Re: ÄGR gör det lite annorlunda
Jag har - än så länge ganska vaga - funderingar på ett stridssystem där man använder tärningspölar, och satsar tärningar på offensiv resp. defensiv. Antalet tärningar påverkas av färdighetsnivå, från få (otränad) till fler (tränad).
Så en hyggligt vältränad person kan satsa en del tärningar på att skydda sig mot en mer otränad motståndare och ändå ha tärningar att satsa på anfall - medan den otränade får välja mellan högt försvar eller anfall.
För att göra skada, måste man komma över motståndarens resultat i försvar. Skadan blir mellanskillnaden mellan anfallsslagen och motståndsslaget. (Alltså mer beroende av taktiskt val och färdighet, än av specifikt vapen.)
Konkret t.ex. (om man använder T10) en tränad person med 5T10 väljer att lägga två på försvar och tre på anfall. Den mindre tränade motståndaren med 3T10 väljer en på försvar och två på anfall.
Jag har länge tyckt att det är en svaghet att fixera rustningar såväl som vapen till en precis skadetärning, precist antal absorberade skadepoäng et.c. Man kan dö av ett enda knivhugg, en enda pil osv. (Eller en kula från även ett finkalibrigt vapen.) Och rustningar kan skydda mycket eller lite, beroende på dess egenskaper mot den sorts vapen som brukas.
Och i det systemet skulle rustningar kunna simuleras som en försvarstärning med fast värde (men - om man vill - med olika värde beroende på vilket slags vapen man utsätts för). En ringbrynja motsvarar en permanent 5:a mot hugg och stickvapen men en 3:a mot krossvapen, en plåtrustning motsvarar en 7:a mot alla vapen osv.
Tyngre rustning kanske dock betyder att man måste räkna bort ett högt värde - för att plåtrustningen begränsar ens rörlighet.
Olika, tyngre, vapen skulle på samma sätt kunna ge en bonus på anfallssumman. T.ex. ett kortsvärd är "grundtypen" för svärd (+-0), ett bredsvärd ger +1, ett rejält kavallerisvärd svingat från hästryggen ger +2.
Jag har som sagt inte arbetat igenom detaljerna och det känns som det finns en viss risk att det snabbt blir obalanserat - så förmodligen får det bli ett rätt snävt spann av tärningar, kanske från 2 (helt otränad) till 5 (mästare).
Tacksam för synpunkter på idén så här långt!