KÜSH …
Är namnet på den kända världen. I stort består den av flera stora öknar med stekhet sol. Genom hela världen går floden Nilthen och det är främst runt denna flod de flesta samhällen uppstått och finns. Det finns risodlingar, papyrus odlingar etc längs med flodens stränder. Ute i de stora öknarna finns sedan länge glömda ruiner som vittnar om en försvunnen storhetstid. Det finns inte några länder längre utan mer små samhällen, städer, byar som sköter sig själva. Konflikter uppstår om det som är viktigt, vatten, jord, växter och föda. I söder finns det underjordiska djungler som klarar sig på grund av att grottornas tak är täckta med orb kristaller som utstrålar ljus. Det växer också rikligt med svamp som ger ifrån sig ett svagt lysande sken. I mitten av den kända världen reser sig ett enormt bergsmassiv som omringar en bevarad dal. I denna dal är djurlivet rikt och växlighet brer ut sig över hela dalen. Det finns en enorm ruinstad här som inte är byggd av sten utan av metall och betong och täcker nästan hela dalens yta så långt man kan se. Platsen har fått smeknamnet gravkammarn men många intressanta fynd kan göras här av föremål från tiden innan mörkret kom. I stadens mitt återfinns ett enormt torn som sträcker sig minst flera hundra meter upp i luften. Från tornets topp lyser en svag stråle i riktning mot ett och var av de åtta kraftpyramiderna som skapar en barriär runt Küsh. Barriären är det enda som håller mörkret ute. Det sägs att det är någon uråldrig anordning som konstruerades av skaparna för att hålla mörkret ute. Enda vägen in till dalen är via invecklade tunnelsystem som går genom bergen eller via mödosamma vandringar över bergen som ofta ger även den tuffaste en hård utmaning. Varje kraftpyramid innehåller en bit av den stora Orbkristallen och representerar var sitt element; eld, jord, vatten, luft, värme, kyla, ljus och mörker. Då kraften från varje orbkristall utsöndrar energi till omgivningen så är det vanligt med så kallade orbstenar som är laddade med den speciella kristallens kraft. Det har utifrån detta dykt upp personer som under flera års studerande av krafterna lärt sig att utnytja orbstenararnas laddade krafter för att genomföra underverk. De kallas för kristalloger och ses antingen med vördnad eller med fruktan av folket. I norr där den stora floden Nilthen tar sin början breder ett stort träskområde ut sig med sumpmark och vattenväxter. Träskfolken brukar säga att träskets lag är att äta eller ätas. Träskmarkerna är hemvist till de stora gråaktiga iglar som benämns livmaskar. En utbildad medicus kan med ett antal livmaskar av olika arter sköta om och kurera de flesta åkommor. Det är däremot viktigt att livmaskarna alltid transporteras i träskvatten och hålls i mörker för annars förtvinar de.
I ytterkanterna av den nya världen där pyramidernas kraftfält inte når längre återfinns skugglandet. En förvriden värld bestående av svart jord med jättelika svampar stora som träd och en tjock kuslig dimma som tränger ute allt solljus. Här återfinns örter och djur som en del jägare anser det vara värt att riskera sitt liv för, genom att ge sig ut i skugglandet. I skugglandet väntar också skuggvarelserna på att sluka de oförsiktiga som lämnat den ljusa nya världen. Efter ett tag övergår skugglandet till det yttersta mörkret var ifrån ingen återvänder levande.
Religion är en del av folks vardag och ses med yttersta respekt. De flesta tillhör någon av de stora religonerna men det finns även mindre lokala religioner. De utbredda religionerna är (riktiga namn skall utvecklas):
·Tron på Skaparna – tron att de var gudar som bebodde världen och snart kommer att återkomma.
·Nilthen – dyrkan av den stora mäktiga floden som skänker liv.
·Gravkammarn (ruinstaden) dyrkan av ruinerna och de fynd man finner.
·Orbkristallerna – dyrkan av de åtta olika fragmenten av orbkristallen.
·Küshiska religionen – många gudar som täcker de flesta behov.
·Natur och ande dyrkan – tron på att allt i naturen är heligt och ens förfäder skall respekteras.
·Jahve – den enda sanna guden
·Dta-Go – tron på den stora draken
Jag vet att det är flera delar i texten som inte förklaras utförligt utan detta är mer som en sammafattning. Det finns mer skrivet om "skaparna" och "mörkret" och "orbkristallen" som jag inte tagit med här. Spelet är tänkt att vara fantasy.
Däremot skulle jag vilja ha kommentarer på texten ovan:
- kan det vara en intressant värld?
- vad är inte logiskt eller felplacerat?
- fördelar kontra nackdelar?
- Vad förstår man inte?
- Vad bör ändras/stryckas eller tilläggas eller utvecklas?
