Nekromanti Utmaningar i äventyrsrollspel - vilka?

Rising

Vila i frid
Alltså generellt i ett -äventyrsrollspel- : vilka utmaningar kan man bjuda spelarna på för att få ett varierat äventyr?

"Att slåss mot jättespindlar" resp. "Att slåss mot orcher" ser jag inte nödvändigtvis som två olika utmaningar, och inte heller tycker jag att "spåra ett sårat djur" resp "desarmera fällor" är särskilt olika: Båda avgörs traditionellt genom ett tärningsslag. Vilka övergripande utmaningar kan ni hitta på?

Jag tycker att Kartläggning är en klassiker: Att utforska ett område som från början är helt okänt, typ en dungeon, en rymdbas eller för all del: en kontinent.

Överfall kan väl vara en särskild utmaning; att få reagera snabbt när man blir angripen. Det påminner inte mycket om hur man tacklar utmaningen i en Planerad Attack, såsom ett attentat.

Diplomati är kul. Dit räknar jag gärna förhandlingar och avtal av alla möjliga sorter. Jag tycker att de blir bäst när man nästan inte kan agera objektivt "fel". Köper man en vara till överpris så kan man ju vända det till en fördel längre fram: Man har ju då rykte om sig att ha mycket stålar och göra dåliga affärer; och det är en fasad man kan utnyttja på massor av sätt i framtiden. Samma sak med nästan alla former av diplomati som man kan föreställa sig.

Gåtor; dels enkla logiska Myst-gåtor, men också laterala gåtor, såsom mordgåtor och den typen av gåtor som en sfinx eller liknande kan ställa.

Mer förslag?

Pom

Swashbuckler
Propagera: plantera rykten, smutskasta, uppvigla, missionera. Detta ser jag som gränsande till men ändå annorlunda än diplomati som du definierar den.

(Darn, måste springa och jobba - hade ju tänkt grunna i lugn och ro och se om det gick att definiera fler.)

PAX

Jordisk Äventyrare
Konstruera och Tillverka kan säkert vara en utmaning. RPna måste bygga speciallösningar för att lösa ett problem. Tänker främst på finurlig specialutrustning som skall användas vid inbrottet i den välbevakade banken/museumet.

Uppträda/Agera kan vara en utmaning för både RPna och spelarna. Kan vara teater, film, eller förväxlade personer.

Skriva en Krönika är ju en kul utmaning för RPna och inte minst spelarna. Tänker mig då den skriftlärde/författaren som har valt att slå följe med riddaren eller revolvermannen för att skildra dennes dramatiska liv.

Krille

Super Moderator
Konstruktion är en trevlig utmaning. Från början var det mest "nu har vi femtio miljoner spänn att spendera, hur ska vår borg se ut med den budgeten?" eller till och med "nu är det här komplexet renrjöt, varför tar vi inte och bosätter oss här och startar om stordatorn och programmerar om den så att den försvara oss?"

Utanför spelet så var det väl mest spelledaren som konstruerade nya spells och nya monster och nya raser, men det kom så småningom att lura sig över till spelarna. Ars Magica gör ju en rätt så allvarlig sak av det där besvärjelsebyggandet, komplexbyggandet och artefaktbyggandet, och sedan dess har ju besvärjelseskaparsystem mer eller mindre blivit skiljelinjen mellan bra magisystem och dåliga magisystem.

Då och då kommer ju en och annan tjomme (du, jag och Arvidos bland annat) och försöker bygga ett prylkonstruerarsystem, så att man kan skapa häftiga appagrunker också.

Och i senaste dogma-spelet lade jag till och med rasskaparregler för spelare, så att man får skapa en ny ras varje gång man spelar.

Johan K

Gammal & dryg
Utmaningen i sig...

En utmaning i äventyr kan ju vara själva utmaningen i sig.. Att våga ta sig iväg ut i det okända, att våga åka till det där stället som alla pratar om men inte vill/kan/vågar åka till.
Sedan så gilalr jag gåtor åxå, att kanske lösa en gåta som leder till en större gåta..

/ Johan K, som räknar till sommarlovet !!

RaskoInikov

Veteran
Jag hittade en hemsida för längesen som kanske kan vara av intresse;

Big list of RPG plots

Intrigerna fungerar i nästan alla tänkbara världar och bör ju fungera riktigt fint i äventyrsrollspel också. Det är ju en ganska bred genre.

Men nu kanske jag dödade diskussionen.. :gremsuck:

Quadrante

Grisbonde
Utmaningar i äventyrsrollspel - vilka?=Klappjakter

klappjakten I

Man måste bege sig någonstans och skaffa något,
innan man kan utföra det man egentligen skulle göra.

klappjakten II

Man måste hinna före någon till en plats där det finns något som man vill ha.

klappjakten III
På vägen under äventyret så möter man på frestelser (sidequests),
vilka drar en från det egentliga målet.

klappjakten IV

Man måste få tag på någon,
vilken gör allt för att undkomma att fås tag på.

Kultkult

Veteran
Etiska dilemman kan dels vara själva målet med äventyret men kan också enkelt användas i ett äventyr med andra mål. Att låta spelarna spela karaktärer med eventuellt annorlunda moral än sin egen och utifrån denna ta ställning till etiska dilemman är ofta mycket intressant och utvecklande. Naturligtvis får karaktärernas val konsekvenser för dem själva och omgivningen och kanske tvingar fram en mindre personlighetsförändring eller iallafall omvärdering?

Rising

Vila i frid
Förlåt, jag var jätteotydlig. Jag brukar prata om "äventyrsrollspel" som en term för just problemlösningsrollspel; den sortens äventyr där utmaningen är av lyckas-misslyckas-karaktär för spelaren.

Jag skulle vilja prata om bl.a. det du nyss nämnt; om svåra gestaltningar, i en helt annan tråd. Där skulle man kunna tala om roller med andra målsättningar/bakgrund/modus operandi/uttryckssätt/drifter/rädslor än spelaren själv. Och mycket annat.

Men okej, jag var otydlig, och nu har vi ju redan börjat på det här nya delämnet.

Då skulle vi säkert kunna tala om samberättarutmaningar också, såsom när man samberättar mot ett givet gemensamt mål, såsom "du och jag blir förälskade men tar till sist livet av varandra på grund av kärleken" som kanske är helt åt helvete i allt vad trovärdighet heter när äventyret börjar, men där man alltså hjälps åt att, meddelst ett givande och tagande och genom att sätta upp omständigheterna kring huvudpersonerna, få detta öde att slå in på ett sätt som ändå inte känns alltför farfetched när allt kommer kring.

Rising

Vila i frid
Re: Utmaningar i äventyrsrollspel - vilka?=Klappjakter

Det du nämner nu tycker jag egentligen mer är intriger eller plottar: Alltså en anledning till varför man antar en utmaning.

Klappjakten I; där man skall leta reda på något, är exempelvis en klassiker - ofta skall rollpersonerna leta reda på flera olika ingredienser. För att få dessa olika ingredienser varierade så kan man vilja att rollpersonerna skall behöva anta utmaningar av olika art för varje ingrediens.

Det är där den här tråden skall komma till undsättning: Vilka olika utmaningar finns det att välja bland?

Alltså; det spelar ju ingen roll om man försöker hitta ut ur en labyrint för att man letar efter en ingrediens till en läkande brygd/ för att man vill rädda en prinsessa/ för att man vill rentvå sitt rykte/ eller för att man vill undfly polisen: Utmaningen att lösa en labyrint är ändå detsamma.

Så: Det är poängen med tråden: När man tar bort allt annat än utmaningarna i sig; vilka olika typer av utmaningar finns det då?

Ulfgeir

Swashbuckler
Det enda jag kan komma på är:

Överlevnad

Man måste vara i en miljö som på ett eller annat sätt är farlig i sig själv. Om det sedan beror på brännande öken utan tillgång till vatten eller istäckta vidder med temperaturer långt under fryspunkten eller om atmosfären helt enkelt inte går att andas etc, spelar ingen roll.

Har man inte rätt kunskap om miljön och rätt utrustning så lär man inte komma så långt. Går väldigt bra att kombinera med kartläggning etc.

/Ulfgeir

w176

Förlorad dotter
Öppna problem
Du är skyldig Förskräckliga Fia en hiskelig massa pengar som du inte har. Fia tänker därför skicka sina ninja gorillor Mobb, Tjobb och Grobb efter dig om du inte betalar: Lös problemet.

Dvs. säga problemets lösning är så väl som till art och tillvägagångssätt öppet. Du kan prata med Fia och förhandla dig till att få uppskov, du kan spöa hennes ninjagorillor, du kan undvika dem, du kan döda henne, du kan få Fia i säng och betala igen henne på det sättet, du kan skaffa fram pengarna, du kan lura henne, du kan fly fältet, du kan lova göra hennes en tjänst, du kan låna pengar du kan osv... Så länge man inte ger dem en uppenbar lösning av något slag så funkar det.

Zire

Swashbuckler
Du kanske borde nämna tärningsrull som en punkt också. Du skrev det i exemplet men det framgick inte riktigt som en utmaning. Det är då spelaren ska avgöra om RP verkligen försöker utföra handlingen som kommer att leda till ett slumpmässigt utfall. Det är väl den vanligaste utmaningen.

En inte så vanlig grej borde vara psykologiska utmaningar. Det är när spelaren inte gillar att uppleva nån typ av beskrivning. T.ex. RP är i spindelgrottan, och spelaren Lars gillar inte spindlar (eller beskrivningar av dem) och det blir således en speciell utmaning för honom att genomlida den episoden. Jag vet dock inte om jag tycker att man ska använda sig av sådana utmaningar.

- Zire

Gordeg

Hero
Överlevnad är en bra grej, och varför begränsa sig till fysisk överlevnad i farlig vildmark? Det kan tex även handla om att rollpersonernas organisation blir ansatt av en hostil organisation eller att någon försöker skjuta rollpersonernas sociala status i sank genom någon form av elak smutskastning.

De flesta äventyr går ut på att uppnå någonting, en överlevnad-utmaning går ut på att undvika att förlora någonting. Det kan vara livet, ställning i en organisation, anseende, ekonomi, ett projekt man har jobbat länge på, eller något annat.

Gordeg

Quadrante

Grisbonde
Peter, Nicklas och Olle.

Det du nämner nu tycker jag egentligen mer är intriger eller plottar:
Alltså en anledning till varför man antar en utmaning.
Nu kunde jag vara en grinolle, bli högröd i ansiktet och grinandes säga att dina exempel minsan åxxå är mer intriger och plottar än utmaningar i sin utformning. Eller istället som i Peter och vargen ropa " vargen kommer" i form av trollvarning till allmänheten. Nä, men nu är jag inte sån, utan mer som en sankt Nicklas... jag ger paket.

-------------------------

Disclaimer : Alla likheter med tidigare tydliga eller mycket förvirrade inlägg är inte helt avsiktliga.

-------------------------
Nu ska jag försöka förklara vad jag menade *

klappjakten I Kan även kallas strapats.

Man måste bege sig någonstans och skaffa något,
innan man kan utföra det man egentligen skulle göra.

Utmaningen är att hålla samman följet och att överleva. Men eftersom de flesta inte
verkar spela ut sådant (alltså lägger fokuset på målet inte på vägen), så skulle man
också kunna underordna detta under kategorin [Gåtor]. Att man måste lista ut vart
man ska bege sig och hur man tar sig dit.

klappjakten II Kan även kallas tävling, eller tidspress.

Man måste hinna före någon till en plats där det finns något som man vill ha.

Det här katologiseras under tävlingar. Utmaningen ligger i att göra saker på kortast tid
eller göra minst antal fel. Nu kanske just den här är så abstarkt att den är svår att uppskatta
som spelare, om inte ramarna satts upp tydligt.

klappjakten III Kan även kallas fokus, är en variant av strapats (ovan).

På vägen under äventyret så möter man på frestelser (sidequests),
vilka drar en från det egentliga målet.

klappjakten IV Kan även kallas motstånd, är en variant av tävling (ovan)

Man måste få tag på någon,
vilken gör allt för att undkomma att fås tag på.

-----------------------------
* jag kan hålla med om att det är förvillande likt intriger eller plottar.