Nekromanti Utmaning-RPG för ALLA

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: ALLT R (ändrad)

Och sen så tror jag fortfarande att en 6åring tyckre att 31 + 2 e svårt, just därför att det är ett "högt" tal, om vi lånar en ettans mattebok så lär vi snart se att det är tal som 5 + 5 och andra lätt heter som 10 + 10 dom räknar med!
Kanske, jag har inte riktigt känsla för sådant. Egentligen behöver de ju bara räkna prickar uppåt.

Jag tror det bästa hade varit ett jätteenkelt system, i stil med en D10 som alltid har följande utfall:

1 Tvärmisslyckas, fummel
2-5 Misslyckas
6-9 Lyckas
10 Lyckas kanonbra.

Ännu bättre hade varit om sidorna hade olika färg eller symboler som direkt angav resultet.

Det är småbarn vi pratar om, de märker inte bristerna i ett sådant system.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,559
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: ALLT R (ändrad)

Kanske, jag har inte riktigt känsla för sådant. Egentligen behöver de ju bara räkna prickar uppåt.
nja, eller kanske..
det är nog så att de flesta, inklusive lärare har lite sned uppfattning om vad en 5-6 åring kan lära sig..

det är inga problem att få en tvååring att lära sig räkna till 20 eller 29 för den delen, det svåra är att få dem att lära sig att lägga ihop, men det kommer..
en annan tröskel är att lära småbarn svenkans tjugotio heter trettio.. men när de lärt sig detta och de andra så går det bättre..

dra ifrån och lägga ihop lär man sig nog snabbast genom abstakta lekar..
men det är svårt att bygga ett system på..

well, vad vill jag ha sagt. Jag vet inte riktigt, kanske att man underskattar barns förmågor, är det roligt lär man sig..
(och är det tråkigt..)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: ALLT R (ändrad)

well, vad vill jag ha sagt. Jag vet inte riktigt, kanske att man underskattar barns förmågor, är det roligt lär man sig..
(och är det tråkigt..)
Och svårt och lätt har också med roligt och tråkigt att göra, om något är lätt blir det roligt(kanske inte alltid) men om något är svårt och krångligt blir det tråkigt, därför borde man börja med ett super enkelt "system" och därigenom skapa intresset och sakta men säkert höja svårighets tröskeln
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: ALLT R (ändrad)

Där sätter du spiken på huvudet, men för att få med lite matematik kan man ju ha en t10 som man slår, och sen en eller ett par grundegenskaper, med 1-5 i eller nått sånt, man adderar dem och har sedan resultat tabellen

1-3 obra
4-12 bra
13+ jättebra

Detta för att visa att olika karaktärer är olika bra på olika saker, eller så har manedhelt enkelt bara den tabellen du nämnde och slår en t10, och så finns det några karaktärsmallar.

Riddare, kan slåss med svärd och sköld.

Tjuv, kan pilla upp lås och smyga

Trollkarl, kan lösa svåra saker och trolla
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,559
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: ALLT R (ändrad)

jag tror oxo att man kan göra något mer kompliserat roligt.
Det får inte vara för enkelt, då blir det ointressant, men sant.. är det "för svårt", blir det lätt "tråkigt".. genom att man känner sig otillräcklig..

(.men är det för lätt, blir det snabbt ointressant.)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: ALLT R (ändrad)

(.men är det för lätt, blir det snabbt ointressant.)
jut därför får man ändra svårigheten under spelets gång, men något säger mig att denna tråden har hakat upp sig på regelmekanik och matematik. Detta är ju i denna situationen endast ett medel för att får barnen intresserade, och svårighet/klurighet är ju inte jätteomöjligt att få in i rollspel, och nu när jag tänker efter så skulle det nog kunna vara mycket spännande att vara spelledare för några småbarn nån gång.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Haha... Möjligt! [ANT] [+ en gnutta OT]

Men i vilket fall som helst så tänker jag nu inte terrorisera folket här på forumen på två veckor nu, så ni får hålla till godo och om ni saknar mig allt för mycket nyttja sök funktionen och läsa mina gamla inlägg...!

Och dessutom märker jag att jag svamlar på som vanligt... :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: ALLT R (ändrad)

När jag tänker efter så är nog D10 den sämsta tärningen att använda. Vi är vana vid den, men bör man krångla till det för småbarn med att 0=10?
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
Re: tärningar funkar bra... pog stoppar konc. förm

