Nekromanti Utmaning: Överlista mig

Mogger

Hipsteranka
Jag försöker konkretisera Daemons spelflöde i text. Jag vill förklara tydligt hur och när du slår tärningarna och vad effekten blir. Jag har lånat från Vincent Baker:s Apocalypse World. Daemon är ganska traddigt, iaf på ytan. Du slår tärning när du vill uppnå något, när något står på spel, men för att slippa fundera på sånt i spel har jag alltså kategoriserat alla möjliga situationer (eller Vincent Baker har gjort det)

Så här ser det ut.

Du slår tärning när du:

Agerar under press (stress, tidspress, kyla i pressade situationer)
Riskerar att skada dig själv eller någon annan (strid, klättra o.s.v)
När du vill få din vilja igenom och det finns ett hinder. Ex:
- Förföra
- Hota
- Manipulera
Läser av en (laddad) situation (vilken typ av situation befinner jag mig i, hur tar jag mig ur den)
Läser av en person (Ställ frågor till SL. Vad vill hon, ljuger hon, vill hon mig illa)
Vill känna till något (ställ frågor till SL, ex. "vad vet jag om X")
Hjälpa någon (med något av ovanstående)
Gör något som kräver totalt fokus och koncentration (förbereda en ritual, smida en turneringsrustning, förstärka en port inför en väntad attack etc)

Utmaningen då. Kan ni komma på situationer som faller utanför de här kategorierna? Det måste röra sig om en situation där något står på spel, där något intressant kan komma av slaget, eller där slaget bildar en vändpunkt för historien.

Hit me!

Christoffer

It's all pig.
Men visst slår man slag som ser likadana ut? Eller har du byggt in subsystem i Deamon?

rjonas

Hero
Jag gör ett försök:

När du vill rigga upp eller tillverka något. (Kasta upp en änterhake, laga en rustning.)

När du vill ge någon akutvård. (Tolka symptom, spjälka ett ben.)

När du vill känna till något ockult. Något som bara kan förstås om man förkastar sunt förnuft. (Kaosritualer, strängteori.)

När du vill sia om framtiden. (Spådomar, konsekvensanalys.)

Sodivra

Champion
Ifall du tar Acting under fire från AW, så är det ju en catch-all kategori: Man gör något förenat med risk. Alla andra moves är specialfall av Acting under fire. På så vis har du ju egentligen alla situationer täckta.

Är det här svaret konstruktivt eller bara drygt?

Jag saknar inte någon speciell kategori i din lista, om det inte finns något speciellt som man ofta göra i Daemon - Överlista någon annan, till exempel? :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
rjonas said:
Jag gör ett försök:

När du vill rigga upp eller tillverka något. (Kasta upp en änterhake, laga en rustning.)

När du vill ge någon akutvård. (Tolka symptom, spjälka ett ben.)

När du vill känna till något ockult. Något som bara kan förstås om man förkastar sunt förnuft. (Kaosritualer, strängteori.)

När du vill sia om framtiden. (Spådomar, konsekvensanalys.)
Bra!
Konstruera/Fixa något för ett specifikt syfte är ju vettigt. Gillra en fälla eller laga en rustning. Att kasta en änterhake slår du inte för, men väl den efterföljande klättringen.

Vård är klockren press/stress.

Du har en egenskap som heter Sinne som motsvarar magkänsla. Den kan isf användas för att få kunskap om galet abstrakta saker.

Sia om framtiden bör väl vara kunskap om... Baserat på något konkret i fiktionen.

Tack! Ös gärna på med fler!

Mogger

Hipsteranka
Se det här mer som ett teoretiskt speltest. Kom på en knivig spelsituation och se om spelet klarar den.

Igrund och botten har jag ju samma tänk som i AW men det kan vara svårt sätta konflikter. Och Olav har redan hittat en situation. Kan du det med?:)

Christoffer

It's all pig.
Måns said:
Jag förstår inte riktigt. :gremsmile:
I AW fyller de där grejerna funktionen att det triggar subsystemen, i andra spel, som BW eller tex Dogs, fyller "konflikten" detsamma för där är det endast mer standardiserat vad som ska slås.

Dvs om "När du färdas genom ödemarken och är förföljd, slå..." innebär att man bara slår färdighetsslag mot färdighetsslag och det inte triggar något subsystem som är annorlunda mot "När du dräper någon som stretar emot, slå..." så varför inte bara säga "När det finns en intressekonflikt mellan olika intressenter i fiktioner, slå tärning".

rjonas

Hero
Måns said:
Bra!
Konstruera/Fixa något för ett specifikt syfte är ju vettigt. Gillra en fälla eller laga en rustning. Att kasta en änterhake slår du inte för, men väl den efterföljande klättringen.

Vård är klockren press/stress.

Du har en egenskap som heter Sinne som motsvarar magkänsla. Den kan isf användas för att få kunskap om galet abstrakta saker.

Sia om framtiden bör väl vara kunskap om... Baserat på något konkret i fiktionen.

Tack! Ös gärna på med fler!
Jag tycker sia är väsensskilt från kunskap. -Mest för att det öppnar för en annan sorts figurtyp. En akademiker är kunnig men en stalledräng vet att det blir regn i eftermiddag.

rjonas

Hero
I mitt spel har jag följande skills. Strid är utöver:

Driftighet: Ansvarig för gruppinitiativ ”Jag anfaller!”

Inblick: För att läsa av och bedöma andra människor. ”Verkar han själv tro på det han säger?”

Slöjd: För att dyrka upp lås och bereda annan passage. ”Hur ser gångjärnen ut?”

Palaver: För att be undre världen om hjälp och råd. ”Hallå där, vet du var det finns en sjysst skomakare?”

Kunskap: För att införa fakta snabbt. Spelledarens bästa vän. ”Det grönvita standaret förknippas allmänt med Greve Faraman.”

Läkekonst: För att lappa ihop vänner och, ibland, fiender. ”Jag förbinder såren så han slutar blöda.

Skarpsyn: För att få syn på grejer och ge spelledaren en konstpaus. ”Slå skarpsyn!”

Teckentydning: För att ge ledtrådar och svar. ”På tallriken ligger en liten genomskinlig droppe. Den luktar bittermandel” Som jag nu inser är min Sia.

Ockultism: För esoterisk och annan udda kunskap. Används sparsamt.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har ett par olika svar. Välj själv ett.

Svar ett: Jag kan inte komma på något utanför dina kategorier. Mest för att jag inte kan komma på något som inte faller in under kategorin "När du vill få din vilja igenom och det finns ett hinder". Det här täcker typ upp allting.

Svar två: Jag tror att de där kategorierna är svåra. Vi tycker att de låter vettiga, men det är mest för att vi redan vet när man ska slå tärningar. Liksom, "Agera under press"? Okej, om jag vill ta mig fram till dörren och barrikadera den innan trupperna anländer, ska jag slå ett slag för att ta mig fram (jag springer under press) och ett till för att barrikadera dörren? Eller bara ett slag för bägge två? Förändras det om borggården jag springer över är under pilregn? Men du kanske ger mer vägledning än bara kategorierna?

Svar tre: Jag vet inte vad du tycker att man ska slå tärningar för. Jag tycker att "hoppa över ett stup" till exempel inte verkar täckas upp, men jag vet inte om du tycker att man ska slå för det. Samma sak gäller "Samla mod för att tala om för den där snygge pojken att du älskar honom". Okej, jag antar att jag kan kolla mot ditt "Det måste röra sig om en situation där något står på spel, där något intressant kan komma av slaget, eller där slaget bildar en vändpunkt för historien", men om det är kravet, varför skriver du inte bara det istället (mycket lättare att komma ihåg än din långa lista)?

Doomhamster

Swordsman
När man skyddar någon. Inte riktigt samma sak som att hjälpa dem - i alla fall inte om systemet liknar AW i det att den som blir anfallen inte slår nån tärning.

Nu är jag fö nyfiken på hur du får in "riskera skada för sig själv och andra" i ett enda move!

Mogger

Hipsteranka
Det är en ganska abstrakt beskrivning. Intressekonflikt. Dessutom måste mitt system kunna avhandla komplikationer på ett smidigt sätt, och vilken typ av komplikationer som är aktuella beror på vilken typ av konflikt det rör sig om. Se det här som ett första led i att identifiera konflikter.

Mogger

Hipsteranka
Se mitt svar till Poppe, men att hoppa över ett stup är väl en uppenbar situation där du riskerar att skada dig?

Men en fråga, tycker du att ditt svar två blir enklare att svara på utan kategorierna?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Slå när du:

Vill knyta an till någon: Inte så mycket "få din vilja igenom" som att få en annan person att lita på dig och gilla dig.
Tar kommandot i en kaotisk situation: Lyssnar folk på dig? Framstår du som en auktoritet?

Mogger

Hipsteranka
Bra, nu känner jag mig överlistad. Allt det här måste jag kommunicera på ett bättre sätt, och jag har en idé. Tack!