Nekromanti [Utpost] Ny framsida

Rickard

Urverk speldesign
Samtidigt tycker jag titeln Utpost redan uttrycker det avskärmade sammanhanget. Undertiteln borde förmedla något mera.
Jag tycker det förmedlar något mer. Utpost säger platsen och citatet säger vad man gör där.

/Han som annars skulle kunna tänka sig "Helvetet skapas av människor"

Det känns kallt, rått och klaustrofobiskt att titta på bilden, en känsla jag lätt får av rymden.
Bilden är laddad med en känsla av Alien, Even Horizon och andra filmer åt det hållet och av vad jag förstått av Utpost så är det rätt jävla passande.

Jag håller med Arfert, ändra ingenting! Den är skitsnygg!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Genesis said:
Grammatiskt korrekt? Det är ett fucking Sartre-citat! Det står över grammatiken. :gremsmile: [...]

EDIT: Nu när jag söker så ser jag att det finns massor av olika översättningar. Kanske någon känner till en som ligger bättre i munnen? Jag kanske bara snodde den tjusiga engelska översättningen "Hell is other people", som jag tycker är bra.
Hell is other People känns mycket bättre än den svenska motsvarigheten. Dem säger allt låter tuffare å engelska - även sådant som är grammatiskt fel? :gremwink:

I alla fall, jag har inget bättre förslag själv (det är för varmt för att tänka) men du ville ju veta vad vi tyckte om omslaget. Utseendet är bra, formulering inte klockren för mig. Jag förstår meningen och innebörden men det är inte vad som fångar min uppmärksamhet, utan det är "vad är det där för felkonstruerad mening"?

Edit: Hans förslag kanske inte rimmar lika poetiskt, men den känns i alla fall som den fångar spelets stämning och som jag inte hakar upp mig på.

Bunny

Crazy like a fool
"Det känns lite som omslaget till Starcraft cd:n, eller gammalt sci-fi datorspel från slutet av 90-talet."

Det ar faktiskt exakt StarCraft jag kom att tänka på, också. Nu har jag förvisso inte sett CD:n i sig på ett decennium, men det gör det bara ännu mer kul att du lyckades pricka vad som gjorde omslaget så vagt bekant.

Omslaget är jättesnyggt, Genesis, men tyvärr, tyvärr lyckas den alltså samtidigt få mig att relatera till halvtaskiga gamla strategispel. Det är nog rutmönstret som gör omslaget så dataspelsaktigt.

Racerkiller

Veteran
Snyggt och välgjort men vanligt och tråkigt, bara att google söka rymd relaterande ord kombinerat med wallpaper för massa liknande bilder.

Loggans typsnitt är ok, men det långa T:et och lilla O:et ser bara ut som ett trött försök att göra loggan mera speciell. 3d effekten sticker i ögonen, platt stil vore bättre.

Rutmönstret känns onödigt förutom avgränsningen mellan mittens turkosa färg och sidornas blåa. Känns som det borde utnyttas mera, kanske kan loggans alla bokstäver vara innanför en ruta var.

Genesis said:
Om ni låtsas som att ni aldrig hört talas om rollspelet förut, vad verkar det handla om?
Tja, jag har faktiskt aldrig hört talas om spelet innan, så jag kan ju ge direkt respons på omslaget.
1. Det verkar handla om rymden, eftersom det är planeter och stjärnor på.
2. Det verkar handla om rymdstationer, eller åtminstone en, eftersom det heter "Utpost".
3. Det verkar handla om ett gäng personer instängda i en rymdstation med små eller inga möjligheter att ta sig därifrån (eftersom man varken kan se solen, jorden eller andra bekanta himlakroppar på bilden). Eftersom det är rök i rymden är man i närheten av en nebulosa, dvs. jättelångt hemifrån.
4. En hörnsten i spelet verkar vara att människorna börjar störa sig på varandra, får psykbryt och (riskerar att börja) idka våld varandra (eftersom underrubriken är "Helvetet är andra människor").
5. Det står att det är ett berättarspel. Jag har inte järnkoll på vad som ingår i ett berättarspel, eller vad skillnaden mellan berättarspel och samberättarspel är. I vilket fall ligger väl tyngdpunkten mer på att gestalta sina rollpersoner genom rollspelande än genom regler på formuläret. Det betyder alltså att man ska sitta runt spelbordet och ha klaustrofobi tillsammans med kompisar som man låtsas att man är lika trött på som den där matrix-maten man låtsas att man ätit de senaste 13 åren.

Summa summarum:
Om jag spelar Utpost kommer min rollperson att bo på en rymdstation utan realistiska utsikter på att bli avbytt. Han kommer att anse att andra människor (andra rollpersoner) är helvetet och sväva i noll-G och titta ut genom fönstret istället för att umgås med folk. Kommer det någon skriker han åt dem att försvinna. Genom fönstret kan han se planeterna och nebulosan som visas på omslaget till spelet.

Skulle jag gilla det spelet, så långt? Nej. Det låter skittråkigt i mina öron.

Tur att man inte ska döma spelet efter omslaget.

Alla kommentarer och tips är välkomna.
Var välkomna, kanske... :)

Genesis

Ni dés ni maître
Purgatorius said:
1. Det verkar handla om rymden, eftersom det är planeter och stjärnor på.
2. Det verkar handla om rymdstationer, eller åtminstone en, eftersom det heter "Utpost".
3. Det verkar handla om ett gäng personer instängda i en rymdstation med små eller inga möjligheter att ta sig därifrån (eftersom man varken kan se solen, jorden eller andra bekanta himlakroppar på bilden). Eftersom det är rök i rymden är man i närheten av en nebulosa, dvs. jättelångt hemifrån.
4. En hörnsten i spelet verkar vara att människorna börjar störa sig på varandra, får psykbryt och (riskerar att börja) idka våld varandra (eftersom underrubriken är "Helvetet är andra människor").
5. Det står att det är ett berättarspel. Jag har inte järnkoll på vad som ingår i ett berättarspel, eller vad skillnaden mellan berättarspel och samberättarspel är. I vilket fall ligger väl tyngdpunkten mer på att gestalta sina rollpersoner genom rollspelande än genom regler på formuläret. Det betyder alltså att man ska sitta runt spelbordet och ha klaustrofobi tillsammans med kompisar som man låtsas att man är lika trött på som den där matrix-maten man låtsas att man ätit de senaste 13 åren.
Förutom punkt fem är det spot on. Skillnaden mellan berättarspel och samberättarspel är typ en stavelse och inte mycket mer. Fokus ligger på att bygga en cool berättelse, inte att gestalta sin rollperson.

Skulle jag gilla det spelet, så långt? Nej. Det låter skittråkigt i mina öron.
Om jag lägger till rymdmonster?

...

och gaysex?

Genesis said:
Om jag lägger till rymdmonster?
...
och gaysex?
Och ett komplicerat förhållande till rymdstationens dator som sköter alla system, kanske?
Jag avstod medvetet från att läsa något om spelet innan jag skrivit vad jag kom att tänka på utifrån omslaget, eftersom det var omslaget du ville ha utvärderat.

Berättarspel: I mitt spelande lägger jag alltså fokus på vad som händer hela spelgruppen och inte bara min rollperson. Vi hjälps således åt att gestalta hur trötta vi är på varandra.
Rymdmonster: Men rätt vad det är upptäcker vi en security breach på basen, och var och en är så illa tvungen att samarbeta med de där tråkorna man blivit stationerad med.
Gaysex: För på basen finns ingen av motsatt kön att ha samlag med? Eller åtminstone som akut bristvara? I vilket fall: vi står visserligen inte ut med varandra, men det finns ju ingen annan att ligga med. Typ så?
Relationerna till datorn: Vi vet inte om vi kan lita på den, om jag förstått det rätt.

Jo, spelet låter betydligt intressantare när jag vet detta, men nu handlade det ju om omslaget.

Omslaget: Det jag får ut av att titta på omslaget är nog mest det jag skrev i förra inlägget. Omslaget säger mig inget om rymdmonster eller läskiga datorer. Även om det är snyggt.

Ram

Skev
Jag tycker att den är skitsnygg. Loggan är som du säger kanon och den tomma rymden i kombination med det där disiga vad det nu är runt planeten ger en känsla av både ensamhet/övergivenhet och ett osynligt men överhängande hot. Jag skulle dock gärna se en "blipp", en liten ljuspunkt ungefär nio rutor ned och tre rutor in på bilden, något som både skulle kunna tolkas som att det är där utposten finns och som att någonting är påväg hitåt/ditåt. Lite lökigt, men det är det som jag känner fattas som kontrast till det svarta och tomma.

Skitsnyggt i alla fall. Gillar mycket.

Genesis

Ni dés ni maître
Läskiga datorer har jag ännu inte varit med om. Anledningen till att det blir gaysex är för att man först ger folk komplicerade förhållanden till varandra och först därefter bestämmer deras kön. Homoförhållanden tenderar att vara resultatet av det, vilket jag tycker är kul.

