Nekromanti Utplåna Tirak-by?

Jag vill bara påpeka att...

...jag inte hade något emot att dom skulle anfalla byn. Min enda kommentars andemening var att det är en ganska ond handling( och att det nästan krävs en värld med objektiv ondska för att man ska kunna förklarar den).

Storuggla

Champion
Är jag den enda?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vi blev nyligen av med en ganska stor summa silver till en tirakby. Nu vill vi utplåna den. Vi är 6-8 pers varav 2 är magiker (inte så starka), och byn är ca 200 pers stor.

<hr></blockquote>

Är jag den enda som får Knights of the Dinner Table varning på det hela? /images/icons/laugh.gif
Måste nästan skaffa Hackmaster bara för sakens skull...

Storuggla, boogie-woogie-alligator

Baldyr

Hero
medhåll

Vad jag inte fattar är vad vår egen moderna postkristna moraluppfattningar har att göra med Lans spelledares spelvärld. Varför skulle Lans rollfigur agera politiskt korrekt ur exempelvis Krilles synvinkel? Spelar inte Lan i själva verket sin roll bra om han bortser från sin egen moraluppfattning och försöker sätta sig i sin rollfigurs situation?

Massmord är inte heller speciellt svårt att motivera (varken historiskt ett eller i modern tid) och rasism har ingenting med koboldism att göra (om någon nu menade det). Tirakerna är (förmodar jag) till att börja med av en annan art än rollfigurerna. Fantasy-världar borde nog ge fenomen som rasism en helt ny innebörd. (Jfr med att vi människor i verkligheten inte nödvändigtvis tvekar när vi dödar förhållandevis intelligenta arter såsom högre primater eller delfiner.) Skulle det automatiskt vara moraliskt förkastligt för en vikingatida människa att döda ett troll, om sådana vidunder nu hade funnits på riktigt? (Troll skulle snarare tillhöra en konkurrerande art som dessutom befinner sig högre upp i näringskedjan än människorna, och vars blotta existens i själva verket hotar människornas överlevnad.) Jag ser inte heller några moraliska problem det att människor i Alien-filmerna dödar horder av intelligenta xenomorfer. Moralpanik infinner sig alltså inte enbart på grund av att offret råkar vara intelligent.

Människor mördar också som bekant varandra för de mest absurda anledningar - i verkligheten. (Tiraker borde för den delen inte vara annorlunda disponerade. Eller troll.) Historiskt sett har det inte heller varit bättre - snarare tvärtom. Vem bryr sig om "proportionalitet" om en negerslav stulit från sin husbonde? Tvekade vita nybyggare (läs: armén) att slakta hela indianbyar (inklusive kvinnor, barn och gamla) för vad enskilda medlemmar av stammen (förmodats) ha gjort? Greps maschete-beväpnade Hutu-milismän av akut moralpanik när de högg ned civila tutsier i Rwanda?

Alltså: Varför skulle rollfigurernas hedersbegrepp (nödvändigtvis) strida mot att ta en gruvlig hämnd mot ett gäng missfoster (sett ur rollfigurernas synvinkel) som stulit det som rätteligen tillhör dem? Om det inte strider mot rollfigurernas moraluppfattning så förstår jag inte heller argument om dåligt rollspelande eller så kallad koboldism. Om spelarna sedan själva tycker att det som rollfigurerna gör är förkastligt hör helt enkelt inte hit. (Tiraker finns dessutom inte i verkligheten. Det skulle lika gärna kunnat vara Alien-monster eller odöda eller vilka fantasifoster som helst.) Spelarna mördar ju ingen utan spelar endast ett harmlöst sällskapsspel i goda vänners lag. Det behöver alltså inte vara någon skillnad mot att simulera massmord i form av dataspel. (Vore det inte i så fall även moraliskt förkastligt att simulera massmord när man exempelvis spelar in en film?)

/Baldyr, som faktiskt själv blivit kallad "moraltant" i något sammanhang...

Krille

Super Moderator
En sån där ursäkt eller två

Till att börja med till Lan: Jag ber om ursäkt. Jag var onödigt bitsk. Om du tog illa upp av vad jag sa så ber jag om ursäkt för det.

Till alla andra: Ni har helt rätt. Vad sjutton har min postkristna moraluppfattning med Lans rollpersoners moraluppfattning att göra?

Rickard

Urverk speldesign
Håller med ditt medhåll

Själv rycker jag på axlarna om andra spelar på ett sätt som inte hör mig till.. Antar att "problemet" med Lans spelgäng är väl att spelarna ser alla tiraker som ansiktslösa fiender.. Sådana som ska huggas ihjäl på vägen till framgång.. Alienmonsterna är det.. De har inga känslor eller liv förutom dödandet av andra varelser (Moderna har lite känslor, liksom "babyn" i 4:an)..

Lan: Kan inte du dra hit din SL så får vi ta och ge några förslag och råd till honom/henne /images/icons/devil.gif..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tänker på alla vakter och stormsoldater som fungerat som ansiktslösa fiender genom tiderna

jbergman

Veteran
Re: medhåll

Vad jag inte fattar är vad vår egen moderna postkristna moraluppfattningar har att göra med Lans spelledares spelvärld.

Tja, det där är ett påstående som kan sänka vilken debatt som helst, och du verkar ju komma undan med det. Visst, det är på sätt och vis meningslöst att över huvud taget uttala sig om någon annans kampanj, men då kan man ifrågasätta vad alla andra diskussioner här egentligen handlar om.

Personligen tycker jag att min uppenbarligen postkristna moraluppfattning är av högsta betydelse för hur mina kampanjer blir, och även hur rollpersonerna faktiskt har "rätt" att vara. Jag har ingen lust att spelleda en kampanj där rollpersonerna är ett gäng mordiska rasister, men det är en ståndpunkt som rör mitt eget spelande, och om andra vill spela annorlunda så är det inget jag kan göra åt saken, annat än att säga vad jag tycker.

Jämför Lans inlägg med följande fiktiva inlägg:

"Hejsan, det var en svartskalle som var uppkäftig mot oss, så vi tänkte att vi skulle bränna ned flyktingförläggningen där han bor. Vi har några molotovcocktails, men hur skall vi bäst använda dem för att bränna ihjäl så många som möjligt?"

Det är klart att man kan nicka och säga: "Tja, vad har vår postkristna moraluppfattning med saken att göra? Sikta mot de rum där de ligger och sover, grabbar!" Eller så gör man som Krille och säger vad man tycker, och jag håller med om allt han sagt i den här tråden, förutom ursäkterna. (I min enfald trodde jag att det här var ett diskussionsforum...)

Jag ser inte heller några moraliska problem det att människor i Alien-filmerna dödar horder av intelligenta xenomorfer.

Nej, det gör inte jag heller, men det beror på att dessa intelligenta xenomorfer tydligt har visat att de vill döda alla människor de stöter på. Om Alien-filmerna därmed började med att de kom några aliens och snodde pengar av Ripley, och att detta var anledningen till den följande slakten så tror jag att fler än jag skulle känna avsmak inför filmerna.

Människor mördar också som bekant varandra för de mest absurda anledningar - i verkligheten.

Jaha, det var ju synd, men vad har det med saken att göra?

Det behöver alltså inte vara någon skillnad mot att simulera massmord i form av dataspel.

Jag tänker aldrig likställa rollspel och dataspel, och jag undrar verkligen hur jag skall tolka uttalanden från någon som uppenbarligen gör det.

/Jakob

Ugglan

Veteran
Wow...varför svarar ni på killens inlägg?

Jag kan nästan slå vad om att han inte alls var särskilt intresserad av era spetsfundigheter eller moraliskafunderingar. Delar ni inte killens syn på rollspelande eller vad han tycker är kul så kan ni väl dämpa er något, eller uttrycka er i mindre syrliga ordalag.

Alla söker sig nog inte hit för att få sig en lektion i hur rollspel "egentligen" skall spelas. Och jag misstänker, att med handen på hjärtat, att de flesta av oss har spelat liknande äventyr en gång i tiden....jag har det iallafall. Så istället för att skrämma skiten ur folk och "nybörjare", kan ni väl pröva med att vara trevliga istället. Jag inbillar mig att detta forum skulle tjäna på det i längden.

