Nekromanti Utmattningskrångel

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Supa!

"Kom igen, Supa är ju den bästa färdigheten i spelet"

Jag tar det igen.

Supa är fel, först och främst, därför att den bara visar när man däckar. Den har ingenting att gör amed hur bra man är på att behandla fyllan. En normal man med 15 i supa som har två nivåer, är precis lika full som en normal med 5 i supa, med två nivåer. De har precis lika svårt att göra något, detta trots att den ene är i ett tillstånd han inte vet något om (han har 5!), den andre borde veta ungefär vad som gäller. Om ni tänker tillbaka på er ungdom ( :gremwink:) så minns ni kanske hur det var att vara full de första gångerna. Man har verkligen ingen koll. Senare i livet blir man fortfarande påverkad, men man vet bättre hur man kontrollerar det, men detta visas inte alls av eons regel. Nästa sak är den om ändrade tärningar. En massiv dvärg sätter sig o super. Han har -ob3T6 på alla supaslag. Efter att ha hällt i sig en mängd sprit kommer han upp till ob4T6 mot supa o misslyckas. Då ska han slå Tål med ob7T6, eftersom man inte ska använda modifikationer, varvid han däckar hårt, han har ingen chans. Det betyder att så fort han misslyckas med att supa däckar han, han kommer inte märka att han mår dåligt alls, o i nästa sekund har han spya i skägget o är medvetslös. En svag kvinna, som kommer misslyckas med supa direkt, kommer aldrig att däcka. Hon kommer nämligen lyckas med sitt tålslag, må¨dåligt, o ta det lugnt.

Så, regel.
För varje tärning som man skulle ha fått mer eller mindre, multiplicerar man alkoholutmattningen med.......det betyder att en kraftig man tar all utmattning *0.75, en massiv *0.5, en klen*1.5.....hoppas ni förstår. En massiv dvärg tar alltså gånger 0.25 i utmattning, han blir helt enkelt mindre påverkad. Från det att man misslyckats med ett slag mot supa går utmattningsfaktorn upp med 0.25. Så länge man bara lyckats med sina slag mot supa är svårigheten på handlingar halverad. Avrundat nedåt. Så.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Ett drastiskt förslag...

Här kommer ett drastiskt förslag...

Du kan (hör och bäva!!!)... använda ditt sunda förnuft och strunta i Supa-färdigheten! Jag vet, det är drastiskt, det är läskigt, det är farligt, och det är onekligen totalt främmande för en Eon-spelare att inte ha ett dussin regler som reglerar varje situation, men möjligheten finns faktiskt. Säg det bara inte till någon annan Eonspelare, för i så fall blir du nog utstött....
:gremwink:
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Att återvinna en rad stridsutmattning tar alltid 5 rundor, oavsett uk.
Att återvinna en rad långtidsutmattning tar en timme.


När du säger en rad, menar du så många kryss/streck som en rad är för precis den personen eller en rad , oavsett hur många kryss/ streck man har i raden . Om de senaste alternativet var det sanna så borde det ju bli rätt konstigt, men jag avvaktar på svar innan jag drar igenom mina åsikter :gremgrin:.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"När du säger en rad, menar du..."

Menar en rad. De första man återhämtar, ner till en full rad, kan man vara logisk om hur lång tid det tar. tex om jag har 10 uk o har 8 kryss i en rad kan man ju säga att det tar 4 rundor..:)
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Re: Nej.[ANT]

"En sann Eonspelare! "

Tack.

"Egen fantasi är för loosers..."

Så sant. "Rollspel skall med regler byggas".
Eller med en fascistisk regeldemokratisk utveckling inspirerad av Neogamistiskt-Ortodox-Krillistiskt tänkande.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Supa!

Nja, nu så är ju redan reglerna för utmattning skumma i Eon... att en RP (med högt i Supa) får "mer minus" innan han däckar än en annan (med lågt i Supa) gör egentligen inte så stor skillnad eftersom då båda två antagligen kommer vara inkapabla att göra något vettigt iaf. (vid +Ob2T6 så börjar det banne mig bli farligt att resa sig ur sängen!).

Att en kraftig karaktär går direkt från salongsberusad till knockad kam man enkelt lösa genom att låta modifikationerna från Supa-slaget även påverka TÅL-slaget.

Det enda stora problemet är väl med karaktärer som däckar väldigt tidigt... Din regel att modifiera utmattningen man tar av att dricka beroende på kroppsbyggnad verkar bra för det. Dock så borde nog faktorerna vara logaritmiska:
x1,5 - x1,2 - x1 - x0,8 - x0,7 - x0,6
eller om de ska vara större:
x2 - x1,4 - x1 - x0,7 - x0,5 - x0,3

/Henrik
 
Top