Mogger
Hipsteranka
Jag försöker konkretisera Daemons spelflöde i text. Jag vill förklara tydligt hur och när du slår tärningarna och vad effekten blir. Jag har lånat från Vincent Baker:s Apocalypse World. Daemon är ganska traddigt, iaf på ytan. Du slår tärning när du vill uppnå något, när något står på spel, men för att slippa fundera på sånt i spel har jag alltså kategoriserat alla möjliga situationer (eller Vincent Baker har gjort det)
Så här ser det ut.
Du slår tärning när du:
Agerar under press (stress, tidspress, kyla i pressade situationer)
Riskerar att skada dig själv eller någon annan (strid, klättra o.s.v)
När du vill få din vilja igenom och det finns ett hinder. Ex:
- Förföra
- Hota
- Manipulera
Läser av en (laddad) situation (vilken typ av situation befinner jag mig i, hur tar jag mig ur den)
Läser av en person (Ställ frågor till SL. Vad vill hon, ljuger hon, vill hon mig illa)
Vill känna till något (ställ frågor till SL, ex. "vad vet jag om X")
Hjälpa någon (med något av ovanstående)
Gör något som kräver totalt fokus och koncentration (förbereda en ritual, smida en turneringsrustning, förstärka en port inför en väntad attack etc)
Utmaningen då. Kan ni komma på situationer som faller utanför de här kategorierna? Det måste röra sig om en situation där något står på spel, där något intressant kan komma av slaget, eller där slaget bildar en vändpunkt för historien.
Hit me!
Så här ser det ut.
Du slår tärning när du:
Agerar under press (stress, tidspress, kyla i pressade situationer)
Riskerar att skada dig själv eller någon annan (strid, klättra o.s.v)
När du vill få din vilja igenom och det finns ett hinder. Ex:
- Förföra
- Hota
- Manipulera
Läser av en (laddad) situation (vilken typ av situation befinner jag mig i, hur tar jag mig ur den)
Läser av en person (Ställ frågor till SL. Vad vill hon, ljuger hon, vill hon mig illa)
Vill känna till något (ställ frågor till SL, ex. "vad vet jag om X")
Hjälpa någon (med något av ovanstående)
Gör något som kräver totalt fokus och koncentration (förbereda en ritual, smida en turneringsrustning, förstärka en port inför en väntad attack etc)
Utmaningen då. Kan ni komma på situationer som faller utanför de här kategorierna? Det måste röra sig om en situation där något står på spel, där något intressant kan komma av slaget, eller där slaget bildar en vändpunkt för historien.
Hit me!