Och till Lan:
Gör det som ni tycker är kul....det är bara ett spel. :)

Doedinnan

Veteran

"Hejsan, det var en svartskalle som var uppkäftig mot oss, så vi tänkte att vi skulle bränna ned flyktingförläggningen där han bor. Vi har några molotovcocktails, men hur skall vi bäst använda dem för att bränna ihjäl så många som möjligt?"

He he ... Mer rashets! Det mår folk bra utav /images/icons/wink.gif ..

Nej men ärligt talat, är det inte okej att spela en kanpanj där man typ är en bunt vikingar alá "röde orm" och åker ner i södern för att döda präster, våldta kvinnor och hugga ner alla som gör motstånd?

Lan

Veteran
Re: Borde inte det här vara på Eon-forumet?

Tror du att det behövs 1 000 liter..... Det var rätt mycket. Jag menar, en molotov kan nog göra minst en kvadratmeter.

Och 15m lång plus bred som öppningen så blir det ingen "pöl".

Tack för all respons för övrigt.

Lan

Veteran
Re: Medhåll

Jag tror inte att vi får 5000 tiraker efter oss. Och KNAPPAST någon "tirak kung".

Jag tackar för alla synpunkter, synd att där inte var så många taktiska...:)

Och Krille, som sagt detta är ett diskussionsforum. Du behöver VERKLIGEN inte be om ursäkt.

Bara håll med mig i framtiden om allt jag säger.:)

Krille

Super Moderator

"Eller så gör man som Krille och säger vad man tycker, och jag håller med om allt han sagt i den här tråden, förutom ursäkterna. (I min enfald trodde jag att det här var ett diskussionsforum...)"

Diskussionsforum eller inte, jag var onödigt bitsk, det är hans kampanj, inte min, och Eons folk har inte en postkristen moraluppfattning. Jag borde veta, liksom - jag har själv skrivit en del av det och startat brutala krig i Eons historia på grund av att någon lade ner vapnet framför sig.

Att jag sedan anser att massmord av tiraker som snott 3500 silver är lika förkastligt som hedersmord eller terrorism eller etnisk rensning är en helt annan sak. Det är fortfarande inte min kampanj eller moral, och de ger inte mig skäl att vara så bitsk som jag var. Dessutom, som så många andra säger, jag gjorde likadant i min ungdom, med skillnaden att det inte fanns något internet eller www.rollspel.nu där jag kunde få skäll om jag gjorde det.

Ibland är det bra att vara spontan, ibland inte.

jbergman

Veteran
Re: Wow...varför svarar ni på killens inlägg?

Jag kan nästan slå vad om att han inte alls var särskilt intresserad av era spetsfundigheter eller moraliskafunderingar.

Lan? Det stämmer säkert, men mitt inlägg var i första hand riktat till Baldyr, och i andra hand till alla andra läsare.

Delar ni inte killens syn på rollspelande eller vad han tycker är kul så kan ni väl dämpa er något, eller uttrycka er i mindre syrliga ordalag.

Okej, jag kanske inte var helt tydlig när jag skrev mitt inlägg. Det jag reagerade mot var Baldyrs uttalande att dagens humanistiska värderingar (eller vår postkristna moraluppfattning, om du så vill) generellt inte hade med rollspel att göra, eftersom man alltid skulle utgå från rollpersonens syn på världen. Visst, det bör man väl egentligen som god rollspelare, men jag tycker att det finns gränser, och dit räknar jag masslakt på kvinnor och barn som inte har gjort annat än att ha kostat en en stor summa pengar. Detta bör dock formuleras av spelledaren på ett tidigt stadium, exempelvis vid skapandet av rollpersonen.

Vad gäller min syrliga ton så var det en rejäl dos faktisk indignation som var framme och spökade. Jag får försöka lugna mig.

Alla söker sig nog inte hit för att få sig en lektion i hur rollspel "egentligen" skall spelas.

