Nekromanti [Utmaning] Sverige behöver fler rollspelare

Christoffer

It's all pig.
Jag hjälper till och har en kandidat vid namn Karl, han är än inte ens 48 timmar gammal, men han verkar ändå vid gott mod, redo att i framtiden lära sig kasta tärning och sådant.

Så, sätt fart, befolka Sverige med nya små rollspelare!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har redan utökat det svenska rollspelarbeståndet med två personer. De är dock varken nya eller små utan sjutton år och ganska långa.

Christoffer

It's all pig.
Dante said:
Jag har redan utökat det svenska rollspelarbeståndet med två personer. De är dock varken nya eller små utan sjutton år och ganska långa.
Ja det går ju att börja då med, men tyckte det kändes lite fusk så bestämde att det var lika bra att börja om från början liksom. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Poppe said:
Ja det går ju att börja då med, men tyckte det kändes lite fusk så bestämde att det var lika bra att börja om från början liksom. :gremsmile:
Det gjorde ju jag också – fast för sjutton år sen.

Christoffer

It's all pig.
Dante said:
Det gjorde ju jag också – fast för sjutton år sen.
Ah! Då är jag med! Men två är väl en alldeles utmärkt kvot per rollspelare tycker jag. :gremsmile:

Carl Ö

Warrior
"Pappa, jag vill spela rollspel!" brukar min treåring ropa ibland. Då plockar jag fram några tärningar och några figurer och så leker vi med dem ett tag. Det urartar ganska ofta till att alla tärningar är "sopor" och att en imaginär sopbil/grävmaskin/dumper kommer och "krossar" allt. Ja, fantasin (och glädjen i destruktion) är det inget fel på hos nästa generations rollspelare.

Och nummer två beräknas anlända om tre veckor!
:-D

PS Grattis Christoffer! Och "Karl" är ett mycket fint namn. :) DS

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min äldsta dotter blev lajvare vid nio års ålder och min näst äldsta ska pröva på rollspel så snart hon är gammal nog att hantera komplexa regler (det kan ta ett par år till).

Feuflux

omjonasson.se
Grattis.

Själv är jag i fasen att köpa hus, men jag återkommer om något år för att ta upp den kastade handsken. :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Grattis. :gremcool:

BTW, jag har spelat tabletop med en tvååring i bärsele på ryggen. Hon tittade nyfiket över pappas axel och vållade inga bekymmer.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag tycker iofs att det är ojuste medel att jämföra gamla rävars barn med nyblivna rävars barn. Att barnen tillförs hobbyn säkerställer ju ändå hobbyn för framtiden - eller så gör dem som så många andra barn, vägrar befrynda sig med sina föräldrars hobbys. :gremsmile:

Grattis i alla fall, ni som har barn, ni som nyss fått barn och ni som snart får barn. :gremsmile:

Vi andra får nöja oss med att lura in folk i hobbyn... fast jag kanske får tillfälle att snylta på brorsans ena son i alla fall, man vet aldrig så noga. :gremsmile:

Zebulon

Swordsman
Själv har jag två små damer som med största trolighet kommer utöka fanbasen för high fantasy med prinsess-tema.
Min plan är dock att börja med lite vanliga brädspel.
Är det nån som har bra tips på barnspel förresten?
Själv kan jag rekommendera Through the desert som är lätt att lära sig men svårt att bemästra. Det blir lite och så med poängräkningen men huvudsaken är ju att ma har roligt.

Rising

Vila i frid
Själv kan jag rekommendera Through the desert som är lätt att lära sig men svårt att bemästra. Det blir lite och så med poängräkningen men huvudsaken är ju att ma har roligt.
Jag hörde en pappa säga att han brukade spela utan poäng för enclosed areas, eftersom det gjorde spelet lite för svårt för hans barn. De hade roligare utan. Det kan kanske vara ett tips.

När det gäller tips på spel att spela med barn så finns det inga åsikter som är värda mer än barnens egna. Lyckligtvis har somliga användare på BGG låtit sina barn recensera spel, vilket dels kan ge viss vägledning (framförallt är det rolig läsning).

En lista på recensioner utförda av Ender's barn
En recension av Tally Ho!

---

Mitt intryck är att Thebes verkar vara ett bra spel för barn på 10+ år (för när barn gillar ett spel som jag själv skulle vilja spela, då måste ju det vara ett bra tecken). Å så tycker jag Zooloretto verkar grymt. Eftersom jag är barnlös så blir det här tämligen lösa spekulationer, men jag har hört folk spela det i sina familjer och själv tycker jag att det verkar vara ett bra och klurigt spel.

Det finns en videorecension här och här (tyvärr inte BoardgameswithScott-kvalitet, men man får ta vad man får).

Christoffer

It's all pig.
Mekanurg said:
Grattis. :gremcool:

BTW, jag har spelat tabletop med en tvååring i bärsele på ryggen. Hon tittade nyfiket över pappas axel och vållade inga bekymmer.
Tackar!

Japp, spel och barn tror jag inte är något problem. Närmaste tiden får nog spelandet reduceras till noll, lika bra det då jag borde sätta mig och förbereda inför ett första speltest av Best Days vilket går utmärkt med bäbis i knät, men sitter redan och tittar på stora skummgummitärningar vilket faktiskt vore både fint dekorativt och praktiskt användbart. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Hans. said:
Ja då har jag gjort min plikt i alla fall
:gremsmile:
Jag har också hört att man måste dra bort ett barn per netbook man har i hushållet, så enligt rollspelsministeriet har du ett barn kvar för att fylla kvoten... :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Darian Damas said:
"Pappa, jag vill spela rollspel!" brukar min treåring ropa ibland. Då plockar jag fram några tärningar och några figurer och så leker vi med dem ett tag. Det urartar ganska ofta till att alla tärningar är "sopor" och att en imaginär sopbil/grävmaskin/dumper kommer och "krossar" allt.

Och nummer två beräknas anlända om tre veckor!
:-D

PS Grattis Christoffer! Och "Karl" är ett mycket fint namn. :) DS
Det låter som en väldigt respektlös friformshysteri! Haha, underbart!

Tackar och bockar och lycka till med nummero två!

Johan K

Gammal & dryg
Grattis till Er som tusan!!!!!
Önskar Er all vällycka!

/ Johan K, som är konventskomig som fan !

MrG

Swashbuckler
Theo (5 och en halv månad gammal) har varit med på sitt första konvent (GothCon, så klart, konvent där mamma och pappa träffades). Han har redan en stor egen d20 och en konventst-shirt, nästa år har han planer om ett eget arrangemang (tillsammans med mammaenheten) i form av det rum för barnvänligt bräd och rollspel.

-Gunnar

Johan K

Gammal & dryg
En grej till då..

Kom på att det känns som just tillväxten på roll & brädspelare känns relativt trygg. Med tanke på det stora antal av bebisar som fanns på årets GC. Det var ett X antal småknoddar där.. :gremlaugh:

Christoffer

It's all pig.
MrG said:
Theo (5 och en halv månad gammal) har varit med på sitt första konvent (GothCon, så klart, konvent där mamma och pappa träffades). Han har redan en stor egen d20 och en konventst-shirt, nästa år har han planer om ett eget arrangemang (tillsammans med mammaenheten) i form av det rum för barnvänligt bräd och rollspel.

-Gunnar
Grymt! Ja, har tittat lite på store skumgummitärningar, men väntar nog ett tag till innan det inhandlas. Däremot har jag blivit riktigt nyfiken på barnvänliga rollspel och söker runt lite här och var efter vad som finns. Än är han dock lite liten för att försöka sig på mer än att äta och sova... :gremsmile: