(Har vi haft en tråd om det här tidigare? Säkert massor. Men temat den här veckan på wrnu verkar ju vara "och så tar vi det en gång till", så jag tänker att det borde vara OK =) )
I den här tråden pratade vi ju en del om det här med förberedda äventyr i tradspel, och strukturer, och sånt. Det gillade jag. Den modell jag brukar använda för att strukturera mina äventyr är ju den jag brukar kalla för "tunnelbanan", och som man kan generera med det här verktyget till exempel. När jag spelleder så är noderna generellt platser eller möjligen personer, och pilarna är ledtrådar som pekar till de noderna. Sedan brukar jag tänka mig att det helt enkelt behövs utmaningar i noderna som hindrar rollpersonerna från att bara direkt plockar på sig ledtråden och går vidare till nästa nod.
Det jag funderar på nu är vilka sorters utmaningar ni oftast slänger in, eller helst möter. Eller helst slipper, för den delen. Oavsett om ni brukar stoppa in era utmaningar i en liknande struktur, eller använder något mer linjärt. Hur ser er liksom grund-arsenal av utmaningar ut?
Jag tänker alltså här framför allt på sådant som utmanar spelarna snarare än rollpersonerna, och framför allt på sådant som passar in i ganska traddigt spelande.
Det här är ett snabbt axplock av utmaningar jag själv brukar tänka på:
(Jag kan komma att sno era svar till kommande grejer jag skriver)
I den här tråden pratade vi ju en del om det här med förberedda äventyr i tradspel, och strukturer, och sånt. Det gillade jag. Den modell jag brukar använda för att strukturera mina äventyr är ju den jag brukar kalla för "tunnelbanan", och som man kan generera med det här verktyget till exempel. När jag spelleder så är noderna generellt platser eller möjligen personer, och pilarna är ledtrådar som pekar till de noderna. Sedan brukar jag tänka mig att det helt enkelt behövs utmaningar i noderna som hindrar rollpersonerna från att bara direkt plockar på sig ledtråden och går vidare till nästa nod.
Det jag funderar på nu är vilka sorters utmaningar ni oftast slänger in, eller helst möter. Eller helst slipper, för den delen. Oavsett om ni brukar stoppa in era utmaningar i en liknande struktur, eller använder något mer linjärt. Hur ser er liksom grund-arsenal av utmaningar ut?
Jag tänker alltså här framför allt på sådant som utmanar spelarna snarare än rollpersonerna, och framför allt på sådant som passar in i ganska traddigt spelande.
Det här är ett snabbt axplock av utmaningar jag själv brukar tänka på:
- Strid. Besegra spelledarpersoner/monster för att få gå vidare, eller bara för att slippa rulla ny rollperson, eller för att slippa bli av med något viktigt. Det här brukar jag försöka undvika, för att jag helt enkelt inte tycker att strid är så kul.
- Övertala. En spelledarperson har något rollpersonerna vill ha, vet något de vill veta, eller har förmågan att göra något de vill ha gjort. Spelarna behöver få spelledarpersonen att göra som de vill. Det kan de göra genom hot, eller genom mutor, eller genom att till exempel framgångsrikt argumentera för SLPn på vilket sätt den föreslagna handlingen i själva verket ligger i hens intresse på kort eller lång sikt. Det här är en utmaning jag tycker är rätt kul både som SL och spelare, framför allt när den inte bara kastas i knät på spelarna utan de får möjlighet att snacka ihop sig, förbereda sig etc.
- Leta igenom en plats. Det finns en eller flera ledtrådar i en miljö. Spelarna behöver hitta dem, genom att beskriva att de letar på rätt ställe och på rätt sätt. Den här gillar jag också rätt skarpt. Även om jag förstår att många tycker att den känns seg och tråkig.
- Ta sig in någonstans. Funkar även för till exempel kidnappningar. Spelarna behöver beskriva hur de förbereder – hur de spanar, de behöver följa upp ledtrådar kring larmsystem och vaktscheman, de behöver göra en plan – och sedan, med lite tur, kunna genomföra den utan att något går katastrofalt fel.
- Hitta någon. Fråga sig fram, kontakta arbetsgivare och vänner, kanske bevaka personens favoritställen, etc.
- Pussel, gåtor och skiffer. Inte min favorittyp av utmaning, mycket för att det ofta bara finns ett enda sätt att lösa dem och dessutom tenderar att bli singleplayerspel av det hela då delar av gruppen inte lockas av att sitta med typ papper och penna och räkna bokstäver och så.
(Jag kan komma att sno era svar till kommande grejer jag skriver)