Genesis said:
Om ni låtsas som att ni aldrig hört talas om rollspelet förut, vad verkar det handla om?
Tja, jag har faktiskt aldrig hört talas om spelet innan, så jag kan ju ge direkt respons på omslaget.
1. Det verkar handla om rymden, eftersom det är planeter och stjärnor på.
2. Det verkar handla om rymdstationer, eller åtminstone en, eftersom det heter "Utpost".
3. Det verkar handla om ett gäng personer instängda i en rymdstation med små eller inga möjligheter att ta sig därifrån (eftersom man varken kan se solen, jorden eller andra bekanta himlakroppar på bilden). Eftersom det är rök i rymden är man i närheten av en nebulosa, dvs.
jättelångt hemifrån.
4. En hörnsten i spelet verkar vara att människorna börjar störa sig på varandra, får psykbryt och (riskerar att börja) idka våld varandra (eftersom underrubriken är "Helvetet är andra människor").
5. Det står att det är ett berättarspel. Jag har inte järnkoll på vad som ingår i ett berättarspel, eller vad skillnaden mellan berättarspel och samberättarspel är. I vilket fall ligger väl tyngdpunkten mer på att gestalta sina rollpersoner genom rollspelande än genom regler på formuläret. Det betyder alltså att man ska sitta runt spelbordet och ha klaustrofobi tillsammans med kompisar som man låtsas att man är lika trött på som den där matrix-maten man låtsas att man ätit de senaste 13 åren.
Summa summarum:
Om jag spelar Utpost kommer min rollperson att bo på en rymdstation utan realistiska utsikter på att bli avbytt. Han kommer att anse att andra människor (andra rollpersoner) är helvetet och sväva i noll-G och titta ut genom fönstret istället för att umgås med folk. Kommer det någon skriker han åt dem att försvinna. Genom fönstret kan han se planeterna och nebulosan som visas på omslaget till spelet.
Skulle jag gilla det spelet, så långt? Nej. Det låter skittråkigt i mina öron.
Tur att man inte ska döma spelet efter omslaget.
Alla kommentarer och tips är välkomna.
Var välkomna, kanske...