Nekromanti Utmaningar och uppdrag i Mouse Guard

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag tycker att Mouse Guard är ett regelverk som tillåter dig att rollspela litegrann i pauserna mellan regeltillämpningar. Men, jag gillar't ändå. Jag vill gilla det, jag vill spela det (mer).

Så, dethär är en tråd om vad musgardisterna ska göra. Musgardet har flera uppgifter: Patrolling, Pathfinding and Clearing, Trail Blazing, Delivering Mail, Escorting, Weather Watching, Hunting Pretedors, Rescuing Mice, Mediating Disputes samt Maintaining the Scent Border.

Ett uppdrag (äventyr) ska konstrueras utav två av fyra typer av utmaningar: Weather, Wilderness, Animals och Mice.

Animals är ganska enkelt, att slåss med en falk kan föras in både som ett uppdrag i sig eller något som »händer« på många typer av andra uppdrag. Jag vet också någorlunda hur man kan designa Animals-utmaningar som inte innefattar våld. Samma sak med Mice, både att slåss och att prata med andra möss är enkla utmaningar att göra.

Men, sen då? Det blir ju lite enformigt.

Hur gör man ett uppdrag där musgardisterna ska röja en ny väg efter vintern? Hälla ny doft på doftgränsen? Nästan alla rese-utmaningar, oavsett spel, brukar urarta i att korsa en flod. Inte heller kul i längden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
En av de där musforskarna som arbetar med doftgränsen och grejer har blivit galen. Han har utvecklat en metod att styra de större djuren och har bestämt sig för att störta gardet och bli härskaren av alla möss. Han rider just nu en tanke kontrollerad björn genomm teritorierna rakt mot gardets högkvarter. Kan ni stoppa honom inan björnen förstör allt i sin väg?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
God45 said:
En av de där musforskarna som arbetar med doftgränsen och grejer har blivit galen. Han har utvecklat en metod att styra de större djuren och har bestämt sig för att störta gardet och bli härskaren av alla möss. Han rider just nu en tanke kontrollerad björn genomm teritorierna rakt mot gardets högkvarter. Kan ni stoppa honom inan björnen förstör allt i sin väg?
Jag inser att jag var otydlig, jag var stressad när jag slängde iväg tråden. Men detdär är ju precis motsatsen mot vad jag är ute efter =) Detdär blir ju en strid meed musforskaren och/eller björnen (möjligtvis kan man väl tala med med den förra). I Mouse Guard, precis som i nästan vilket annat spel, kan jag slänga in massor med monster och möss att slåss med.

Jag vill ha »passiva« utmaningar som inte är step-on-up (där spelarna ska klura ut en smart lösning).

Det är vår. Vägen från Barkstone till Pepplebrock behöver dras om runt ny nyfallna träd etc. Det är bråttom. Att be om lite färdighetsslag för olika saker är enkelt, slå Pathfinder för att hitta rätt och Survivalist för att få mat.

Men hur utmanar jag spelarnas Belief och Instinct? Hur tvingar jag dem att göra svåra val? Hur får jag dem att beskriva vad de gör (utan att vi går in på step-on-up)?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Väder och natur är skittråkigt eftersom det inte kan interagera tillbaka. Därför tror jag det enda som kan göra det spännande är att ha ett tungt "antingen eller"-val i botten, där spelarna helst vill ha både och. Några generiska "antingen eller"-val:

Din musmor ligger på dödsbädden, kanske har hon inte långt kvar. Ska ni röja den långsamma men säkra väg ni blivit ålagda, eller gena och utsätta andra resenärer för fara men hinna hem i tid?

Du plockar upp vesslespår där du ska röja väg. Ska du följa dina order, eller ska du dra vägen åt ett annat håll?

Ska ni gå öster eller väster om stenen? Väljer ni fel kommer ni ödsla skitmycket tid. Vågar ni dela upp er och gå åt olika håll? Vem går åt vilket håll?

Du träffar en härlig musmadam som bjuder dig på soppa och det ösregnar ute. Vore det inte skönt att stanna där en vecka, föda upp en ny kull ungar? Vägen kan väl vänta?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hm, ja. Det är nog rätt tänkt. Jag vill inte ännu erkänna att »antingen-eller-val« är det enda man kan liva upp spelandet med, men nog är det en väldigt bra teknik.

Okej, det är blir kanske lite löjligt, men: Saxon har instinkten »I always draw my sword on the first sight of danger«. Patrullen klättrar upp längs en trädstam - plötsligt hörs ett ljud och något kommer snabbt mot mössen ovanfrån. Det kan ju vara en mårdhund, eller bara en gren som bröts. Drar Saxon sitt svärd? Det lär ju bara vara ivägen om han ska ducka en fallande gren.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Vad sägs om att göra en nemisis grupp. Som också är maus guardtister... hur det nu stavas. Och spelgruppen och denna andra grupp börjar bråka om uppdrag. De tar emot samma uppdrag och försöker klara det först.

Detta kan sen utvecklas till interna bråk mellan dessa två grupper, där de försöker sabotera för varandra.

Va var det mer jag tänkte säga. Tycker en fiende grupp som dycker upp hela tiden är jätte kul i rollspel. Ansikten att sätta hat emot.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag fattade verkligen inte heller vad man skulle göra med de där utmaningarna när jag spelledde. Kanske kan man kombinera dem med andra utmaningar?

