Lösningen är ett antal raster. En hel dags marscherande motsvarar tio timmars aktivt vandrande (10x3 poäng utmattning vid en vilolös dags slut). Bryter man upp vandringen med två raster så tar sig dagen ut enligt följande:
Fyra timmars marsch från arla morgon till mitten av förmiddagen (låt oss säga 7-11) resulterar i (4x3) 12 poängs utmattning för den lätt lastade som nu äter, vattnar packdjur och vilar i två timmar (11-13) under vilka vår vandrerska återfår (2x5) 10 poängs långtidsutmattning och nu står på 2 p. långtidsutmattning. Därefter följer ytterliggare tre timmars marsch (2+3x3=11) följt av ännu en timmeslång vilopaus under vilken vår vandrerska får tillbaka 5 poäng långtidsutmattning och nu hamnar på 6 p. långtidsutmattning. Efter de sista tre timmarnas marsch är klockan åtta på kvällen, solen börjar dala och vår trötta vandrerska har (6+3x3) 15 poängs långtidsutmattning.
Reser hon tillsammans med några vänner genom ett mindre civiliserat område så är det ännu viktigare att undvika att bli alltför uttröttad. Vi bryter då upp marschen i 2,5 timmars pass och tar tre pauser, varav den mittersta är två timmar lång. Efter 2,5 timmar så kommer de marscherande att ha (2,5x3) 8 poängs långtidsutmattning följt av en timmes vila (åter nere på 3 p. utmattning) följt av ytterliggare (3+2,5x3) 11 poängs långtidsutmattning följt av två timmars vila (åter nere på 1 p. utmattning) följt av ytterliggare (1+2,5x3) 9 poängs långtidsutmattning följt av en timmes vila (åter nere på 4 p. utmattning) följt av ytterliggare (4+2,5x3) 12 poängs långtidsutmattning efter sammanlagt fjorton timmar på vägen (varav fyra av dessa timmar utgörs av vila).
Det är fortfarande vanskligt att plötsligt hamna i en strid och avslutas den inte fort så kommer slött i skogen vilande rövare att ha resenärernas trötthet på sin sida. Är de resande tyngre lastade så får de antingen standardmässigt ta tvåtimmarsraster eller låta bli att vandra hela dagen.
På sommardelen av året så är fjorton timmars vandring inga problem och på vintrarna (då frånvaron av dagsljus omöjliggör långa raster om man fortfarande vill göra god tid) bör förnuftiga människor inte hålla till ute på vägarna.
Vill man som GM inte behöva ha absolut koll över karaktärernas utmattning så kan man tänka sig att de förnuftiga resenärerna har 4+ob1D6 poängs utmattning om någonting händer dem strax innan än rast och 4+ob2D6 om någonting händer strax innan dagsresan avslutas (reser de på riktigt ordentliga vägar så kan detta ersättas med 4+1D6 respektive 4+2D6).
Hoppas detta kan vara till någon hjälp