Nekromanti Utmattning

Jarl

Hero
Efter att ha speltestat mitt system lite så upptäckte vi att ingen var speciellt sugen på att lägga till regler för utmattning. Det främsta skälet var att det medför extra bokföring som man alltid glömmer bort ändå. Trots detta så känns det som att det vore bra att ha något system för det hela, annars tappar man ju en del bra saker, som att tunga rustningar är tröttande att bära, att man inte springer järnet med full packning et cetera.

Men finns det egentligen något bra sätt att sköta utmattning i strid, som inte blir någon tråkig bokföring av kryss? Eller kan man skippa stridsutmattning och bara ha någon Eon-esque "långtidsutmattning?

Finns det några smarta, smidiga lösningar i existerande spel? Helst något man kan använda till spel med "enkla/snabba" regler...

/nippro

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Eller kan man skippa stridsutmattning och bara ha någon Eon-esque "långtidsutmattning?"

Tja, det är så jag gör, och det går alldeles utmärkt. "Stridsutmattning" blir oftast varken smidig eller realistisk, så jag ser inga som helst skäl till att ha med sånt. Hur som helst så är min "långtidsutmattning" inte särskilt lik Eons (inte vad jag minns i vart fall), men ändå. Det finns ett hyfsat system för det där i Exalted, för den delen. Där skall man slå ett uthållighetsslag lite då och då, och misslyckas man så får man ett avdrag på alla sina handlingar som varar tills man vilat bort det.

Rent regeltekniskt så blir slaget svårare ju tyngre rustning man bär (och det vore ju inte svårt att applicera samma system på packning), och hur ofta man skall slå avgörs av omständigheterna. Om man bara utför lätta sysslor, en molnig dag, så skall man slå en gång var fjärde timme. Om det sen är extra varmt, kallt eller soligt, eller om karaktären utför lite tyngre sysslor, så blir det en smula oftare; varje sådan faktor halverar tiden. Så en karaktär som en solig dag råkar vara ute och slåss i en öken, i solsken, behöver slå varje halvtimme. På samma sätt som tiden halveras av negativa faktorer så fördubblas den av positiva sådana (svalt väder, skugga, aktivitet som inte är det minsta ansträngande, osv). Det får inte heller någonsin gå mer än åtta timmar mellan slagen. De avdrag man får försvinner när man vilar; åtta timmars vila tar bort ett poäng avdrag. Så om man misslyckats med tre såna där slag så behöver man vila i 24 timmar.

Nu är ju det här systemet långt ifrån felfritt, men personligen tycker jag att det är hyfsat att utgå ifrån i vart fall. Själv skulle jag nog låta slagen komma lite mer godtyckligt än vid exakta tidpunkter, t.ex, men men.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Höstdimma har enkla/snabba regler, och har med utmattning. Där tar du ingen utmattning av vanligt agerande, men om du anstränger dig extra mycket tar du ett poäng utmattning och får en bonus på slaget.

Olle Linge

Snigel
En variant är förstås att ge uthålliha personer ett övertag redan från början, för att se till att de klarar sig bättre än de som blir trött väldigt snabbt. Det är klart att det inte är speciellt realistiskt, men det är för mig mer realistiskt än att inte ha någon mod alls. Eventuellt kan man ha ett system som ignorerar vad det är man faktiskt gör och bara tar hänsyn till hur lång tid man har slagit. Inte heller spciellt realistiskt och det är väl tveksamt om det är bra. Personligen tycker jag inte utmattning är en så viktig del att den nödvändigtvis måste med i ett system, då det blir som du säger, det bromsar för mycket och man glömmer ändå bort det.

Jarl

Hero
Intressant. En tung rustning (som man inte är stark nog att bära upp utan problem) till exempel skulle alltså ge lite minus direkt i en strid, men inte i vanliga fall? Eller får man avdragen efter X rundor? (vilket iofs skulle leda till bokföringen igen, om än på en mindre (och smidigare?) skala).

Jarl

Hero
Mao, man undviker bokföringen genom att ge rollpersoner med dålig kondis direkta avdrag i t.ex strid för att de kommer bli utmattade snabbare, eller har jag fattat det fel?

Olle Linge

Snigel
My point exactly

Mao, man undviker bokföringen genom att ge rollpersoner med dålig kondis direkta avdrag i t.ex strid för att de kommer bli utmattade snabbare, eller har jag fattat det fel?
Just så. Min erfarenhet är från matcher i lite olika kampstilar och den säger att kondisen gör sig påmind extremt snabbt och jag tycker inte att det är helt orimligt att göra på det sättet. Men som vanligt beror det ju på, det är ju en avvägning som just jag finner lagom på skalan "jobbigt att använda" och "realistiskt" och andra kanske inte håller med.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nja.. Höstdimma har inga riktigt utprövade fasta regler för rustning, de behövs inte riktigt för settingen, där det värsta någon skulle kunna tänkas slita på sig är en björnskinnsrock.

Men, jo, det hade nog lösts så, ett konstant minus när man drog på sig rustningen, som man kan ignorera (eller tom göra till ett mindre plus) om man tar en utmattning. Så riddaren i sin tornerrustning kommer att lalla runt i all välmåga tills det blir strid, då han börjar tappa utmattning när han slutar att tafatt vifta med sitt svärd utan lägger kraft i rörelserna (tar bort minuset).

På det hela taget så struntar Höstdimma-reglerna i så mycket detaljer som möjligt, det behöver inte vara realistiskt, det räcker om det i någon mening kan vara trovärdigt.

Jarl

Hero
Re: My point exactly

Ja, jag tycker nog att det är bättre med en OK regel som går att använda än en bra som man alltid glömmer så att säga.