Som att slåss med en räv i en fors, eller försöka överlista en förföljare i djup snö.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Möller said:
Men, sen då? Det blir ju lite enformigt.
Min erfarenhet (jag har spelat MG ganska mycket) är att Mice är den utmaning som ger mest valuta för pengarna. Det är också där du lätt kan utmana gardisterna. Du har en del att leka med. Utöver Mål och Belifs så har du en vän och fiende/gardist. De måste ju vara med!

Jag brukar låta de 3-4 första uppdragen vara ganska rättfram. Dela ut post, röja en väg, kontrollera doftgränsen o.s.v. Under tiden smyger du in hinder som krokas in i gardisterna och ser vilka som tar fäste. Se till att ha några twists redo som är mer generiska och som har med vänner, belifs m.m. att göra.

Jag tycker inte att det är så svårt, men jag brukar faktiskt slopa MG:s tighta faser om jag känner att scenariot tjänar på det. Om det är någon grej som bröjar kännas angelägen så skiter vill jag utforska det mer. På samma sätt kan vissa utmaningar visa sig tama och då är det bara att skita i dem.

Sedan brukar jag vilja ha en övergripande röd tråd. Vesslor på krigsstigen, någon har raderat ut en del av gränsen m.m.

Allt det här gör att det plötsligt finns en insats. En av de coolaste figherna jag har varit med om var när gardisterna slogs med en krabba som försökte själa deras tunnor med "doft" som de var tvugna att ha för att reparera gränsen innan vilddjuren tog sig igenom. Det var desperation, och ALLT stod på spel.

Så egentligen är det samma saker som vanligt. Se till att spelarna bryr sig. Om de inte gör det, gå vidare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Möller said:
Det är vår. Vägen från Barkstone till Pepplebrock behöver dras om runt ny nyfallna träd etc. Det är bråttom. Att be om lite färdighetsslag för olika saker är enkelt, slå Pathfinder för att hitta rätt och Survivalist för att få mat.

Men hur utmanar jag spelarnas Belief och Instinct? Hur tvingar jag dem att göra svåra val? Hur får jag dem att beskriva vad de gör (utan att vi går in på step-on-up)?
Vi kan ta ett exempel här:
Det är vår. Vägen från Barkstone till Pepplebrock behöver dras om runt ny nyfallna träd etc. Det är bråttom.

Det är bråttom. Varför? Blanda in belifs här. Om en garist har ett belif i stil med "du är antingen för med gardet eller emot det" så beror det på att det är ett gryende uppror i Pebblebrock. En gardist har fängslats o.s.v. Sätt gärna det emot någon annan RPs belifs och/eller instinct. Säg att en RP har instincten "följ alltid spår efter vilddjur". Då kommer följet givetvis att träffa på spår efter en räv. Ska de följa spåret eller följa uppdraget? Kroka in fler grejer. De träffar flyktingar från en by. Räven har tagit borgmästaren. Och i byn bor en av de andra gardisternas Friend/Mentor/etc. Men hon finns inte bland flyktingarna! Sedan är det bara att fortsätta.

Det är först nu som en vårflod, en snöstorm, en korp som stjäl gardisternas svärd m.m. blir intressant. De sätter insatserna på sin spets. Gardisterna måste hålla ihop, de är utsatta. De kan inte hjälpa alla o.s.v.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag ville skriva det Måns skrev.
"Jag drar alltid mitt svärd" ger grundkonflikten "hur tänkte du lösa det här med (hot om) våld?"
väder, naturen, djur och möss är mer som olika smaker på konflikten:
När trädgrenen knäcks, ska du fly eller stå kvar? Kan man besegra en snöstorm? Ska man hugga ned en åker för att bereda plats för en väg? Är det feghet eller mod som får dig att dra ditt svärd? Bör man ibland förhandla, eller smyga eller kapitulera? Kan man återvända med oförrättat ärende? När ett mushål hotas av översvämning, stannar du och familjen kvar och öser eller börjar ni gräva ett nytt hål?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tack för svaren, Måns och alla andra också. Mina trådar är ofta mest ett sätt för mig att formulera mina tankar så jag kan komma vidare, men här har också mycket matnyttigt kommit från er.

Jo, att mössen är mest allsidiga kan jag nog förstå. Att utmaningar med möss och djur blir tjatiga var en överdrift =)

Jag känner dock att jag har alldeles för mycket tradtänk i mig fortfarande. I mitt exempel med den klättrande patrullen - i ett tradspel skulle spelarna inte få veta om det är en gren som fallar eller en mård som anfaller.

I Mouse Guard, insåg jag för nån dag sedan, måste det väl vara så att spelarna vet förutsättningarna. Om Saxon väljer att dra sitt svärd trots att det är en gren så säger det mer om hans karaktär (än om spelaren behövt chansa). Sen, när Saxon misslyckas med sitt slag för att hålla sig kvar (svärdet hindrade ju honom) introducerar jag som SL en tvist - det var en mård som rev ner grenen!

Så hoppas jag iallafall att det är tänkt att fungera, för snart orkar jag inte fundera mer ...
 
Top