Självfallet inte, men tar man bort alla inlägg av den typen så vet jag inte hur mycket som finns kvar sedan. Bättre att skriva för mycket än för lite; det finns säkert någon som tycker att det är intressant.

Och jag misstänker, att med handen på hjärtat, att de flesta av oss har spelat liknande äventyr en gång i tiden....jag har det iallafall.

Kanske, men det hör inte hit. Jag vill inte förbjuda någon att spela på något sätt, men samtidigt vill jag inte förneka att våra moderna värderingar faktiskt har relevans för spelandet. Men det är säkert bara jag som tycker det.

/Jakob - moralkärring

jbergman

Veteran

Nej men ärligt talat, är det inte okej att spela en kanpanj där man typ är en bunt vikingar alá "röde orm" och
åker ner i södern för att döda präster, våldta kvinnor och hugga ner alla som gör motstånd?

Tja, folk har rätt att spela vad tusan de vill; det är inte något som behöver sitta och godkänna. Att jag däremot inte skulle ha någon lust att deltaga i nämnda kampanj är en helt annan sak.

/Jakob

Baldyr

Hero

Personligen tycker jag att min uppenbarligen postkristna moraluppfattning är av högsta betydelse för hur mina kampanjer blir, och även hur rollpersonerna faktiskt har "rätt" att vara. Jag har ingen lust att spelleda en kampanj där rollpersonerna är ett gäng mordiska rasister, men det är en ståndpunkt som rör mitt eget spelande, och om andra vill spela annorlunda så är det inget jag kan göra åt saken, annat än att säga vad jag tycker.

Jag skulle inte heller nödvändigtvis vilja spelleda en kampanj där spelarna gestaltar "ett gäng mordiska rasister". Det låter faktiskt inte speciellt roande, för mig personligen. Men jag skulle knappast fördöma någon annan som väljer att spela i en värld med en annan moraluppfattning. (Exempelvis under kolonialtiden eller under korstågen. Eller vad som helst.)

Det är fullt möjligt att Lans spelledare i själva verket inte heller tycker att det är roligt att spelleda ett gäng galningar (enligt hans åsikt) som ägnar sig åt att simulera massmord. Men det vet vi ju inte. Frågan var, som jag upplevde den, huruvida Lans spelsgrupps rollfigurer skulle klara av att anfalla ett fiendeläger och i så fall hur. Eventuella moraliska aspekter verkar ju redan avklarade inom ramen för kampanjen eftersom rollfigurer redan har bestämt sig för att gå till verket och därmed har spelararna redan gjort bedömningen att det är så deras rollfigurer ska agera, i den uppkomna situationen i den aktuella kampanjen i den unika spelvärlden som kampanjen utspelar sig i.

Det kan dock hända att tiraker och människor lever i största samförstånd (om än segregerade, vad jag förstår) i den aktuella kampanjen och tirakbyn istället är att likna vid exempelvis en flyktingförläggning. Det kan också hända att rollfigurerna inte är känslokalla mordiska galningar och i själva verket uppfattar tirakerna som kännande varelser med ett "människovärde" (eller vad man ska kalla det). Det kan rent av vara så att människorna i spelvärlden i själva verket har en moraluppfattning som är tämligen lik spelarnas egen. Men det vet vi alltså ingenting om. Därför är det omöjligt att ondgöra sig för att Lan och hans spelgrupp rollspelar dåligt. (Eller att de beter sig som ett gäng kobolder. Eller hur det nu var.)

Apropå mänsklig grymhet i största allmänhet: (Jaha, det var ju synd, men vad har det med saken att göra?)

Min poäng var alltså att moraluppfattningar har skilt sig i olika tider och på olika platser. Det kan mycket väl tänkas att man spelar rollspel i en miljö där massmord faktiskt hör till vardagen, eller får anses både motiverat och moraliskt försvarbart. Jag vill åtminstone inte fördöma någon som väljer att förlägga sin kampanj i krigsmiljö eller i grymma historiska epoker. Eller i brutala fantasyvärldar där olika intelligenta arter bedriver utrotningskrig mot varandra. (Det vill säga folkmord, för att använda ett väldigt missbrukat ord i modern tid.)

