Re: Supa!
"Kom igen, Supa är ju den bästa färdigheten i spelet"
Jag tar det igen.
Supa är fel, först och främst, därför att den bara visar när man däckar. Den har ingenting att gör amed hur bra man är på att behandla fyllan. En normal man med 15 i supa som har två nivåer, är precis lika full som en normal med 5 i supa, med två nivåer. De har precis lika svårt att göra något, detta trots att den ene är i ett tillstånd han inte vet något om (han har 5!), den andre borde veta ungefär vad som gäller. Om ni tänker tillbaka på er ungdom (
) så minns ni kanske hur det var att vara full de första gångerna. Man har verkligen ingen koll. Senare i livet blir man fortfarande påverkad, men man vet bättre hur man kontrollerar det, men detta visas inte alls av eons regel. Nästa sak är den om ändrade tärningar. En massiv dvärg sätter sig o super. Han har -ob3T6 på alla supaslag. Efter att ha hällt i sig en mängd sprit kommer han upp till ob4T6 mot supa o misslyckas. Då ska han slå Tål med ob7T6, eftersom man inte ska använda modifikationer, varvid han däckar hårt, han har ingen chans. Det betyder att så fort han misslyckas med att supa däckar han, han kommer inte märka att han mår dåligt alls, o i nästa sekund har han spya i skägget o är medvetslös. En svag kvinna, som kommer misslyckas med supa direkt, kommer aldrig att däcka. Hon kommer nämligen lyckas med sitt tålslag, må¨dåligt, o ta det lugnt.
Så, regel.
För varje tärning som man skulle ha fått mer eller mindre, multiplicerar man alkoholutmattningen med.......det betyder att en kraftig man tar all utmattning *0.75, en massiv *0.5, en klen*1.5.....hoppas ni förstår. En massiv dvärg tar alltså gånger 0.25 i utmattning, han blir helt enkelt mindre påverkad. Från det att man misslyckats med ett slag mot supa går utmattningsfaktorn upp med 0.25. Så länge man bara lyckats med sina slag mot supa är svårigheten på handlingar halverad. Avrundat nedåt. Så.