Är namnet på den kända världen. I stort består den av flera stora öknar med stekhet sol. Genom hela världen går floden Nilthen och det är främst runt denna flod de flesta samhällen uppstått och finns. Det finns risodlingar, papyrus odlingar etc längs med flodens stränder. Ute i de stora öknarna finns sedan länge glömda ruiner som vittnar om en försvunnen storhetstid. Det finns inte några länder längre utan mer små samhällen, städer, byar som sköter sig själva. Konflikter uppstår om det som är viktigt, vatten, jord, växter och föda. I söder finns det underjordiska djungler som klarar sig på grund av att grottornas tak är täckta med orb kristaller som utstrålar ljus. Det växer också rikligt med svamp som ger ifrån sig ett svagt lysande sken. I mitten av den kända världen reser sig ett enormt bergsmassiv som omringar en bevarad dal. I denna dal är djurlivet rikt och växlighet brer ut sig över hela dalen. Det finns en enorm ruinstad här som inte är byggd av sten utan av metall och betong och täcker nästan hela dalens yta så långt man kan se. Platsen har fått smeknamnet gravkammarn men många intressanta fynd kan göras här av föremål från tiden innan mörkret kom. I stadens mitt återfinns ett enormt torn som sträcker sig minst flera hundra meter upp i luften. Från tornets topp lyser en svag stråle i riktning mot ett och var av de åtta kraftpyramiderna som skapar en barriär runt Küsh. Barriären är det enda som håller mörkret ute. Det sägs att det är någon uråldrig anordning som konstruerades av skaparna för att hålla mörkret ute. Enda vägen in till dalen är via invecklade tunnelsystem som går genom bergen eller via mödosamma vandringar över bergen som ofta ger även den tuffaste en hård utmaning. Varje kraftpyramid innehåller en bit av den stora Orbkristallen och representerar var sitt element; eld, jord, vatten, luft, värme, kyla, ljus och mörker. Då kraften från varje orbkristall utsöndrar energi till omgivningen så är det vanligt med så kallade orbstenar som är laddade med den speciella kristallens kraft. Det har utifrån detta dykt upp personer som under flera års studerande av krafterna lärt sig att utnytja orbstenararnas laddade krafter för att genomföra underverk. De kallas för kristalloger och ses antingen med vördnad eller med fruktan av folket. I norr där den stora floden Nilthen tar sin början breder ett stort träskområde ut sig med sumpmark och vattenväxter. Träskfolken brukar säga att träskets lag är att äta eller ätas. Träskmarkerna är hemvist till de stora gråaktiga iglar som benämns livmaskar. En utbildad medicus kan med ett antal livmaskar av olika arter sköta om och kurera de flesta åkommor. Det är däremot viktigt att livmaskarna alltid transporteras i träskvatten och hålls i mörker för annars förtvinar de.
I ytterkanterna av den nya världen där pyramidernas kraftfält inte når längre återfinns skugglandet. En förvriden värld bestående av svart jord med jättelika svampar stora som träd och en tjock kuslig dimma som tränger ute allt solljus. Här återfinns örter och djur som en del jägare anser det vara värt att riskera sitt liv för, genom att ge sig ut i skugglandet. I skugglandet väntar också skuggvarelserna på att sluka de oförsiktiga som lämnat den ljusa nya världen. Efter ett tag övergår skugglandet till det yttersta mörkret var ifrån ingen återvänder levande.
Religion är en del av folks vardag och ses med yttersta respekt. De flesta tillhör någon av de stora religonerna men det finns även mindre lokala religioner. De utbredda religionerna är (riktiga namn skall utvecklas):
·Tron på Skaparna – tron att de var gudar som bebodde världen och snart kommer att återkomma.
·Nilthen – dyrkan av den stora mäktiga floden som skänker liv.
·Gravkammarn (ruinstaden) dyrkan av ruinerna och de fynd man finner.
·Orbkristallerna – dyrkan av de åtta olika fragmenten av orbkristallen.
·Küshiska religionen – många gudar som täcker de flesta behov.
·Natur och ande dyrkan – tron på att allt i naturen är heligt och ens förfäder skall respekteras.
·Jahve – den enda sanna guden
·Dta-Go – tron på den stora draken
Jag vet att det är flera delar i texten som inte förklaras utförligt utan detta är mer som en sammafattning. Det finns mer skrivet om "skaparna" och "mörkret" och "orbkristallen" som jag inte tagit med här. Spelet är tänkt att vara fantasy.
Däremot skulle jag vilja ha kommentarer på texten ovan:
- kan det vara en intressant värld?
- vad är inte logiskt eller felplacerat?
- fördelar kontra nackdelar?
- Vad förstår man inte?
- Vad bör ändras/stryckas eller tilläggas eller utvecklas?