Om jag exempelvis själv skulle spelleda en kampanj under säg 30-åriga kriget (eller vad som helst) så skulle den historiska bakgrunden innehålla just massmord på hela byar (även om det inte skulle röra sig om ickemänskliga varelser eller ens människor från en annan del av världen). I så fall skulle rollfigurerna (oavsett om de är protestanter eller katoliker) förväntas ha en annorlunda syn på saken är vad vi har idag. (Moraluppfattningen skulle alltså inte vara vad vi populärt kallar "postkristen" i den här debatten.) Om spelarna istället för att spela sina roller drabbas av akut moralpanik och förstör hela kampanjen (så som jag hade tänkt den) genom att desertera, omvända sig, eller bli pacifister så skulle de faktiskt rollspela dåligt. (Förutsatt att rollfigurerna i själva verket var blodtörstiga religiösa fanatiker.)

Min poäng är också att jag och mina spelare kan välja att inte spela en kampanj som har inslag av massmord eller andra för oss personligen politiskt inkorrekta inslag. Däremot ser jag inte poängen med att moralisera över andras spelvärldar eller kampanjer, eller vilken moraluppfattning som förekommer i dessa. Och att sedan bli upprörd över att spelare faktiskt lever sig in i den moraluppfattning som deras rollfigurer har är för mig obegripligt.

Jag tänker aldrig likställa rollspel och dataspel, och jag undrar verkligen hur jag skall tolka uttalanden från någon som uppenbarligen gör det.

Ojdå, det lär allvarligt.

Nej, jag likställer inte heller rollspel och dataspel som spelform. Däremot fördömer jag inte heller grymheter som förekommer i dataspel. (Exempelvis i strategispel där folkmord kan vara en möjlig och måhända effektiv taktik.) Bägge är nämligen ytterst en form av underhållning. Eller är rollspel i själva verket något mer? (Jag tycker i alla fall att rollspel går ut på att ha roligt, oavsett hur man väljer att spela.)

/Baldyr

Johan K

Gammal & dryg
Njaaa...

Vette fasen ifall det är en sådan bra ide, om jag slka vara ärlig. För det första så är ni för lite med folk. Sen om ni ändå skulle gå till anfall, utan att ha skaffat mer folk, så skulle ni bli hyfsat mosade........ Men om ni mot alla odds skulle överleva så skulle nog ni inte leva så säkra, med tanke på att ryktet skulle nog spridas fort & då tar det säkert hus i helsike hos ett x antal andra tiraker..

jbergman

Veteran

Nu är jag lika trött och seg som jag var när jag skrev det första inlägget, så jag kommer säkert vara lika otydlig nu, men jag skall göra mitt bästa.

Men jag skulle knappast fördöma någon annan som väljer att spela i en värld med en annan moraluppfattning.

Nej, men det gör inte jag heller, även om det låter så. Jag fördömer ingen.

Frågan var, som jag upplevde den, huruvida Lans spelsgrupps rollfigurer skulle klara av att anfalla ett fiendeläger och i så fall hur.

Jo, det stämmer, men det spelar mindre roll. Hur många av de diskussioner som förs här utvecklas inte på vägar som knappast var tänkta från början? Att Krille dessutom hade vett att rubricera sitt inlägg som han gjorde, är bara en bonus.

Eventuella moraliska aspekter verkar ju redan avklarade inom ramen för kampanjen

Jaha, så det måste man ta hänsyn till? Betyder det att man måste OT-märka alla inlägg som inte direkt följer av den frågeställning som presenteras i det föregående inlägget? Som du säkert förstår menar jag att det blir hart när omöjligt att föra en diskussion på det sättet.

Vidare kan nämnas att jag tenderar att bemöta en diskussion utifrån det forum i vilket det förs, och i det här fallet rör det sig om det allmänna rollspelsforumet (vilket iofs var en miss från början), och här tycker jag att det finns ganska gott om utrymme för diskursernas innehåll och utformning.

Därför är det omöjligt att ondgöra sig för att Lan och hans spelgrupp rollspelar dåligt. (Eller att de beter sig som ett gäng kobolder. Eller hur det nu var.)