hmm.. tanken är ju att få barnen att intresera sig.
om du låter en sexåring bli varm i kläderna kan han börja prata... och utan mer än tre fyra regler, fyller de i reglerna själva. Problemet ligger sedan i att du ska hänga med i svängarna. Reglerna är meningen att de ska stanna vid att man har FV: bra, sådär och dålig. Det ger barn en svagtinricktad bild om att man ska göra det som man är bra på.. och kan hemma deras tankesätt. Det ger strålande möjligheter till karaktärsformning.. om alla barnen är övertygade om att de är bra på säg.. laga mat, ställer de in sig på att de ska lyckas med detta, det betyder inte att de är det, men de kommer att försöka. Därför är det också vicktigt att man inte låter dem vara bra på att tex. slåss... tänk själva vad en unge kan tänka då han har spelat ett spel där han är bra på att slåss.. med verklighetsförankringen som insatts, kan man behöva fråga deras föräldrar om lov till att de ska få spela! och det är verkligen inte anledningen till att jag vill ha spelen. Tanken är att de skal få igång deras systemtänkande. rikta in dem mot att försöka vara logiska, samtidigt som de behåller sina förmågor till abstrakt tänkande.
Är det klurigt nog? ok.. kollade med en av mina testpersoner angående t4 och t6or han är så avancerad att han klarar siffro f.ö. Och vi skapade Alfons, den modige. En bondgrabb som var bra på att klättra i träd, fiska och att springa. Han var dålig på att vissla och kunde inte laga mat. sedan var han sådär på att kasta saker, slåss med pinne osv... första hindret var en fågelunge som ramlat ned ur boet och ville komma hem. Och eftersom Alfons var modig, klättrade han upp med fågeln igen och den blev glad. Vidare kom han till en stor och jättestrid flod där det fanns en massa djur som skulle över. om ni kommer ihåg dilemmat med vargen och fåren? han fick hjälp i och med att det fanns ett koppel man kune använda för att hindra saker från att gå snett.. Men han fick ändå fajtas med vargen för att rädda fåren från början. Det var nära att varjen fick ett av fåren och han skadade Alfons lite i ena handen, men det kom vi fram till var sådant en modig äventyrare fick tåla. Matten då? tja.. om Alfons tyckte att han kört fast, fick han ett matteproblem, olika svårt beroende på hur hårt han kört fast. var det så att han abra var lat.. fick han ett svårare problem... om det verkade som han verkligen hade svårt att tänka vidare, fick han lättare problem. Ett tillfälle var då han skulle få vargen på ett bra ställe.. och tippset bestod i frågan.. hur ser man till att hundar inte springer lösa?
förfining behövs dock.. detta var med 1 spelare och för att få det att gå någorlunda smidigt kan man tänka sig att det behöver strykas ut lite.
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
Re: ALLT R (ändrad)

hmmm.. har funnit att dörrar funkar bra.. ta 4 st dörrar.. sätt mattetal i de olika regionerna, låt dörrarna leda till samma ställe och se vilken de väljer.. du behöver inte fråga ungaqrna vad de tycker, för då får du inte sällan höra något som de tycker är häftigt. obs! har endast testat på 4 individer, vilket inte kan anses vara en bra grund för studier, fast jag kan personligen tycka att det funkade bra och gav en fingervisning om vilka tal de tycke var lättast.
Jag har även tankar på att blanda in poppulärhistoria.
Karl XII har ett intresant liv.. mycket äventyr där. men jag får bryta ned det i beståndsdelar så att de får uppdrag i att hitta svaren på den vises frågor. Komma ihåg svaret(inte så lätt alltid, hur ofta glömmer ni saker som SL säger? dvs om ni inte skriver ner det.) den vise kommer f.ö. se ut som den franska versionen av fader forhaa (fångarna på fortet) och ha en minidrake som sällskap. :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Re: ALLT R (ändrad)

Det finns ju inget hinder att låta 0 verkligen betyda 0, om man verkligen vill ha 10 olika utfall. På så sätt blir det ju mer intuitivt.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: ALLT R (ändrad)

Det finns ju inget hinder att låta 0 verkligen betyda 0, om man verkligen vill ha 10 olika utfall. På så sätt blir det ju mer intuitivt.
Bortsett från att du måste förklara vad noll är för en sexåring...

Inte ens romarna knäckte den...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Re: ALLT R (ändrad)

Nja, man lär sig nollan tillsammans med de andra siffrorna när man går i ettan, så det ska nog inte vara ett helt oöverkomligt problem.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: ALLT R (ändrad)

Nja, man lär sig nollan tillsammans med de andra siffrorna när man går i ettan, så det ska nog inte vara ett helt oöverkomligt problem.
Inte oöverkomligt, men onödigt.
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
Re: ALLT R (ändrad)

noll är så många godisbitar man har kvar då man ätit upp allihop! - funkar på en fyraåring :gremlaugh: i vilket fall till mina syften..
noll brukar jag ha som ngt dåligt... och att inte ha några godis kvar.. brukar uppfattas som dåligt. Åtminstone de barn jag har stött på.
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
Re: Aritmetikens underbara värld

får jag använda?
Många lärare skulle nog få sig ett gott skratt om det kom ut en rpg modul med matte&lågstadieklassare(sjuåringar!) som inricktning.. Spelade de den däremot . hehehe.. kan man kanske sätta lite färg på tillvaron i klassrummen. Problemet är väl bara att hitta lärare som vågar ändra på sig, och göra nya saker med nya klasser, och inte blir som pensionärer redan innan de fyllt fyrtio.. och drar på sig autistiska drag.. där de finner lugn och ro i upprepningar. Säkra ankaren i tillvaron.
 
Top