Utmaning! Beta av fler "rollspelsformer"

zonk

muterad
Inspirerad av Ivans tråd, startar jag en utmaning om att beta av (och komma på!) fler rollspelsformer.

Exempel kan t.ex. vara
- Helt impro
- Hexkräl
- Punktkräl
- Sandlåda
- Grottkräl
- RP som är typ overpowered, a la 5e
- "Färdig kampanj" (Dimmornas Dal t.ex.)
- "Plocka missions från en lista, det är ok både att fallera o lyckas, och att skippa missions"
- Åka-runt-med-rymdskepp-och-äventyra
- Etc etc

Vem mer är på?

(Obs! Vi diskuterar inte definitioner av något alls i den här tråden! Speciellt inte definitionen av "rollspelsformer". Jag bara tog ett ord i högen och satte ihop med ett annat. Det är inte menat som en strikt term alls.)

Det har vi hållit på med rätt mycket i vår lilla "konesör-klubb" där har målet varit att spela något nytt varje kväll och gärna något smalare, ibland har vi struntat i det kört något hyfsat mainstream, men det har varit väldigt kul och vi rullar på! Jag rekomenderar

Vad är det för "former" som ni har testat tidigare/nyligen?
Till vardags har vi spelat klassiska grejer som dnd5e och starwars, men då är vi en till spelare, hon har ett mer späckat schema än vi andra (eller bara otur att våra scheman matchar bättre) så när hon inte kan testar vi nya grejer

Vi har testat två av Genesis spel, "i mörkret är alla katter grå" och "svart av kval"

Sen har vi kört motel Dragonfly

Ett wander home hack.

Sen polaris

Så mycket spelledarlösa grejer men även Eon 4, mage och en osr Dungeon

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Funderat på olika sätt eller former att spela som jag lyssnar på i actual play-poddar.

- radioteater (försök få det så likt en radioteater som möjligt, så lite regler som möjligt ska lysa igenom)
- rollspelsfars (gör allt för att sätta ett skämt, ofta ett plumpt skämt)
- undvika uppdrag (gör allt för att göra det så svårt som möjligt för SL att få rollpersonerna att ta sig an uppdraget)
- "gejma" systemet (gör allt för att utnyttja systemet och SL så att dina mål uppnås, och då gärna mål som är okonventionella)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
- PvP (alltså att spelarna aktivt motarbetar varandra fast de äventyrar tillsammans, otroligt bisarrt tycker jag :) )
- Zero to Hero (rollpersonerna börjar som nobodies och slutar som hjältar eller till och med superhjältar)
- DarkGrim (allt är mörkt och hemskt och rollpersonerna kan aldrig hoppas på att något blir bra)
- Mysteriespel (rollpersonerna ska lösa ett mysterium, kanske fånga en mördare eller hitta en spion eller lista ut hur ett spöke får ro)

Genesis

Ni dés ni maître
- radioteater (försök få det så likt en radioteater som möjligt, så lite regler som möjligt ska lysa igenom)
Nerver av stål gör detta explicit: under en scen får inget sägas som inte är en del av berättelsen. Dessutom spelar man i dåtid.

- rollspelsfars (gör allt för att sätta ett skämt, ofta ett plumpt skämt)
Daughters of Verona! Eller ännu bättre, @Murmelgnus (förhoppningsvis) kommande fars-rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
…varför byter du plats på orden i den väletablerade termen Grimdark? :)
Oj jävlar ... svagt av mig! :D

Gottgör med några till former:

- Adversarial (SL mot spelarna, vanligt inom tidigt D&D/AD&D)
- Monty Haul (SL delar ut massor med massor med massor av skatter för att spelarna ska vara glada)
- Spelledarlöst (spelarna delar på uppgiften eller använder ett spel som inte behöver SL)

Genesis

Ni dés ni maître
Några fler spelformer, en del överlappande:
  • Emodrama: Starka negativa känslor, dramatik, ångest, komplicerade relationer
  • Bordslajv: Hela spelet är en lång scen, med rollpersoner som sitter och pratar med varandra
  • Spelledarstyrt: Man utser en av deltagarna som en "spel-ledare", som inte har en egen rollperson, och ger hen makt över mycket i spelet, medan spelarna bara får kontrollera en enskild persons handlingar vardera, och inget annat
  • Berättelsevävande: Fokus på att improvisera komplexa intriger och få ihop berättelsen med alla trådar snyggt ihopknutna
  • Dolda hemligheter: Spelarna har hemligheter för varandra (men fortfarande play to lose)
  • Kampanjspel: Man kör ett andra speltillfälle där man fortsätter på berättelsen från ett tidigare spel, istället för att börja på en ny berättelse. Man kan stacka detta, så man sedan kör ett tredje, eller till och med ännu fler, åtminstone i teorin.
  • Friform: Ingen mekanik, säger någon något så är det sant, alla har fri makt att etablera vad som helst
  • Ensam rollperson: Det finns bara en huvudperson i berättelsen. Antingen turas man om att gestalta hen, eller så är det en spelare som spelar huvudpersonen och de andra spelar biroller.
  • Rollpersonspolygami: Det finns flera rollpersoner, men ingen har unik auktoritet över en viss av dem, utan vem som helst kan spela vem som helst i en scen
  • Bac-à-sable du quotidien: Hårt preppat blorb-scenario med vardagstema. Typ en by med alla innevånare, deras relationer och vanor preppade, och rollpersonen går runt och spelar ut sin vardag.

Nässe

Myrmidon
Inspirerad av Ivans tråd, startar jag en utmaning om att beta av (och komma på!) fler rollspelsformer.

Exempel kan t.ex. vara
- Helt impro
- Hexkräl
- Punktkräl
- Sandlåda
- Grottkräl
- RP som är typ overpowered, a la 5e
- "Färdig kampanj" (Dimmornas Dal t.ex.)
- "Plocka missions från en lista, det är ok både att fallera o lyckas, och att skippa missions"
- Åka-runt-med-rymdskepp-och-äventyra
- Etc etc

Vem mer är på?

(Obs! Vi diskuterar inte definitioner av något alls i den här tråden! Speciellt inte definitionen av "rollspelsformer". Jag bara tog ett ord i högen och satte ihop med ett annat. Det är inte menat som en strikt term alls.)
Har försökt, på samma sätt som du, att testa olika spelformer de senaste åren. Tror jag provat allt du listar utom kanske Övermäktiga RP. Väldigt kul och lärorikt. Senast nu kör vi hexkräl i Mutant. Intressant och kul!

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Jag kör också det här, och har till och med dragit igång en testa-spel-grupp som kör oneshots och kortare kampanjer för att kunna testa fler saker. Tanken är att testa väldigt olika sorters spel och försöka spela dem som de är tänkta att spelas (och inte bara falla in i invanda mönster). Dels är det väldigt kul och dels ger det en massa idéer till mitt "vanliga" spelande.

Christoffer

It's all pig.
Bokföringstungt downtimespelande! Det här tror jag fan är framtiden! Vi har alldeles för mycket trams rörande att sitta och prata och hålla hand och få vara med och säga vad något är och inte är, "dörren är blå för det sa jag först!". Suck. Men däremot, stenhård fast bokföring av ex. ett rike, eller ett rymdskepp, en rymdstation, en familj, beslut man gör i grunden är i allra högsta grad sådant som vanliga rollspel reducerar till downtime aktiviteter, men att sätta dessa i huvudfokus istället och sen från dem och dess utfall se hur situationer formas och DÄR hitta det man bryr sig om och zoomar in på. Petar själv på ett sådant spel just nu som antagligen inte kommer bli något men det är roligt att peta på, man spelar år efter år, med orakel, familjeangelägenheter, allt från barnafödanden, bröllop, sjukdomar och död, man spelar lokal och regional politik, man agerar på större situationer runt om och kanske tvingas man skicka alla sina barn ut i krig för att de kommit till åren, eller kanske är man själv den som kommer leda dem i strid, osv.

Många spel som redan finns gör det här redan men det är först när man som, kisar lite, tar av sig läsglasögonen och omfamnar det suddiga, som det framträder som det givna sättet att "ok, såhär måste det här spelas för att hänga samman!". Classic Traveller tenderar detta med alla regler för handel och möten, Bushido är det här rakt av om man tittar på regler för träning, arbete, långa tasks och annat. Hero Wars/Quest har ju detta inbyggd genom inbäddade konflikter i konflikter. Vi kan ex. spela det långa spelet och släppa det där, ex. vi försöker etablera vår klan i området genom att rektyreta nomadstammar och tvinga dem till lydnad, det kanske är en konflikt som kommer pågå i åratal, vi slår en gång per halvår, justerar APs och ser hur det rör sig, inom denna har vi sen mindre punkter av spelande med karaktärerna i mer detaljerad tid, kanske en förhandling med en krigsherre och få denna över på vår sida, sådant som både påverkas av den större konflikten och påverkar den större konflikten i sin tur, allt beroende på utfall.

Rickard

Urverk speldesign
Men däremot, stenhård fast bokföring av ex. ett rike, eller ett rymdskepp, en rymdstation, en familj, beslut man gör i grunden är i allra högsta grad sådant som vanliga rollspel reducerar till downtime aktiviteter,
Ja, det är kul i Pendragon och sitta och pilla med vinteraktiviteter (man spelar ett år per spelmöte) och se hur saker och ting växer.

---

Jag hade velat testa mer att köra parallella saker IRL och online. Alltså, att man spelar något annat under "downtime". Har funderat på en speltestkampanj till mitt Symbaroum-hack där spelarna är äventyrare när vi spelar fysiskt och de tar an rollerna som större entiteter i världen online.