Nekromanti [Utpost] Social Contract, FOR REALZ!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag leker med tanken på att lägga in en text längst ned på varje rollformulär. Här är ett utkast till den:

Jag förbinder mig att, medan jag spelar Utpost med denna rollperson, inte spela spelet för att "vinna", utan för att åstadkomma en berättelse givande för alla inblandade. Jag är medveten om att ansvaret för att ha roligt inte faller på spelledaren allena, utan på var och en runt spelbordet, och jag agerar för att maximera nöjet för både mig själv och de andra.
Vidare ämnar jag behandla spelets regler med respekt och inte utnyttja den makt det ger mig för andra syften än att samtliga inblandade skall ha roligt. När reglerna kräver att jag gör en bedömning, till exempel när det gäller vilken egenskap som bör användas i en konflikt eller huruvida en handling förtjänar att sänka Friktionen, gör jag denna bedömning ärligt och utan baktankar.

Spelarens underskrift:

Genesis

Ni dés ni maître
Visst, ja, man kanske bör ha ett kontrakt som spelledaren skriver på, också. Jag kommer ju att ha ett spelledarformulär, så den texten kommer nog att finnas på det. Alternativt kan det finnas bredvid ovanstående på varje rollformulär, så att spelledaren har en förbindelse gentemot samtliga spelare.

Christoffer

It's all pig.
Haha! Klockrent! Men, en självklar fråga, om man ska skriva under ett kontrakt, vad sker vid kontraktsbrott? :gremgrin:

Genesis

Ni dés ni maître
ChristofferL said:
vad sker vid kontraktsbrott?
En harkling och en nick mot kontraktet. Men på grund av kontraktets subjektiva natur är det svårt att bevisa.

Wilmer

Hero
Beroende på hur du tänker att spelet ska spelas så borde du nog ha med något om att spelledaren förbinder sig att inte göra bullshit moves och om han verkligen vill att något ska hända får han säga det till spelarna istället för att i hemlighet rälsa.