Utmaning! Beta av fler "rollspelsformer"

Christoffer

It's all pig.
Ja, det är kul i Pendragon och sitta och pilla med vinteraktiviteter (man spelar ett år per spelmöte) och se hur saker och ting växer.

---

Jag hade velat testa mer att köra parallella saker IRL och online. Alltså, att man spelar något annat under "downtime". Har funderat på en speltestkampanj till mitt Symbaroum-hack där spelarna är äventyrare när vi spelar fysiskt och de tar an rollerna som större entiteter i världen online.
Det jag kan uppleva av de spel som har en mer eller mindre omfattande downtime-del är just att de låter det vara "downtime" och inte låter det vara något som påverkar och är centralt, så mer lyfta upp den, låta den definiera vad det är vi spelar mycket hårdare. Oftast är det ju agera lite storskaligt i väntan på nästa rälsade äventyr. Inte spelat Pendragon men tittar just nu ex. på Ars Magica endel eftersom vi tänkt spela det framöver. Att låta magikerförbundets downtime vara en stor del, kanske låta säsongerna gå och forskning och labratorietid vara en viktig del och parallellt låta omgivningens interaktioner, grupperingars, familjers och nationers konflikter pyra och osa runt om och röra sig blir ju en naturlig del om man lutar sig mer mot frågan: så, vintern har kommit, vad kommer ni syssla med kommande tre månaderna? kontra "vintern har kommit, vad gör ni kommande timmen, skottar ni snö eller kokar te?" Men, läser man sen annat material till Ars Magica är det ju tydligt just: agera lite storskaligt och välj lite forskning i labbet, och sen rakt in i nästa äventyr. Det märks ju att AW kommer ur massa spel av Ars Magica för här finns ju flera saker som tar det här på allvar och låter det spela roll, ex. Hardholderns slag för hur hans tillhåll funkar. Osv.

Ja, det är kul i Pendragon och sitta och pilla med vinteraktiviteter (man spelar ett år per spelmöte) och se hur saker och ting växer.
Jag har aldrig spelat Pendragon, då jag är måttligt intresserad av Arthur-myten och riddare.
Men hur funkar detta i praktiken, hur långt är ett spelmöte?

Jag och min regelbundna grupp träffas varannan vecka och spelar ca 3 timmar. Vissa spelgrupper ses en gång per kvartal eller halvår och kör 8-12 timmar pass. Andra träffas varje vecka och kör 4-6 timmar, när jag var ung var det inte alls ovanligt att vi kunde bränna av två stycken 12-timmars pass på en helg, eller köra 45 minuter på lunchrasten i skolan.

Regler skrivna kring idén om "antal spelmöten" eller att saker sker "mellan spelmöten" har jag väldigt svårt att konceptualisera, hur vet spelskaparen hur min och min grupps spelmöten är upplagda?
Hur långt är ett snöre, hur djup är en grop osv.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har aldrig spelat Pendragon, då jag är måttligt intresserad av Arthur-myten och riddare.
Men hur funkar detta i praktiken, hur långt är ett spelmöte?
Jag är spelare i The Great Pendragon Campaign och jag har ingen aning om hur varken spelet eller kampanjen är tänkt att spelas normalt. Kampanjen sträcker sig över 80 år och vi har sagt att vi försöker köra två timmer en gång i veckan - något som är bra med spelet är att alla inte behöver vara med, så vi är en grupp på sju spelare. De som inte är med, få göra en längre "vinterdel" under downperioden.

Rätt få val i första tredjedelen utan man åker mest med och upplever världen; gör det vi bli tillsagda att göra för vi är riddare. Något år har vi fått köra över två spelmöten, då det funnits mycket att göra, nu i andra tredjedelen när vi haft mer valmöjligheter till eget agerande.

Rickard

Urverk speldesign
Inte spelat Pendragon men tittar just nu ex. på Ars Magica endel eftersom vi tänkt spela det framöver.
Ja, just Ars Magica känner jag nu teknologin har kommit ifatt så att det går att köra. Går att göra mycket där. Låter som riktigt sköna idéer du har.

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle vilja köra mer skräck. Jag har kört det förut, på konvent och i Deadlands, men aldrig själv riktigt känt att jag lyckats, även om spelarna sagt att de varit skraja på allvar. Har nu Little Fears på min bucket list, då jag köpte in det nyligen. Ser fram emot att få läsa det, så här 20 år efter att jag först ville få tag på spelet. :D

zonk

muterad
Bokföringstungt downtimespelande!
Inte downtime, men i UVG kan det bli en del pappersarbete runt karavanen, dess last, priser på varor på olika platser, osv. Lite beroende på hur man sätter upp sin kampanj är det rätt centralt, oxå. I vår onlinegrupp har vi en varupris-ansvarig, en lastdjurs- och anställd-ansvarig, och en kalenderansvarig, med varsitt online-excelark som de pular med. I offlinegruppen är det Svarte Faraonen som har en anteckningsbok med allt av ovanstående..

