Nekromanti Utmaning-RPG för ALLA

Flow

Veteran
Fick lite Ideér av Krilles inlägg om lärdom med rollspel i rollspelsforumet..
Men vadå? är folk skarpa nog? kan de klara av att lära en 6 åring någon matte? någon historia?
Göra en Historia som är sagolik, engagerande och lärorik på samma gång. Samt.. det får inte vara äventyr som tar mer än 30 minuter i taget. Du har nämligen inte en chans att fånga deras uppmärksamhet i mer än 30 minuter.
Så Vad jag jagar, är färgrika karaktärer som man kan berätta en historia om.. men som de kan tycka om.
Personifiera en smula.. samt förändra något under tidens gång. Regler?? hmmm.. pluggat någon matte på sistone? det finns lite regler i mattematiken men en 6åring får inte se för mycket av det.. ska mera vara lite som i alice i underlandet.. man får inte göra så för då kommer man inte frammåt.. etc.
i övrigt.. låt fantasin flöda fritt.. Och ja.. jag kommer prova alla seriösa förslag. Hur? tja.. jag har en testpanel bestående av en matematiklärare, en svenskalärare och 14småungar som förmodligen inte är favoriserande.. de säger vad de tycker.. om man säger till dem att det är en saga.. med lite extra krydda och häftiga handlingar. (ps.. har hört att pangare.. fina flickor och fordon får förekomma.. Changern är helt fri framtid, fantasy.. nutid.. alltihop. ) Mer info följer om jag kan komma på det.

King Kromm

Hero
Re: Utmaning-RPG för ALLA (ändrad)

Kul idé, men bara en liten tanke, kan det inte tänkas att småbarnen kan tänkas gilla att rulla tärningar? Och därigenom kanske man skall applicera ett jätte simpelt regelsystem iaf, exempelvis att slå en tärning och se hur det går(högt = bra, lågt = inte fullt så bra), dessutom tror jag att "extrema" handlingar, dvs fumel och perfecta grejjer och sånt är ännu mera kul. Och systemet behöver ju inte vara svårare än så att sl adderar 1-3 på barnets slag(sl håller reda på allt utom tärningen) beroende på vad för karatär ungen har på sin karaktär. Den simpelheten måste väll duga?

Föresten, var det mennigen att lära lite matte? Då kanske man skall slå 2t4 istället för en tärning och därigenom börja lite med att räkna med "plus" vilket var det första jag räknade med. Samt att det här är låga tal, vilket gör det enklare, och när man har "duktigare" barn kan man ju också ha 1t10, eller varför inte t20, för att göra det svårt för dem!

Flow

Veteran

Bra Idé!
hmm.. 1 t4 och 1 t6a tror jag att det får bli..
och om man slår tio blir det perfekt.
Har ett minne av att ha lärt mig plussa med tiokompisar.. det är det iof inte ricktigt men det kan inte överskrida tio..vilket gör det ganska enkelt.. och så kan man ha 5+ som ricktlinje för hur det går. samt 2 som fummel.. hmmm.. att tänka ut något som liknar en snäll men ändå fungerande fummeltabel?
fluktade lite på neovikings flipptripp häromdagen.. den är ju bra snäll.. men man får nog en massa omskrivning om man ska göra något vettigt med det.

Troberg

Sinister eater

hmm.. 1 t4 och 1 t6a tror jag att det får bli..
Kanske ska undvika D4, de är lite omständigare att läsa av?

TomasHVM

Swordsman
Lærerikt rollespill eller underholdende?

Hmm...

For mange år siden jobbet jeg i en barnehage. Samtidig drev jeg med rollespill. Det måtte da gå an å kombinere det?

Joda! Jeg lagde et rollespill, sydd over tradisjonelle eventyr-elementer og fantasi-verdener. Jeg brukte lang tid med tre forskjellige grupper seks-åringer, på å spille dem inn i setting og system, før jeg satte i gang de virkelige eventyrene.

Systemet var enkelt, bygget på en T6 (absolutt å anbefale fremfor andre terninger, siden den har prikker, ikke tall) som man la til et ferdighetsnivå. Ferdighetene var vist med tegninger på rollearket, og nivåene med stjerner, hjerter eller noen andre enkle, abstrakte symboler ungene likte.

