Nekromanti Utmattning

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Någon som kommit på en bra regel för utmattning?
Någon som har lust att skriva in regelförslaget som fanns i någon Sinkadus?

/[color:448800]Han</font color=448800> som sett en bra lösning på http://www.erebaltor.dk men det var lite för mycket Eon /images/icons/smile.gif
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Detta är ungefär det utmattningssystemet som jag har skissat på till ett annat rollspel. Jag fick göra om en hel del, och jag har inte speltestat denna versionen. Om du vill använda något liknande så är det bara att sno på, men antagligen får man finputsa systemet en hel del först.

Lägg ihop rollpersonens grundchans i fysik med 10. Detta värde är det som spelaren kommer att få slå under för att inte förlora utmattning.

Slaget modifieras med följande:
Inget vapen/lätt sköld och vapen: 0
Mediumvapen: +1
Tyngre sköld: +1
Tunga vapen: +3
Inte tillräcklig styrka för vapnet?: +1 per steg i skillnad

Ingen rustning: 0 (+1 om det är varmt eller mycket varmt ute)
Lätt rustning: +1
Mediumrustning: +3
Tung rustning: +5

Varmt ute?: Multiplicera rustningsmodifikationen med 1,5 (avrunda uppåt)
Mycket varmt ute?: Multiplicera rustningsmodifikationen med 2 (avrunda uppåt)

Mofikation för att man bär på för mycket: ?

Varje rollperson har FYS*2 i uthållighet, och för varje 5 som utmattningslaget misslyckas så får rollpersonen ett i utmattning. Beroende på hur man lägger upp kolumnerna så kan man få olika svårighetsökningar beroende på hur trött man är. Då rollpersonen inte har någon uthållighet kvar så svimmar han.

EX 1
Låt oss säga att Rughelm har 4 i fysik baschans, vilket ger honom den totala summan av 14 som han ska slå under (Baschans 4 + 10). Han brukar givetvis sitt tvåhanssvärd som han har fullt tillräcklig styrka för att använda utan problem (Styrkekrav 31 mot Rughelms styrka 18, som blir 36 med två händer). Han har inte någon rustning eftersom Rughelm tycker sådant är för veklingar. Rughelms modifikation för utmattningsslaget blir alltså +3 (för det tunga vapnet). Rughelm bankar på och får 8 på utmattningsslaget vilket ger den totala summan av 11, vilket gör att Rughelm slipper undan utmattning för den här gången...

EX 2
William ska slå under 13 för att inte få utmattning. Han har ett långsvärd (+1 på slaget) och en ringbrynja (+3 på slaget). Men det är mycket varmt ute, vilket gör att hans rustning ger +6 på slaget istället. Detta ger den totala modifikationen +7. William slår sina slag och slår 16, med modifikation blir detta 23. Detta ger honom 2 i utmattning (mycket nära 3).
 
Top