Det är ju mer likt som hur det var i de 3 tidigare versionerna av Eon. Och även om det är ett system som jag gillar så tog det inte lång tid igentligen innan ens karaktär var i närheten av totalt obrukbar i strid pga den sammanlagda effekten på ens tärningsslag för färdigheter mm. För det var effekterat från många grejer, som utmattning, trauma, smärta, och blodsförlust också har jag för mig. Så om du tagit en del skador, och varit i strid tillräckligt länge så var det rätt lätt hänt att man helt plötsligt var uppe på +2T6 eller +3T6 på ens färdighets slag... och att då försöka slå under t.ex ett värde på 15, med 5 eller 6 exploderande T6... ja det var inte lätt precis. Det kunde räcka med en rejäl träff på en, en rejäl skada, så var man i närheten av obrukbar i strid... vilket kunde vara rätt frustrerande.
Sen är ju "Utmattning" i EonIV inte bara HP, utan en mängd olika saker... som utmattning, småsår/märken/smärtor, mentalla effekter, och allt vad det nu än kan vara (sådant som inte igentligen har betydelse i längden alltså, utan bara i just den specifika striden/scenen). Tänk hur en MMA/boxnings match kan vara, en av kombatanterna blir helt överöst med slag och allt vad det kan vara, och från vad som verkar vara ingenstans så dimper han ner på backen... inte igentligen för att någon enstaka av de där slagen kanske gjorde så mycket skada, slag som han i vanliga fall skulle kunna skaka bort om han bara fick lite tid på sig att återhämta sig, men pga att han inte får den stunden att vila så sammlas alla de småslagen på hög... tills denne inte kan stå emot längre och dimper i golvet. Men sedan efter denna har lyckats tagit sig upp, eller om denne lyckas nå slutet av ronden så denne kan få vila i en minut eller vad det är, så vekrar personen vara nästan helt frisk igen. Det är lite så "Utmattning" är i Eon IV, det är bara det att den stannar kvar för en hel strid/scen, innan personen får en chans att återhämta sig från allt vad som hänt.
För generelt sätt så är det ju en väldigt temporär sak, Utmattning, i EonIV. För så fort striden/scenen är slut så suddar du ut samtliga utmattnings poäng som du ådragit dig undert den striden/scenen. Det enda som stannar kvar efter en strid/scen är eventuell "grund utmattning" (från t.ex att man har rustning på sig, eller från en specifik typ av skada, infektion, sjukdom, gift, etc), och de eventuella special skador som du möjligen ådrog dig (som "sår", eller om du tagit smärta, blödning, infektion, inre skador, etc). Så om den där MMA/boxar snubben ådragit sig ett blödande sår över ena ögat, så kommer denne antagligen fortsätta vara effekterad av det på något sätt igenom hela MMA/boxnings matchen.
Helmgast har ju gjort detta systemet så här för att generelt snabba upp strid (för strid i Eon 1 till 3 tog ju sin tid... inte för att jag hade problem med det, eftersom strid är en av mina favorit bitar av rollspel... men många andra personer har ju just problem med att sådant som strid kan ta lång tid)... Men även, tror jag, för att på något sätt försöka undvika att en spelares karaktär blir i närheten av obrukbar i en strid/scen pga att denne ådragit sig antingen en mängd olika typer av skada, eller en enda träff som orsakade stora mängder skada, som gör att dennes chans att lyckas med färdighetsslag där efter är i närheten av omöjligt.
Visst, om man blir utslagen tidigt i en strid pga chockslaget, så är man ju också obrukbar... men fram tills det händer så har ju karaktären fortfarande en chans att kunna slå tillbaka, och kanske till och med vinna, TROTS all den skade denne ådragit sig. Igen, om vi tar exemplet med MMA/boxnings matchen... det är ju sådant som vi ibland har fått se där... där ena killen konstant får stryk igenom hela matchen, en totalt ensidig match där vem som kommer vinna är uppenbart... MEN... helt plötsligt från ingen stans så händer något, och den förlorande snubben lyckas kontra ett slag, eller denne drar till med en ren chans sving som motståndaren inte var beredd på, slaget träffar sitt mål och han som var i ledningen går helt plötsligt på ben av spaghetti... och i en ren adrenalin pumpande avslutning, där ledaren försöker försvara sig från ett barrage av slag som den andra nu börjar svinga hans väg, så vipps tar sig ett slag igenom ledarens försvar igen, varpå ledaren dimper i backen, och kort där efter så står denne, som alla trodde skulle förlora, som vinnare.