Eventyrene var ganske store. Det tok oss flere måneder å bli ferdige med dem. Vi spilte en ettermiddag hver uke, 1-2 timer hver gang (unger fikser dette, når de er motivert).

De tre eventyrene hette:

- "Den Forsvunnede Prinsessen"
Historien om kongen som utlover belønning til den som finner prinsessen. Med en snill konge, et uskyldig troll, en ond trollmann og en vakker prinsesse...

- "Den Siste Enhjørningen"
Kong Ubu lover masse gull til den som fanger den siste enhjørningen. Med en ond konge, et nyfødt enhjørningsføll, triste fabeldyr, grådighet, svik og heltemot.

- "Mørkets Hjerte"
Historien om en vampyrprins som trenger hjelp for å komme seg til dødsriket, med fjellhuler, blodsugere, angst for det ukjente, dødens ferjemann, ferden gjennom Skrekkens Fjell, og Dødsriket.

Blir litt sentimental når jeg tenker på det. Det var skikkelig gøy, og utrolig spennende. Eventyrene var skreddersydd til ungene som spilte, slik at de ble utfordret på trekk i sin personlighet. Tror jeg har kartene ennå, men jeg vet ikke hvor systemet ble av.

King Kromm

Hero

Jo, men troligen kan man läsa av en siffra iaf, och den är nog den enklaste att räkna med, plus att den är ovanlugare än t6:an, vilket också gör den mer "spännande" och "intressant"(allt för att hålla uppe intresset.)

Men en annan fråga är om man inte skall låta tärningarna binda upp småbarnen lite gran, dels blir dom aktiva, och sen är det ju roligt att rulla tärningar!

Quadrante

Grisbonde
Re: ALLT R (ändrad)

Varför tärningar, varför fummel/perfekt, varför färdigheter och olika bra/dåliga karaktärer ?
Kan ni inte hitta på något nytt!!

King Kromm

Hero

Varför tärningar, varför fummel/perfekt, varför färdigheter och olika bra/dåliga karaktärer ?
Kan ni inte hitta på något nytt!!
Nej, det är svårt, och tärningar är bra för att få ungarna intresserade, lika så det här med fummel, eftersom det kan bli roligt!

Man Mountainman

Storsvagåret

Varför tärningar

För att de är en slumpgenerator lika bra som någon?

varför fummel/perfekt

För att det ger dynamik åt handlingsresolutionen?

varför färdigheter

För att det är en bra metod för att simulera kunnighet i olika områden.

och olika bra/dåliga karaktärer ?

Tja, alternativet är ju att alla är lika bra, och det är väl inte nödvändigtvis mer fantasieggande?

Bara för att en sak är gammal och beprövad betyder det inte att den är dålig.

Quadrante

Grisbonde

Nej, det är svårt, och tärningar är bra för att få ungarna intresserade, lika så det här med fummel, eftersom det kan bli roligt!
om det är på premissen att det ska vara roligt, och att få det att "rulla" utan att måsta hitta på något nytt, är jag med..

Jag gillar iofs tärningsrullande..

gör alla barn det?, vad vet jag, men det skulle lika väl kunna baseras på POG... (även om det kanske inte vore bästa lösningen)

Men lite nytänkande skulle väl inte skada..

Om vi väljer tärning, skule man väl kunna använda sig av att man har en sexsidig tärning, målet är att slå så högt som möjligt, man får lägga ihop flera slag, men om man slår en sexa.. förlorar man hela serien/slagomgången..

King Kromm

Hero
Re: ALLT R (orörd)

gör alla barn det?, vad vet jag, men det skulle lika väl kunna baseras på POG... (även om det kanske inte vore bästa lösningen)
Iden i sig var ganska bra, men tror inte det skulle funka, eftersom man då måste göra nya "pogs"...

Om vi väljer tärning, skule man väl kunna använda sig av att man har en sexsidig tärning, målet är att slå så högt som möjligt, man får lägga ihop flera slag, men om man slår en sexa.. förlorar man hela serien/slagomgången..
Men nu blir det alldeles för avancerat igen, det var ju 5-6 åringar som skulle spela, och en 6 åring som skall akta sig för 6:or samt räkna ihop 3+2+3+4+2+1+4+5+4+3+2.... Den ungen... Till och med jag(nästan iaf) tycker det e jobbigt med så långa serier. Men även den iden skulle kunna funka, fast i andra sammanhang! Och dessutom tycker jag inte det är nödvändigt att jaga rätt på något nyskapande, eftersom det då lätt kan bli svårt och rörigt.Bra och enkla lösningar finns redan, andvänd dem!