Mitt första omslag hade gaysex, men det signalerade tydligen ännu mindre vad spelet handlar om.

Skämt åsido, så är allt jag vill att omslaget skall få en att klicka på tumnagelbilden för att läsa mer. Och att man inte skall skämmas över att ha boken i sin bokhylla. Tack för responsen!

Sodivra

Champion
Tjänar det någonting till att säga att jag tycker att "Helvetet, det är andra människor" låter bättre? Det är inte lika hårt på något sätt.

Jag tycker din framsida är sjukt snygg, men för ett spel som handlar om människor så är det ganska lite människor på bilden. Istället så ger spelet ett teknologiskt intryck. Är det bra?

Jag förstår att du vill förmedla den känslan av isolation. Har du testat att lägga in personer i jumpsuit (förstås!) i förgrunden, som visar upp relationer?

Jag är lite skeptisk till det lilla o:t, men jag vet ingenting om typografi eller hur alternativet skulle se ut, egentligen.

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos said:
Jag tycker din framsida är sjukt snygg, men för ett spel som handlar om människor så är det ganska lite människor på bilden. Istället så ger spelet ett teknologiskt intryck. Är det bra?
Jag kan avslöja att det inte kommer att finnas med en enda bild på en människa i hela boken. Det är en grej.

Zebulon

Swordsman
Färgsättningen: Dramatiskt med den tighta färgskalan och snyggt med kontrasterna som ger dramatik till bilden.

Rutnät: Det funkar men det hade det nog kunnat göra utan det också. Mindre dimma i så fall så man ser in i rymden och får djupet. En smaksak.

Logga: Så cool. Jag tror att det lilla O:et gör att det är så läsbart. Ett annat O gör en stor skillnad, kanske är det snyggare. Svårt att säga.
Röken på loggan signalerar för mig också en slags dramatik. Något har hänt, en eld har brunnit. Nu sitter vi i askan. Jag gillar det som fan.

Slogan: Cool. I ett rymdrollspel känns det lite avgränsande att använda ordet "människor" tycker jag. Kanske "Helvetet är andra personer"? Hårfin skillnad. "Helvetet är de andra" är en variant.
Oavsett är det ju svårt att jiddra med Sartre, du har både skärp och hängslen i frågan :gremsmile:

Tvärgående streck: Snyggt.

Hörnflärpar. Det skall definitivt vara två för att behålla balansen i bilden. De fyller ju samma strukturerande funktion som de tvärgående linjerna och rutnätet så hur stora de skall vara beror lite på de andra delarna.

Betyg: 5 rymdmonster av 5 möjliga. Jävligt bra och inspirerande!

Big Marco

Läskig
"Helvetet är de andra"
Den gillade jag betydligt bättre! Kanske för att den också inbegriper en viss paranoja och misstänksamhet, mer än det mer filosofiska von-oben-citatet "...andra människor". För din version känns dessutom en kommentar som en aktör i spelet skulle kunna säga, något som inte känns aktuellt med orginalformuleringen.

(ndg själva omslaget så tycker jag att det är snyggt men trist. Jag associerade först till "under vattnet?" och sedan till "virus" innan "rymden" dök upp. Men jag är tydligen ... speciella associationsbanor)

Brynolf

Dum fan
Marco Behrmann said:
"Helvetet är de andra"
Den gillade jag betydligt bättre! Kanske för att den också inbegriper en viss paranoja och misstänksamhet, mer än det mer filosofiska von-oben-citatet "...andra människor". För din version känns dessutom en kommentar som en aktör i spelet skulle kunna säga, något som inte känns aktuellt med orginalformuleringen.
Fast "de andra" i en rymdkontext får åtminstone mig att snarare tänka mer på en helt främmande ras av rymdgubbar som utgör något elakt hot mot mänskligheten.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Fast det stämmer ju med spelet också. Det är inte bara människorna som orsakar helvete - det gör monstren också som Utsidan slänger på en. :gremwink:

Big Marco

Läskig
Endyamon said:
Fast det stämmer ju med spelet också. Det är inte bara människorna som orsakar helvete - det gör monstren också som Utsidan slänger på en. :gremwink:
Exakt. Hotet.

Genesis

Ni dés ni maître
Fast hela poängen är att du är härute långt ifrån allting, med rymdmonster, galna AI, naturkatastrofer och utomjordiska sjukdomar, men det är inte det som är helvetet. Helvetet är människorna omkring dig.

Äh, jag vet inte. Måste fundera på det där med slogan. Men tack för all input och alla idéer!