Re: medhåll
Krass som jag är, håller jag med dig om vartenda ord du säger, UTOM de där jämförelserna med delfiner och primater och Alien-filmerna. Varför?
Tirakerna är en integrerad del av mundanas värld. Medan Alien-varelserna i filmerna är främlingar som i filmens människors ögon inte har några andra kvaliteter än förmågan att döda dem allihop, så kommer de naturligtvis att ta till vapen och försvara sina egan liv. Människor har en tendens att sätta sig själva i första rummet. En lång rad exempel från vår egen historia visar, precis som du säger, att det inte finns några oumkullrunkeliga spärrar i den mänskliga naturen ens mot att döda intelligenta varelser somn man sälva känner till sedan tidigare och har ett kulturellt utbyte med. Det har dock fortfarande ingenting att göra med deras eventuella rastillhörighet. Rent genetiskt så har det ingen betydelse om min näste man är en indian eller en tirak. Visst, indianen är närmare besläktad med mig än tiraken, men vad mina geners fortlevnad anbelangar så kan indianen inte bidra med mer än tiraken. Om jag blir polare med honom kan han beskydda mig, men han kan inte på egen hand bära vidare mina gener, efter att jag dött. Moral baseras inte direkt på arttillhörighet, utan snarare på en gemensam anti-angreppspakt inpräntad i vår hjärnbark.