Nekromanti Utmaning: skriv ett rollspel på 3 sidor!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Det är dags att ta reda på hur andra löser det jag verkar misslyckas med.

Utmaning:
Skriv ett regelsystem på max tre sidor A4 som följer nedanstående kravspecifikation. Systemet ska vara färdigt och postat här i tråden senast Söndag 10/4. (Vill du ha någonstans att lägga upp det på nätet kan du mejla mig filen så slänger jag upp den på nån hemsida).

Kravspecifikation:
- standard-fantasy.
- det ska finnas regler för strid, magi och andra allmänna situationer.
- det får inte vara specialiserat på en sorts äventyr eller en sorts karaktär (exempelvis bara grottröj eller bara magiker).
- systemet ska hålla för långa kampanjer och tillåta gradvis förbättring eller förändring hos rollpersonerna.
- stridssystemet ska ha viss variation; inget klassiskt stå-eller-falla system där bättre vapen bara har mer plus.
- försök få in stöd för flera motståndare, magi i strid, olika sorters rustningar, olika taktiker och gruppstrider (om du kan).
- glöm inte magin.

Tror det var allt. Diskutera gärna olika spelmekaniklösningar här :gremsmile:

Lycka till!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag tänker inte vara med. Jag har inte tid.

Men OM jag skulle vara med, så skulle jag kanske göra något i den här stilen:

- Ganska få, säg typ 12, egenskaper. Inga grundegenskaper/färdigheterskit, bara egenskaper rakt av. ha en 10-gradig skala, rulla under med en t10. Köp med poäng.
- Initiativmyntet från Midnatt*
- World of Darknessliknande skadesystem med kryss för skärsår och streck för klubbskador, eller nåt i den stilen.
- Dynamiskt, sympatetiskt magisystem fokuserat kring symbolism och ritualer, förstärka/försvaga/skapa/förstöra "liknelser" och metaforer. "Den här klingan kan skära genom lögner och blotta sanningen". Det byggs på något smart sätt som gör att det alltid är lika svårt att skada folk oavsett hur man väljer att göra det. Det här ger den trevliga effekten att spelvärlden kommer att myllra av magiska vapen också, som är unika. Alla rollpersoner börjar nog med ett magiskt vapen, tror jag.
- Magi är en egenskap, när man försöker sig på svår magi riskerar man att ta skada.
- Olika sorters rustningar skulle jag skite i, för det finns nog nästan ingenting jag bryr mig mindre om. Faktum är att jag inte ens skulle räkna med täckning, utan bara kallt räkna på att den ingår i rustningens värden. Hantera alltsammans abstrakt istället, detaljerade regelsystem är djävulen.
- Erf får man skitsällan och efter stora svårigheter. Ett äventyr är oftast inte nog för att man ska få erf; kör en mindre kampanj på 3-5 äventyr så kanske vi kan snacka.

*) Alltså, fyrkant där det går ett horisontellt streck på mitten. Ena halvan är vit, den andra svart. Baksidan är identisk åt alla fyra hörn. När man deklarerar handling i strid lägger man fram antingen en sida eller ett hörn. Svart betyder anfall, vitt betyder försvar, hörn betyder förflyttning. Man kan alltså anfalla-försvara, bara anfalla, bara försvara, försvara/förflytta eller anfalla/förflytta.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Mycket tjusigt!

Jag funderade själv på att klämma ihop något, men det känns nästan som att det inte behövs nu... :) hade tänkt likadant i flera avseenden (Pendragonslag, enkelt skadesystem, mm).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
"...och så fem timmar senare."

Av någon lustig anledningen blev filen nästan 8 Mb stor. Ärligt talat så hade jag (kanske) klarat mig på en sida. De två sista sidorna är mest utfyllnad med förtydliganden.

Ett fantasysystem

/Han som kan säga att man måste dölja vissa lager för att kunna få skriva ut rollformulären
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Han said:
/Han som kan säga att man måste dölja vissa lager för att kunna få skriva ut rollformulären
Han bör byta teckensnitt. Det är medicinen mot slöhet i design.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Här är mitt för tillfället. Dokumentet är 4 sidor men på sista sidan är det bara ett karaktärsblad. Hoppas ni gillar det! Jag har försökt få in det du ville också.

- standard-fantasy.
japp.
- det ska finnas regler för strid, magi och andra allmänna situationer.
fixat.
- det får inte vara specialiserat på en sorts äventyr eller en sorts karaktär (exempelvis bara grottröj eller bara magiker).
Hoppas det fungerar för det mesta.
- systemet ska hålla för långa kampanjer och tillåta gradvis förbättring eller förändring hos rollpersonerna.
yess.
- stridssystemet ska ha viss variation; inget klassiskt stå-eller-falla system där bättre vapen bara har mer plus.
Hoppas jag lyckades på denna punkten.
- försök få in stöd för flera motståndare, magi i strid, olika sorters rustningar, olika taktiker och gruppstrider (om du kan)
inte "stöd" för olika typer av rustning då rustningen främst ska vara snygg (eller?), all rustning passar, och den passar lika bra.
- glöm inte magin.
Nej då!

Då filen är mer än 500KB så finns den i min dropbox här.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Wow!

Jag är uppriktigt imponerad av alla bidrag som trillat in :gremsmile: Om inte annat så visar det ju bortom allt tvivel att det är mina egna krav på min prestation som sätter stopp för mitt eget hemmabygge.

Det är häftigt att läsa alla de här, för alla verkar ju fullt spelbara (även om jag antar att inget är testat?).

Skulle ni som gjort de här spelen spela det själva? Om inte; vad är det som inte passar er eller saknas?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
poniz said:
Skulle ni som gjort de här spelen spela det själva? Om inte; vad är det som inte passar er eller saknas?
Jag kan bara svara för mitt. Ja, jag skulle kunna tänka mig att spela det (så som det är i mitt huvud!) men skulle behöva speltesta en hel del och ändra saker som inte fungerar. Men exakt så som det är nu, Nej.

vad är det som inte passar er eller saknas? Testa systemet och ändra grejer som inte fungerar, och även skriva till lite detaljer kring saker som inte står med nu, för att jag inte kommer på dem just nu. Sedan så skulle jag troligtvis skriva om hela magi systemet, men det beror på hur det fungerar. Och skriva riktlinjer för hur man skapar monster, magier och taktiker skulle nog behövas.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Äsch. Jag försökte vålda ihop det system jag använt när jag spellett de senaste åren i olika nutidisha settings. Det funkade rätt bra till fantasy tror jag, men magin blev väldigt pliktskyldig. Hursomhelst hann jag inte bli klar eftersom jag fick den strålande idén att göra en jättelång skadetabell - typiskt bra designval när man har några timmar på sig...

Och även om jag hade blivit klar hade det sugit.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Här kommer mitt kompletta bidrag: 13

Jag hade haft plats med ett bestiarium också, men man måste ju spara nåt till kommande supplement. Nu får ni ju ändå Expert-reglerna gratis, bara för att de behövs för att hela kravspecen ska vara uppfylld.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
  • Rollformuläret, men det är i princip det enda också. Jag utformade rollformuläret först och skrev reglerna utifrån det utkastet. Det märks, då majoriteten av hjälpmedlen på formuläret inte finns bland förslagen.
  • Möjligtvis ska svårighetsgraden ändras. Just nu satte jag dem utifrån chansen att automatiskt lyckas med handlingen. Tänkte inte så mycket på samarbetsregeln, vilket märks i handlingsexemplet. Fast det är meningen att rollpersonerna är hjältar också, även om det inte framkommer i regelfilen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
DeBracy said:
Här kommer mitt kompletta bidrag: 13
13 <3

/Han som antar att hans kommentar även skulle kunna vara titeln på motsvarigheten till Book of Erotic Fantasy
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Gah ni och era ungdomsdeadlines. Hur ska vi med familjer, födelsedagar och heltidsjobb hinna med. Jaja. Jag har en skiss på gång som jag nog kommer kasta ut på er ändå inom en vecka eller två, efter deadline och helt utanför tävlingen.

