Nekromanti [Utpost] Attributnamn

Genesis

Ni dés ni maître
Så Utpost har tre attribut. Det är skitsvårt att döpa dem. Först hette de Jag vill, Jag bör och Jag måste, men folk hade svårt att se skillnaderna. Nu behöver jag nya namn. Ge mig!

Det första attributet används när det är rollpersonens egna idé, när hon tar eget initiativ. När hon kommer på en plan och utför den. När hon är proaktiv.

Det andra attributet används när rollpersonen tar sitt ansvar. När rollpersonen gör sin plikt, när hon känner att "någon borde göra något" eller "det är bäst jag tar tag i det här, för allas vår skull." När hon agerar för utpostens bästa.

Det tredje attributet används när rollpersonen inte har något val. När en utomjording hoppar på henne och försöker bita huvudet av henne. När hon behåver göra kirurgi på sig själv för att inte få kallbrand. När att inte göra något helt enkelt inte är ett alternativ.

Allra helst bör namnen dessutom reflerktera att det inte handlar om hur ofta eller gärna rollpersonen gör det, utan hur goda resultat som uppstår när rollpersonen agerar enligt attributet. Så en självisk skitstövel kan väldigt gärna ha ett högt värde i det andra attributet, för när hon väl tar sitt ansvar och gör det bästa för utposten så räddar hon livet på allihop.

Jag kan verkligen inte hitta på bra namn på atributen. Speltest imorgon lördag på kvällen. Hjälp!

Rickard

Urverk speldesign
1. Målmedveten(het)
2. Pliktkänsla
3. Instinkt

/Han som skrev det första som kom i hans huvud när han läste beskrivningen

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
1. Målmedveten(het)
2. Pliktkänsla
3. Instinkt
Fast det blir litet problematiskt, tycker jag: "Min rollperson är en egoistisk skitstövel som inte bryr sig om varken plikt eller moral. Han har skyhögt i pliktkänsla."

Som jag skrev ovan: siffran anger hur positiva resultaten som kommer ur rollpersonens agerande är. När rollpersonen väl fattar medlidande för någon så räddar han livet på henne mot alla odds. Så man kan ha en väldigt målmedveten snubbe vars planer oftast faller när det kommer till kritan. Eller en tjej som aldrig verkar kunna bestämma sig, som velar hit och dit, men som när hon till slut i tredje speltillfället bestämmer sig för något visar en otrolig förmåga att driva igenom det.

Rickard

Urverk speldesign
Fast det blir litet problematiskt, tycker jag: "Min rollperson är en egoistisk skitstövel som inte bryr sig om varken plikt eller moral. Han har skyhögt i pliktkänsla."
Jayne i Firefly är en sådan karaktär. Fast vi kanske är olika i den frågan?

/Han som undrar var det understrukna bistycket kom ifrån

PS.
Ok, låt kalla de "idé", "insikt" och "räddning" då.
DS.

android_iv

Warrior
Jag tyckte "Initiativ" och "Ansvar" (och kanske även "Kris" (mest själva ordet i sig jag har något emot)) från rollformuläret var bra. Jag fattade bara av att se de namnen vad det handlade om.

Svårt att hitta perfekta ord, men mest för att de tre situationerna lätt går över i varandra och inte har några klara gränser.

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Det första attributet används när det är rollpersonens egna idé, när hon tar eget initiativ. När hon kommer på en plan och utför den. När hon är proaktiv.
Aktion. Eller kanske Handling.

Genesis said:
Det andra attributet används när rollpersonen tar sitt ansvar. När rollpersonen gör sin plikt, när hon känner att "någon borde göra något" eller "det är bäst jag tar tag i det här, för allas vår skull." När hon agerar för utpostens bästa.
Jag tycker att både Ansvar och Plikt är bra ord. Annar kanske Moral kan funka?

Genesis said:
Det tredje attributet används när rollpersonen inte har något val. När en utomjording hoppar på henne och försöker bita huvudet av henne. När hon behåver göra kirurgi på sig själv för att inte få kallbrand. När att inte göra något helt enkelt inte är ett alternativ.
Tvång är ju bra. Andra förlag är Press eller Krav. ]

Wilmer

Hero
Människan
Slaven
Djuret

Djuret gillar jag, kunde inte riktigt hitta passande namn på de andra. Hunden hade till exempelt kunnat passa som attribut 2 men då hade det skurit sig med namnet på attribut 3.

Christoffer

It's all pig.
Hade du inte typ För mig själv, För andra och För att jag måste innan? Om ja: De gillade jag stenhårt. Om inte: Det är mitt förslag.

Genesis

Ni dés ni maître
ChristofferL said:
Hade du inte typ För mig själv, För andra och För att jag måste innan? Om ja: De gillade jag stenhårt. Om inte: Det är mitt förslag.
Jag hade, som jag skrev i trådstarten, Jag vill, Jag bör och Jag Måste, men de var inte tillräckligt tydliga. Folk sade saker i stil med "Jag vill ju rädda honom" eller "Jag bör försvara mig". Funka inge bra.

Christoffer

It's all pig.
Damn, jag börjas läsa trådar och glömmer sen bort allt och tror det är någon jag läst för länge sedan i något utkast som du skrivit. Jag får skylla på att jag jobbar vaknatt och håller på att ställa tillbaka. Men men. :gremsleep:

Men nu är jag med igen. Mindre möjlighet till godtycklig tolkning med andra ord. Skall se om de grå vill arbeta idag, eller om de är upptagna med att göra annat.