Nekromanti Utlandsinspiration

gitarrpoet

Veteran
Vet inte hur folk i allmänhet tycker om det här, men jag anser utlandsresor vara väldigt inspirerande till rollspelandet, vill minnas från när jag var i frankrike att jag blev löjligt inspirerad av det =) och har nog aldrig skrivit så mycket i hela mitt liv; med ny kultur och nya människor. Är det fler som inspireras mycket när ni är på semester och upplever nya kulturer?

OT: P.s Den här tanken kom i samband med att jag skulle behöva lite inspiration och råkade komma till en site där man kunde vinna en skottlandsresa, genom tävling.Vill någon hjälpa mig med det, eller vinna det själv och få mitt lilla hjärtas all tacksamhet får ni gärna höra av er till gitarrpoet@hotmail.com =)

Olle Linge

Snigel
Ja!

Är det fler som inspireras mycket när ni är på semester och upplever nya kulturer?
Ja, massor! Jag har haft turen att resa mycket med min familj när jag var liten och väldigt många av mina idéer är hämtade från dessa resor. Idag när jag är utomlands kan jag bli förfasad över att tänka: "Hmm... undrar hur man skulle kunna använda det här i rollspel...." För mig är det bara roligt och stimulerande, men ibland kan jag ju inte hålla tyst och då kan det tänkas att man förstör för andra, eller nåt.

För mig är det nog inte kulturer och sådant som har inspirerat mest, utan enskilda platser, händelser eller byggnader. Det kan röra sig om en häftig trappa, ett svindlande gruvscakt eller en mäktig vulkan. Jag hämtar mycket oftar inspiration från objekt än från människor.

Pom

Swashbuckler
Absolut.

Jag var gravt allergisk mot allt keltiskt i min gröna ungdom. Men när jag åkte till Irland för en utgrävning blev jag så inspirerad att jag gjorde en hel kampanjvärld med starka keltiska inslag.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jodå, mina långvariga vistelser i Israel och Indien har skänkt mig mycket inspiration, både till världen Ereb Altor på 1980-talet och till världen Gondica på 90/00-talet.

MrG

Swashbuckler
Har glatt tagit insperationsbilder på flertal semsestrar och har mängder bra bilder på sagomiljöer. Bästa besöket har nog varit Jersey, men härliga sagoskogar, gammal bra slott, uråldriga kultplatser och inte så oinsperarat tidvatten...

Johan K

Gammal & dryg
Jo, det är ju svårt att inte undgå att bli lite inspirerad av att vara ute & resa & se nya miljöer.. Det går ju inte att förneka ju.
Speciellt kul vart det ju att åka till skottland & se all dess natur, kultur.. det vart en synnerligen trevlig resa, som jag absolut ska göra om !

Hjalle

Swashbuckler
Vi åkte till Island förra sommaren, och visst blev man landskapsinspirerad. Men... Jag brukar mera få inspiration från annat håll. Vi kanske ska åka till Irland, Skottland och England i sommar - där har jag lite större hopp om att verkligen bli inspirerad, eftersom miljön är så aktuell för många rollspel.

-Hjalle, skulle behöva åka till en arktisk skog.

Petri

Veteran
Det har faktiskt inte jag råkat ut för... Iofs så har jag i princip varit en gång i Danmark, en gång i Nederländerna och flertalet gånger i Finland, så jag har inte varit någonstans så radikalt annorlunda i jämförelse med här hemma. Och sen så har jag inte varit rollspelsintresserad i särskilt många år så jag har liksom inte haft det i åtanke då jag varit utomlands...

Dock så har jag alltid varit intresserad av kultur och historia av olika slag.

Troberg

Sinister eater
Är det fler som inspireras mycket när ni är på semester och upplever nya kulturer?
Jajamensan. Jag har länge planerat att skriva ett inlägg/tråd med en lång introduktion till Jordanien ur rollspelsperspektiv, komplett med bilder och allt, men har inte riktigt haft ork än.

Det är ett helt underbart land, med en enorm variation och en enorm historia (från antiken, till Lawrence of Arabia till nutid). Dess fornminnen är monumentala och skulle göra sig bra i vilken Cthulhu eller fantasy-kampanj som helst. Dess terräng är dramatisk, med branta berg och extrema öknar. Huvudstaden Amman är en spännande storstad med mycket liv och rörelse.

Som sagt, när jag får tid och ork. Vem vet, det kanske blir en modul till Generica?

PAX

Jordisk Äventyrare
Nihau!

En fråga jag naturligtvis måste svara på då jag just nu befinner mig i Kina.

Klart att man blir inspirerad av utlandsresor. Alla sinnesintryck resorna gör på dig ger ju mycket stoff till ditt äventyrsskrivande.

Ibland kan jag komma på mig själv när jag går omkring på gatorna i Kina att jag tänker hur schysst det skulle vara att använda den miljön i ett cyberpunkäventyr eller kanske ett klassiskt CoC-äventyr.

Troberg nämde Jordanien och jag kan fylla på med besök i Damaskus och Yazd i Iran. Damaskus gamla stadskärna har ju varit föremål för västerländskt inflytande. Här byggde tempelriddarna en borg och en stor kyrka som senare togs över av muslimerna och byggdes om till moské. I kyrkan finns bland annat den krypta där Johannes Döparens huvud lär finnas.
I Iran fick jag kunskap om, en för mig helt okänd religion vid namn Zoroastrianism.
Både Syrien och Iran fick mig att vilja spela en medeltida kampanj med tempelriddare i mellanöstern. Damaskus skulle även fungera bra till CoC tror jag.

Ymir

Liten kantbaron
När jag väl gjort utlandsresor har det ofta varit de tillfällen då jag tänkt som minst på rollspel, och följaktligen fått minst rollspelsinspiration. Det är klart, i efterhand har resorna vidgat mina vyer och lärt mig saker jag kunnat använda i mitt spelledande, men medan de pågick har livet för en gångs skull varit tillräckligt spännande (eller distraherande) för att få mig att glömma rollspelen en stund.

Däremot får jag massor av inspiration av att läsa eller se på film/tv om andra länder, men det är väl en helt annan sak?

- Ymir, får mycket inspiration på sina årliga fjällvandringar, däremot