Rising
Vila i frid
Alltså generellt i ett -äventyrsrollspel- : vilka utmaningar kan man bjuda spelarna på för att få ett varierat äventyr?
"Att slåss mot jättespindlar" resp. "Att slåss mot orcher" ser jag inte nödvändigtvis som två olika utmaningar, och inte heller tycker jag att "spåra ett sårat djur" resp "desarmera fällor" är särskilt olika: Båda avgörs traditionellt genom ett tärningsslag. Vilka övergripande utmaningar kan ni hitta på?
Jag tycker att Kartläggning är en klassiker: Att utforska ett område som från början är helt okänt, typ en dungeon, en rymdbas eller för all del: en kontinent.
Överfall kan väl vara en särskild utmaning; att få reagera snabbt när man blir angripen. Det påminner inte mycket om hur man tacklar utmaningen i en Planerad Attack, såsom ett attentat.
Diplomati är kul. Dit räknar jag gärna förhandlingar och avtal av alla möjliga sorter. Jag tycker att de blir bäst när man nästan inte kan agera objektivt "fel". Köper man en vara till överpris så kan man ju vända det till en fördel längre fram: Man har ju då rykte om sig att ha mycket stålar och göra dåliga affärer; och det är en fasad man kan utnyttja på massor av sätt i framtiden. Samma sak med nästan alla former av diplomati som man kan föreställa sig.
Gåtor; dels enkla logiska Myst-gåtor, men också laterala gåtor, såsom mordgåtor och den typen av gåtor som en sfinx eller liknande kan ställa.
Mer förslag?
"Att slåss mot jättespindlar" resp. "Att slåss mot orcher" ser jag inte nödvändigtvis som två olika utmaningar, och inte heller tycker jag att "spåra ett sårat djur" resp "desarmera fällor" är särskilt olika: Båda avgörs traditionellt genom ett tärningsslag. Vilka övergripande utmaningar kan ni hitta på?
Jag tycker att Kartläggning är en klassiker: Att utforska ett område som från början är helt okänt, typ en dungeon, en rymdbas eller för all del: en kontinent.
Överfall kan väl vara en särskild utmaning; att få reagera snabbt när man blir angripen. Det påminner inte mycket om hur man tacklar utmaningen i en Planerad Attack, såsom ett attentat.
Diplomati är kul. Dit räknar jag gärna förhandlingar och avtal av alla möjliga sorter. Jag tycker att de blir bäst när man nästan inte kan agera objektivt "fel". Köper man en vara till överpris så kan man ju vända det till en fördel längre fram: Man har ju då rykte om sig att ha mycket stålar och göra dåliga affärer; och det är en fasad man kan utnyttja på massor av sätt i framtiden. Samma sak med nästan alla former av diplomati som man kan föreställa sig.
Gåtor; dels enkla logiska Myst-gåtor, men också laterala gåtor, såsom mordgåtor och den typen av gåtor som en sfinx eller liknande kan ställa.
Mer förslag?