Utomjordiska svärd IRL

Mogger

Hipsteranka
Jag vet inte riktigt hur eller var jag ska dela med mig av denna insikt men det får ju bli här.

När man först hittade järn i Mesopotamien kom det från meteoriter. De hade alltså utomjordiska svärd!

Jag tycker det är galet coolt.

Ja, det var allt.

Leon

Leo carcion
På samma tema går det ju att dra berättelsen om vad Terry Pratchett gjorde när han adlades.
_methode_sundaytimes_prodmigration_web_bin_ae2536a1-28c0-4902-8dbd-dc6693156fee.jpg
Det enda rimliga...

P.S: det är ju tur att han inte blev CBE (Commander of the Most Excellent Order of the British Empire). Då hade han ju varit tvungen att bygga en tjugokanoners slup...!

Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Terry Pratchett lärde sig alltså då allt som behövs för att smida sitt egna svärd, letade reda på meteoritjärn och smidde sig sitt egna stjärnsvärd.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Terry Pratchett lärde sig alltså då allt som behövs för att smida sitt egna svärd, letade reda på meteoritjärn och smidde sig sitt egna stjärnsvärd.
Mja... inte för att förminska legenden om st. Pratchett, men han grävde up malmen (samt ett antal meteoritbitar; "several pieces of meteorites - thunderbolt iron, you see - highly magical, you've got to chuck that stuff in whether you believe in it or not." ) och framställde sitt eget järn. Sen gav han järnet till en lokal smed som gjorde svärdet, och sen vill jag minnas att det lämnades över till en silversmed för finputsning.

Fortfarande värt respekt. Vill minnas att det gick åt typ 80 kg malm.

Zire

Swashbuckler
Det var ju åtminstone då överlägset alternativen.
Fast generellt är järn sämre att göra verktyg och vapen av än brons. Det är först när man blandar det med kol för att skapa stål som det blir ett överlägset alternativ. Och för att vi har så förtvivlat mycket järn på det här klotet av... öh järn.