Nekromanti Utkast till regler - Despues de la Muerte

quetzalcoatl

Veteran
Har sedan ett tag tillbaka knepat med regler till mitt spel, Despues de la Muerte. Jag ska väl inte sticka under stol med att jag är rätt dålig på regler, men här är min nuvarande idé. Observera att spelet som sådant inte kräver något skadesystem etc, i och med att karaktärerna är döda (mer om det i senare inlägg).

Karaktären har fyra egenskaper; Kompetens (Spader), Social Förmåga* (Hjärter), Ekonomi* (Klöver), Tur (Ruter)

*wip-titel

Under genereringen får man 21 marker (poäng) att placera på de fyra egenskaperna.

Hursomhelst, över till huvudmomentet:

När man genomför en handling drar man fyra kort ur en vanlig kortlek. Med dessa ska man komma över handlingens svårighetsgrad. Man får byta X kort, där x är valören i lämplig egenskap. Par ger +2, tretal ger +3 och fyrtal + 4. Varje kort av egenskapens färg ger +1. När man byter slänger man först ett kort, innan man tar upp nästa.

Exempel: Karaktären Benigno Cruz försöker tala sig ur situationen när han blir påkommen med att ta pengar ur kassan. Hjärter är den lämpligaste egenskapen. Situationen är Besvärlig, svårighetsgrad 40. Benigno har 4 i Hjärter. Benignos spelare drar fyra kort. Han får Spader K, Ruter J, Spader 3 och Spader 6 (totalt 33). Han kastar trean och får Hjärter 7(totalt 38); därefter sexan för Ruter 4(totalt 36) och sist fyran för Klöver 8(totalt 40).

Hängde ni med?

Motsatta handlingar fungerarar likadant.

Detta system har en del komplikationer:
<ul type="square"> [*] Är A högt eller lågt? (lutar nog åt högt, men inte helt säker)
[*] Vad gör jokrar? (för de vore roliga att ha med)
[*] Vad ska jag kalla Hjärter och Klöver?
[*] Är 21 lagom med marker?
[*] Ska kåk och följd ge bonus?
[*] Hur ska man ändra svårighet vid motsatt handling? (chansen att få höga kort är mycket mindre)
[*] Är det här för klumpigt?
[/list](plus en hel del jag inte tänkt på, med största sannolikhet).

Tacksam för svar

/Axel Löfving

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Måste det vara så omständigt?

Blir det inte en väldig bromskloss om man är tvungen att spela ett perti poker varje gång man ska göra något i spelet? Finns det något i världen som motiverar att man använder ett sådant system istället för något enklare?

Men om man nu vill ha det så, så fungerar det säkert. Den enda reflektionen jag har är att triss och fyrtal borde ge en mycket större bonus, så att det gör det möjligt att klara extremt svåra handlingar.

/tobias

Duddmannen

Hero
Det måste finnas ett tak för hur högt man kan ha i en av sina egenskaper också, annars kan man ju ganska enkelt få ihop en massa poäng bara genom att man får byta massor av kort.

Joker borde ju kunna räknas som vilket annat kort som helst. Det är väl den gängse användningen i alla fall?

Essen borde man räkna högt. Ett alternativ skulle vara att ett Ess i "fel" färg räknas lågt. Exempel: Man drar för egenskapen Social Förmåga (Hjärter - rött). Alla svarta Ess (klöver och spader) räknas som Lågt medan alla röda Ess (hjärter och ruter) räknas som höga. Hjärter Ess ger dessutom +1 (enligt tidigare exempel).

quetzalcoatl

Veteran
Det måste finnas ett tak för hur högt man kan ha i en av sina egenskaper också, annars kan man ju ganska enkelt få ihop en massa poäng bara genom att man får byta massor av kort.
Givetvis. Man har ju 21 poäng och får ju därför genomsnittligen 5-6 i varje egenskap. Man kommer definitiv ha nytta av alla fyra, men ett tak kan läggas vid 9(?) om det behövs.

Joker borde ju kunna räknas som vilket annat kort som helst. Det är väl den gängse användningen i alla fall?
Jag funderade på att ha något osäkrare/elakare, men det är nog bäst sådär.

Essen borde man räkna högt. Ett alternativ skulle vara att ett Ess i "fel" färg räknas lågt. Exempel: Man drar för egenskapen Social Förmåga (Hjärter - rött). Alla svarta Ess (klöver och spader) räknas som Lågt medan alla röda Ess (hjärter och ruter) räknas som höga. Hjärter Ess ger dessutom +1 (enligt tidigare exempel).
Det där var en jättebra idé, den gillade jag verkligen! :gremlaugh:

quetzalcoatl

Veteran
Re: Måste det vara så omständigt?

Blir det inte en väldig bromskloss om man är tvungen att spela ett perti[sic] poker varje gång man ska göra något i spelet? Finns det något i världen som motiverar att man använder ett sådant system istället för något enklare?
Ja och nej. Ja; Spelet ska ha en 20-talistisk stämning; mycket gambling och poker. Nej; det är ju inte alltid rätt, och kan ju uppfattas som ett stämningsförstörande moment.

Knepigt, knepigt.

Simon

Swashbuckler
Re: Måste det vara så omständigt?

Kan man inte tänka sig att det används just vid motsatta slag, särskilt sådana av lite mer utdraget slag, medan man använder en rakare och enklare metod för handlingsresolution i andra fall?

S