Nekromanti [Utmaning] OB-tärningar i Anydice

Rickard

Urverk speldesign
Jag tror att det är nu i dagarna som Anydice har ändrat utseende och blivit mer avancerad. Nu kan man exempel få sannolikheten uträknad om man använder olika typer av tärningar, vilket inte gick innan. Jag har suttit nu ett tag och försökt få fram sannolikheten för OB-tärningar men inte fått det att funka. Någon annan som klarar den uppgiften?

Tyvärr kräver nog den här utmaningen programmeringsvana, för jag antar att alla inte fattar dokumentationen. Här är länken till sannolikhetsberäknaren Anydice:

http://www.anydice.com/

/Han som kör fast på att det tar för lång tid att räkna ut OB3d6

Pilzefrau

hon/henne
Intuitivt känns det som att den borde räkna oändligt länge, iaf om den inte är duktigt kodad. Utan någon smart lösning (varning, jag kan inget om programmering så lyssna inte på mig om ni gör det) känns det lätt att hamna i fällan att sitta och räkna ut den väldigt lilla sannolikheten att få en sexa också på den sextionde tärningen, och sedan att få det på den sextioförsta, osv... I och med att det faktiskt är teoretiskt obegränsat.

Rickard

Urverk speldesign
Den kör en loop maximalt tio gånger, så det är ingen fara på det planet. Det står om det i dokumentationen. :gremsmile:

/Han som har problemet att den antingen räknar för länge eller visar fel resultat då den inte fått räkna för länge, så han är rätt osäker på om han ens kodat det rätt

Übereil

Swashbuckler
En annan idé är att bara räkna så länge som sannorlikheten är över en viss sannorlikhet att det händer igen. Ligger du på en promille (eller dylikt) så kan du nog säkert sluta räkna.

Hade det inte varit för att jag har fullt upp med att räkna ut saker som jag faktiskt måste räkna ut så skulle det nog vara kul att hjälpa till mer...

Übereil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Menar du OB-tärningar som i Eon (ta bort tärningen och slå två nya), eller bara »vanliga« exploding dice (slå en till tärning)?

Übereil

Swashbuckler
En annan idé som jag kom på var om det kanske var möjligt att räkna ut sannorlikheten för en tärning och sen använda den sannorlikheten för att räkna ut hur det går med flera. Då värdena för en tärning lätt kan sparas så skulle uträkningskostnaden nog gå ner.

Problemet är hur man gör för att räkna ihop sannorlikheten på tre tärningar mha sannorlikheten på vad en av dom slår. :gremtongue:

Übereil

Rickard

Urverk speldesign
Dante said:
Menar du OB-tärningar som i Eon (ta bort tärningen och slå två nya), eller bara »vanliga« exploding dice (slå en till tärning)?
OB-tärningar som i Neogames alla system. Exploding dice finns det redan en funktion för i Anydice. :gremsmile:

/Han som utgick från den när han själv började knåpa

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Han said:
OB-tärningar som i Neogames alla system. Exploding dice finns det redan en funktion för i Anydice. :gremsmile:
Ja, självklart. Det borde jag ha hajat.

Jag har själv försökt ge mig på Eon-träningar, men just inte kommit nånvart.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har bara kommit såhär långt:
http://anydice.com/program/d0

Det ballar ur när vid OB3d6 och högre. Vet inte ens om det blir rätt vid OB2d6, även om medlet stämmer.

/Han som tror att han ger upp nu, men funderar på att fråga skaparen av programmet

Helmgast
Kul utmaning! Själv har jag bara jobbat numeriskt i Matlab när jag filat på sannolikheter till Eon IV, men anydice verkar bra och lättskött.

Vad är skillnaden på "Numberofdice: 2, die 1d6" och "Numberofdice: 1, die 2d6"? Det verkar som att det förra motsvarar Ob2T6, men vad motsvarar isåfall den senare?