Det låter knas men blir på nåt sätt "stridssystemet" istället, det som sätter ramen för resorna, så det inte bara blir handwaving. Reglerna i grundutförande funkar oxå habilt för detta, möjligen att man kan tjäna väldigt grova pengar om man levlar upp sin karaktär så den blir en duglig handelsman. Men det är väl inte fel iofs. Funkar oxå bra ihop med den skruvade världen, upptäckandet och alla weird fenomen och varelser.

Rickard

Urverk speldesign
Har funderat på en speltestkampanj till mitt Symbaroum-hack där spelarna är äventyrare när vi spelar fysiskt och de tar an rollerna som större entiteter i världen online.
Jag har velat testa mer att spelleda med tidslinjer ... eller plotter, som jag en gång beskrev det som. Det är en vidareutveckling av fisktanken men mer något som ger delhistorier i världen än något som direkt påverkar/involverar rollpersonerna.

Det jag citerar ovan är väl en del av det, där "entiterna" skapar en värld i rörelse men som bara indirekt kan påverka rollpersonerna.

Rangertheman

Myrmidon
Regelbundet spel med engagerade spelare som inte bokar av för minsta lilla - det är en spelstil jag skulle vilja testa!

(Gruppen av mestadels barn, som jag spelleder på Nördhäng Norrtälje uppfyller visserligen kriterierna. Men det blir inte riktigt samma sak som att spela hemma.)

Last edited:

Zeedox

Hero
Den Långa Kampanjen : de folk som spelar kontinuerligt i långa långa tidsperioder… ibland över 20 (tjugo!) hela spelmöten!

Zeedox

Hero
Funderat på olika sätt eller former att spela som jag lyssnar på i actual play-poddar.

- radioteater (försök få det så likt en radioteater som möjligt, så lite regler som möjligt ska lysa igenom)
- rollspelsfars (gör allt för att sätta ett skämt, ofta ett plumpt skämt)
- undvika uppdrag (gör allt för att göra det så svårt som möjligt för SL att få rollpersonerna att ta sig an uppdraget)
- "gejma" systemet (gör allt för att utnyttja systemet och SL så att dina mål uppnås, och då gärna mål som är okonventionella)
Liknande som du är inne på så var det väldigt spännande och kul att Spela Rollspel Inför Publik!

Och när jag är igång kan jag tipsa om att testa att spela med Flera Parallella Grupper i Samma Spelvärld. Himla kul som spelledare att se hur de kanske vagt eller starkt påverkar varandra!

JohanL

Champion
Bokföringstungt downtimespelande! Det här tror jag fan är framtiden!
Ars Magica med uttömmande covenant-ekonomi!

Och no joke, de här tunga simulationistiskt spelen som lever på sin emergens är bland det bästa som finns. Nya RuneQuest borde ha varit mer av det här. Pendragon har nämnts. Jag tror att man skulle kunna göra en ypperlig Rogue Trader så också.

zonk

muterad
Kom på en annan rollspelsform jag e sugen på! Necromunda eller Gorkamorka, som figurspel, men med en rollspelskampanj! Strider (centrala för kampanjen) sköts med figurer, och allt däremellan med rollspel.

JohanL

Champion
Kom på en annan rollspelsform jag e sugen på! Necromunda eller Gorkamorka, som figurspel, men med en rollspelskampanj! Strider (centrala för kampanjen) sköts med figurer, och allt däremellan med rollspel.
Det var väl alltid en av tankarna med tidiga WHFRPG att man lätt skulle kunna se vad ens rollperson skulle ha för WHFB-stats om man ville ställa fram modellen på spelbordet?

Rickard

Urverk speldesign
Hade också kunnat varit en cool grej med att man kör större fältslag online mellan spelmötena.

zonk

muterad
Hade också kunnat varit en cool grej med att man kör större fältslag online mellan spelmötena.
Ingen dum idé!

Har varit vagt sugen på att testa Necromunda på roll20, men vete hundan om man kan få till det snyggt nog. Då alltså gang skirmishes. Har alltid kommit fram till att det blir för mkt bök... behöver snygga tokens för alla gangers, ju. Stilen är ju central i Necromunda.

claes

Swordsman

zonk

muterad