Nytt inlägg på bloggen. Vad tycker ni?
Skönt att slippa krångla med massa kryssifyllning och att mycket är sammanbakat. Både utmattning och smärta gav ju ändå chockslags svårigheter på liknande sätt. Ett stort steg att gå från strider med max +1T6 då det tidigare ofta landadepå +2-4T6. Striderna lär hålla på lite längre då, men skönt framförallt då det gäller monster. Särskilt om de har specialregler som smärttålig ex och får sin extra T6 ganska sent efter många skador.
Likaså om typ maxet för utmattning är 20 så kan spelarna sitta med varsin T20 o räkna upp den så blir det inget onödigt kladd i formuläret överhuvudtaget (såvida alla litar på varandra och ingen vänder tärningarna).
Står att all Utmattning stryks typ efter några minuters vila. Om smärta är inbakat från jobbiga skador kan ju det inbakas i systemet (förslagsvis) genom att värk uppkommer genom en uträkning från Trauma där en viss mängd Trauma höjer smärtan för att symbolisera värk och ont i sina skador. Lite på liknande sätt som Noirs Maximala Välmående och Välmående där tyngre jobb krävs att få bort de allvarliga skadorna flr att man ska bli helt återställd.
Snälla låt Chockslagen fortsätta baseras på Sty, Tål o Vil både för Dödsslag o chockslag så man inte behöver ett Livsvilja värde också. Bättre isf med specialegenskaper som seglivad (-1T6) för att gestalta de som lättare svimmar än dör.
Skulle vara kul med nivåer på Utmattningen så att om ex 10 innebär -1T6 att kanske lägre nivåer innebär minskad förflyttning. På det sättet kan överbelastninh bakas in av att man alltid har 1-2 i Utmattning om man är överbelastad och kanske -1 i Förflyttning eller så.
Summaav kardemumma gillar jag ideerna mycket. Ett mindre men samtidigt lika detaöjerat system. Det viktigaste är ändå att detaljerna får plats, men för mig gärna i ett nedskalat format som detta.
Ser framemot att läsa mer om Skador. Hoppas det mesta ärsig likt
Skönt att slippa krångla med massa kryssifyllning och att mycket är sammanbakat. Både utmattning och smärta gav ju ändå chockslags svårigheter på liknande sätt. Ett stort steg att gå från strider med max +1T6 då det tidigare ofta landadepå +2-4T6. Striderna lär hålla på lite längre då, men skönt framförallt då det gäller monster. Särskilt om de har specialregler som smärttålig ex och får sin extra T6 ganska sent efter många skador.
Likaså om typ maxet för utmattning är 20 så kan spelarna sitta med varsin T20 o räkna upp den så blir det inget onödigt kladd i formuläret överhuvudtaget (såvida alla litar på varandra och ingen vänder tärningarna).
Står att all Utmattning stryks typ efter några minuters vila. Om smärta är inbakat från jobbiga skador kan ju det inbakas i systemet (förslagsvis) genom att värk uppkommer genom en uträkning från Trauma där en viss mängd Trauma höjer smärtan för att symbolisera värk och ont i sina skador. Lite på liknande sätt som Noirs Maximala Välmående och Välmående där tyngre jobb krävs att få bort de allvarliga skadorna flr att man ska bli helt återställd.
Snälla låt Chockslagen fortsätta baseras på Sty, Tål o Vil både för Dödsslag o chockslag så man inte behöver ett Livsvilja värde också. Bättre isf med specialegenskaper som seglivad (-1T6) för att gestalta de som lättare svimmar än dör.
Skulle vara kul med nivåer på Utmattningen så att om ex 10 innebär -1T6 att kanske lägre nivåer innebär minskad förflyttning. På det sättet kan överbelastninh bakas in av att man alltid har 1-2 i Utmattning om man är överbelastad och kanske -1 i Förflyttning eller så.
Summaav kardemumma gillar jag ideerna mycket. Ett mindre men samtidigt lika detaöjerat system. Det viktigaste är ändå att detaljerna får plats, men för mig gärna i ett nedskalat format som detta.
Ser framemot att läsa mer om Skador. Hoppas det mesta ärsig likt