Det mesta är omöjligt att ondgöra sig över när man inte har förstahandsinformation och verkligen vet vad man pratar om. Nåja, här håller jag med dig, men se vad jag skrev till Ugglan här nedan.

Min poäng var alltså att moraluppfattningar har skilt sig i olika tider och på olika platser.

Nästan exakt vad jag sade i en helt annan forumdebatt för inte så länge sedan... Nåväl, jag tror dig.

Däremot ser jag inte poängen med att moralisera över andras spelvärldar eller kampanjer, eller vilken moraluppfattning som förekommer i dessa.

Pfft, jag moraliserar hur mycket jag vill, om jag är på det humöret. Men viktigare är att jag anser att diskussioner kring moral i rollspel (som denna) är viktiga och utvecklande. Det jag främst reagerade på i ditt inlägg var vad jag uppfattade som ett sätt att lägga locket på debatten, med motiveringen att det skulle vara meningslöst att diskutera moral i en spelvärld utifrån dagens värderingar.

Och att sedan bli upprörd över att spelare faktiskt lever sig in i den moraluppfattning som deras rollfigurer har är för mig obegripligt.

Okej, jag skulle kanske ha stoppat in en brasklapp om det där, för den biten har jag faktiskt inga som helst problem med.

Ojdå, det lär allvarligt.

Om du bara visste... ;)

Däremot fördömer jag inte heller grymheter som förekommer i dataspel. (Exempelvis i strategispel där folkmord kan vara en möjlig och måhända effektiv taktik.)

Jag har vanligtvis inga problem med dataspel jag heller. Skillnaden beror delvis på att det antingen är döda eller dödas (till skillnad från den situation som Lan beskrev), men även på att spelen faktiskt ganska sällan är så hemskt grymma. Undantag finns dock, och jag hyser knappast någon kärlek till de rasistiska spel som går ut på att man skall ha ihjäl så många neger, judar och bögar som möjligt. Jag har inga problem med att fördöma de spelen, och om någon kommer och säger att jag måste acceptera att spelets "huvudperson" har dessa värderingar, och det är något jag måste finna mig i, så blir nog mitt svar sådant att det bryter mot forumreglerna om jag skriver det här.

(Jag tycker i alla fall att rollspel går ut på att ha roligt, oavsett hur man väljer att spela.)

Det är klart att det är det det handlar om, men jag förstår inte varför det skulle att vissa reagerar på spelandet och säger vad de tycker om saken. Jag säger inte att Lan och hans spelgäng "gör fel" på något sätt, men det betyder inte att jag tycker att man inte skall ha rätt att meddela dem vad man tycker om moralen i spelvärlden/spelgruppen.

Nu har jag svarat färdigt på ditt inlägg, så nu skall jag göra ett nytt försök att klargöra var jag står.

Moral i rollspel är något jag tycker är mycket intressant, och att sopa debatten under matten med hänvisning till att var och en blir salig på sitt vis, tycker jag är ganska tråkigt.

Jag fördömer ingen för hur han eller hon spelar rollspel, och vill folk spela våldtäktsmän så får de väl göra det. Likväl tror jag inte att någon förlorar på en medvetenhet om de moraliska frågeställningar det medför. Det jag främst vänder mig emot är det typiska vi-mördar-alla-kvinnor-och-barn-och-sedan-går-vi-därifrån-och-skrattar-och-är-glada-och-tror-ändå-att-vi-
faktiskt-är-helt-sunda-i-skallen-syndromet.

Att moraluppfattningar har varierat, och forfarande varierar, är sant, men det är också riktigt att människor faktiskt har vissa inbyggda spärrar när det kommer till att begå vissa handlingar. För en normalt funtad person är det t.ex. inte särskilt lätt att kallblodigt mörda andra människor. Krig har sannolikt alltid gett upphov till mycket traumatiska upplevelser för många av de inblandade, även om det inte har dokumenterats på samma sätt som sker idag. Naturligtvis kan man frångå allt detta med att spela en annan varelse än en männsiska, och hävda precis vad som helst om dennes moraluppfattning, men det bortser jag från för tillfället.

/Jakob - moralens väktare