Men grymt initiativ och gillar skarpt fokuset, för många tävlingar är för lösa i kanterna.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Jag (med heltidsstudier och familj) har då inte hunnit på bra länge :gremsmile:

Deadline kom till för att unfair bad om den i småpraten. Han ville ha lite press så han inte tappade fokus.

Jag ser fram emot fler bidrag! :gremsmile:
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
... och fler är uppkommande! Har dock även jag problem med att få tid.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
krank said:
- Olika sorters rustningar skulle jag skite i, för det finns nog nästan ingenting jag bryr mig mindre om. Faktum är att jag inte ens skulle räkna med täckning, utan bara kallt räkna på att den ingår i rustningens värden. Hantera alltsammans abstrakt istället, detaljerade regelsystem är djävulen.
Det här är lite på gränsen till thread necromancing, men jag har funderat lite på det här.

Hur kan man hantera rustningar abstrakt? Så att det känns att det är skillnad på att ha ett par armskenor i härdat läder, en ringbrynja, ett plåtharnesk eller en helrustning? Det går ju naturligtvis att resonera sig fram till hur det kan påverka striden från gång till gång, men då kommer vi farligt nära friform. (Det är visserligen inte fel i sig, men inte vad jag är ute efter)

Jag har gjort om mitt eget system i ett par omgångar nu, men jag verkar alltid fastna på just rustningar. Jag vill inte ha skadepoäng, där en viss rustning tar bort si och så många poäng. Dels för att det blir massa räknande, dels för att man lätt hamnar i att man måste ha en träfftabell helt plötsligt och dels för att jag inte vill hamna i situationen "nä, ditt kortsvärd gör inte tillräckligt med skada för att du någonsin ska kunna spöa någon med plåtrustning."

Förslag och tankar?
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
poniz said:
Hur kan man hantera rustningar abstrakt? Så att det känns att det är skillnad på att ha ett par armskenor i härdat läder, en ringbrynja, ett plåtharnesk eller en helrustning? Det går ju naturligtvis att resonera sig fram till hur det kan påverka striden från gång till gång, men då kommer vi farligt nära friform. (Det är visserligen inte fel i sig, men inte vad jag är ute efter)
Vill du vara detaljistisk så måste du nog vara detalistisk, för att uttrycka mig fånigt. Vad jag menar är att om det är viktigt för dig att det är skillnad på exakt vad din rustning består av så kommer du nog att behöva förhållandevis detaljistiska regler.

Personligen tycker jag inte att sådan detaljism är varken viktig eller givande, så i Dark Dreams har jag följande rustningar, och alla är associerade med ett rustningsvärde och en kostnad:

Light armour: Quilted or leather armour, covering the vital parts and those that are often hit in combat.

Mail armour: Mail armour of the same design as light armour.

Plated mail: The mail armour has been reinforced with metal plates at the most vital and exposed plases.

Full plate: An armour made completely out of plate, covering the entire body.

Doesn't have to get more fancy than that.

EDIT: Also, tror inte det blev något av mitt 3pages; jag hamnade i en inspirationsvåg för Dark Dreams istället, kan jag upplysa om.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
poniz said:
Hur kan man hantera rustningar abstrakt? Så att det känns att det är
skillnad på att ha ett par armskenor i härdat läder, en ringbrynja, ett
plåtharnesk eller en helrustning?
Alltså, om du vill ha skillnad på dem så tycker jag nog inte att det är så abstrakt. Men så tycker jag nog inte det här med att spendera tid på att bestämma vad för slags rustning ens rollperson har är så värst roligt, heller...
 
Top