, trevligt!

Ser DU något spännande mönster du vill lyfta?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Det är väl inte mitt jobb egentligen utan något Anthrox eller Basse borde göra, men vore kanske bra att sammanfatta er plan?
Jag hade inte mycketvtill plan när jag outade siare. Mest ville jag undvika en R2 där ingen trodde att jag var bybons siare. Jag har verkligen inte så kalla nerver som Brynolf hade sist. Kom ihåg att många tycker att jag är en lurig spelare ockdå närvjag spelar grönt.

Sysp försvara sig bra och är aktiv. Jag tror inte att han är scum trots allt

Nä, jag gissar på att lågflygarna är scummish just nu:

Röst: @Brynolf

Mer reverb på din kanal, tack!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Röst: @Brynolf
Nu röstar du på någon som inte är i värdshuset. Du delar alltså inte Anthrox plan att vi ska rösta ut en av dem och låta den andre leva och synas?
Det finns alltså ingen plan alls efter att du outade innan du hade något att dela? Bara att det kan vara jobbigt att komma ut R2? Du är ok att dela värdshuset med både Sysp och Hägerstrand?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Jag tänker att demonerna verkligen inte vill se någon av dem utröstad, därför blir de nog lite desperata och att Sysp försvarar Waterhouse lirar fint med att de skulle vara demoner. Waterhouses grej om draken och miller är klent, men vad är inte det i R1?

Anthrox lirar ”som vanligt”, aktiv och på hugget. Jag gillar det men är också officiellt sämst på att hitta en ulv-Anthrox.

Sidd är lite för passiv för min smak så här plingar det till. Han brykar vara mer aktiv?

Mr J gör ett gott nybörjarjobb. Tips från mig: skriv en lista fär du redogör tydligt gör hur du ser på andra spelare.

Hägerstrand började friskt, har tacklat av lite men är i mina ögon en stabil pjäs.

Fjodor gör ett gott jobb, men får gärns synas mer. Frånvaron av hand vanliga självkritik får mig att bli lite bekymrad.

Strahd är också lite lurig med bra koll utportionerat på ganska få poster. Samma här som med Mr J: skriv vad DU anser om andra spelare!

Brynolf är en gädda just nu. Nafs! så ligger vi alla i hans mage och ropar på hjälp!

Impetigo kan jag inte säga något om, vi borde pressa honom snart.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Nu röstar du på någon som inte är i värdshuset. Du delar alltså inte Anthrox plan att vi ska rösta ut en av dem och låta den andre leva och synas?
Det finns alltså ingen plan alls efter att du outade innan du hade något att dela? Bara att det kan vara jobbigt att komma ut R2? Du är ok att dela värdshuset med både Sysp och Hägerstrand?
Jag försöker jobba på att få fram info först av allt. Brynolfs radioskugga är irriterande. Sysp har försvarat sig bra, även om det är svårt att släppa hur han håller sin lans för dig.

Jag tror inte att någon av dem (om de är scum) vågar nattmörda mig. Gissar att nattmordet/n kommer ske någon annanstans.

Sedan hörni allahopa!

GLÖM INTE ATT PM:a Vimes vart ni ska gå!

Den som inte pm:ar förflyttning blir lottad nånstsns. Det vill vi inte!!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Min fru fyller år idag och vi ska på dejt ikväll så det är osäkert om jag hinner vara aktiv ikväll när rundan stänger, så ser gärna att vi har en konsensus kring vem som ska sias till nästa runda.
I nuläget ser jag följande förslag har lyfts:
Anthrox: Brynolf
Stradh: Anthrox
Sidd: Anthrox (? Lite luddig formulering där kring vad han vill)
WH: Stradh
Häger: Anthrox (och lite Brynolf)
Brynolf: Anthrox

Tror inte jag har missat någon.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,160
Location
Oktoberlandet
Jag tänker att demonerna verkligen inte vill se någon av dem utröstad, därför blir de nog lite desperata och att Sysp försvarar Waterhouse lirar fint med att de skulle vara demoner. Waterhouses grej om draken och miller är klent, men vad är inte det i R1?

Anthrox lirar ”som vanligt”, aktiv och på hugget. Jag gillar det men är också officiellt sämst på att hitta en ulv-Anthrox.

Sidd är lite för passiv för min smak så här plingar det till. Han brykar vara mer aktiv?

Mr J gör ett gott nybörjarjobb. Tips från mig: skriv en lista fär du redogör tydligt gör hur du ser på andra spelare.

Hägerstrand började friskt, har tacklat av lite men är i mina ögon en stabil pjäs.

Fjodor gör ett gott jobb, men får gärns synas mer. Frånvaron av hand vanliga självkritik får mig att bli lite bekymrad.

Strahd är också lite lurig med bra koll utportionerat på ganska få poster. Samma här som med Mr J: skriv vad DU anser om andra spelare!

Brynolf är en gädda just nu. Nafs! så ligger vi alla i hans mage och ropar på hjälp!

Impetigo kan jag inte säga något om, vi borde pressa honom snart.
SiarBasse rädd för alla😇
R1 är ju förstås att vi mest famlar fel.
Men iom din centrala situation som du själv skapat så blir det vettigast att checka av Sysp/Hägern.
Platser:
Är det nån som ska flytta nån stans så är det väl du Basse till den plats som du tror grönast spelare finns efter nån runda eller två. Då vi ser mer vilka som nattmördats osv.
Alla andra ska stå stilla!
 
Top