Men lite nytänkande skulle väl inte skada..
Jo, det kan lätt bli både svårt och rörigt!
ps
Svaret <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] 33, vet jag </font></td></tr></table>
ds

Troberg

Sinister eater

Men nu blir det alldeles för avancerat igen, det var ju 5-6 åringar som skulle spela, och en 6 åring som skall akta sig för 6:or samt räkna ihop 3+2+3+4+2+1+4+5+4+3+2.... Den ungen... Till och med jag(nästan iaf) tycker det e jobbigt med så långa serier.
Men man ser ju inte det som en stor addition, man slår en tärning åt gången och plussar efter hand. De ser det alltså som:

3
3+2=5
5+3=8
8+4=12
12+2=14
14+1=15
15+4=19
19+5=24
24+4=28
28+3=31
31+2=33

Svaret 43, tror jag
Jag tror 33, men jag förstår varför du tror att det kan bli för svårt... :gremgrin:

King Kromm

Hero

Jag tror 33, men jag förstår varför du tror att det kan bli för svårt...
Ähh... Håll käften, jag vet! *smiter iväg och röjjer bevis*

Och sen så tror jag fortfarande att en 6åring tyckre att 31 + 2 e svårt, just därför att det är ett "högt" tal, om vi lånar en ettans mattebok så lär vi snart se att det är tal som 5 + 5 och andra lätt heter som 10 + 10 dom räknar med!

Dimfrost

Special Circumstances

Och sen så tror jag fortfarande att en 6åring tyckre att 31 + 2 e svårt, just därför att det är ett "högt" tal, om vi lånar en ettans mattebok så lär vi snart se att det är tal som 5 + 5 och andra lätt heter som 10 + 10 dom räknar med!
Sen tror jag att det beror väldigt mycket på vilka 6-åringar du får tag på. När jag var liten tyckte jag att stora tal var det roligaste som fanns. Skolmatten var trist, men oj vad spännande det var att tänka på miljoner och miljarder :gremsmile:

/Dimfrost, och så har han blivit matematiker också, även om han har slutat gilla siffror nånstans på vägen

King Kromm

Hero

Sen tror jag att det beror väldigt mycket på vilka 6-åringar du får tag på. När jag var liten tyckte jag att stora tal var det roligaste som fanns. Skolmatten var trist, men oj vad spännande det var att tänka på miljoner och miljarder
Men nu var det la så att vilken grupp småungar som helst ska kunna drabbas?? Och då vidhåller jag fortfarande kravet på extrem enkelhet då syftet inte är att hålla en rolig mattelektion utan också spela rollspel!

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, såklart. Jag blev nog lite väl OT där. Men två tärningar kan nog vara vettigt, eller kanske anpassningsmöjligheter för att spela med en eller två tärningar beroende på vad kidsen känner för.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Re: ALLT R

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] 33 </font></td></tr></table>

POG idén tror jag fortfarande på, men den är omständig..
min egentliga mening är att-
enkla lösningar behöver inte innehålla FV,fummel och perfekt..
då detta är sekundärt för uppgiften

dvs lära genom att spela

King Kromm

Hero

Ja, såklart. Jag blev nog lite väl OT där. Men två tärningar kan nog vara vettigt, eller kanske anpassningsmöjligheter för att spela med en eller två tärningar beroende på vad kidsen känner för.
Låter sunt, men i vilket fall inte för mycket räknande, men nu vet jag inte hur jag tänker ochskall därför gå och sova, gonatt!

King Kromm

Hero
Re: ALLT R

självklart inte, det är bara ett medel för att fånga barnens intresse, vilket också pog-grejjer är, men då är frågan sen vilket som är enklast/mest realistiskt att lösa!

Quadrante

Grisbonde
Re: ALLT R POG

ja, POG är inte den enkla vägen :gremsmile:

men det är inte en slump att abstrakt tänkande är populärt bland barn (3-7)
men hur man ska lösa det..

ska se om jag kan komma på något vettigt i natt :gremwink: