Re: Bortdrivna Alver
Med risk för att bli strypt av Krille så ska jag nu avslöja en mörk alvisk hemlighet som jag har hittat på HELT själv.. *ler* och som krille inte har något med att göra.. MEN i och med att jag själv har beslutat att det är en hemlighet och krille är hemlighetens mästare ohc Alvernas skapare så antar jag att jag kommer bli strypt eller hur krille ?
Och nu när jag har avslöjat denna mörka hemlighet kanske krille kan hjälpa mig med att avslöja deras alviska namn ?
Alver har haft i de kända delara av värden många olika krig och redan under det första Alv-Dvärg kriget så alverna med teknomagi som idag är glömd slogs med Dvärgarna och förbannelsen lades på deras axlar fanns det grupper som vände sig mot sina ledare och alv slogs mot alv tillslut så segrade de forna ledarna och drev iväg rebelerna som än idag kallas "De Bortdrivna" de vandrade iväg långt till öar och länder långt utanför vad som idag kallas de kända länderna.
Enligt legenden så förenades "De Bortdrivna" med andra grupper av Alver som tidigare hade flykt iväg från krigets vansinne tillsammans så slog de sig ner utanför hemländerna där de kom ifrån "De Bortdrivna" försökte glömma alla sorger och smärtor som deras gammla kultur hade gett dom i sina nya länder byggde de en nu kultur som var helt främmande från den standard "Alviska" som finns i Asharien/jargien/Consaber de kallar sig inte Alver utan deras eget namn är "Abonuk" som betyder "Längtans folk"
Idag kan nästan ingen Abonuk tala den gamla Alviskan men i deras legender så berättas det än om de grymma Alverna som drev dom iväg..
Abonuk har än idag en hög kunskap om teknik magi och annat de har en stark freds kultur och anser att en Abonuk som dödar en annan inteligent varelse är besmutsad och kräver botgörning denna botgörning tar lång tid och är smärtsam.
Bland sina tekniska kunnande så har de en avacerad kunskap inom boktryckar konsten och de är skickliga sångare och magin är jämbördig med den som Sanarie alverna har.
Abonuk har sin egen inte lyckas bota förbannelsen men de har lyckats hitta en lösning tillfällig lösning som de använder sig av genom magi och vissa alkemiska örter kan de ge en Alv som lider av förbannelsen emotionel minnesförlust alla hans känslo minnen dämpas och Alven blir "frisk igen" nackdelen är att VIL -1 av chocken och och Alven får slå om sina karaktärs slag ( Lojalitet, Heder, Amor, Aggression, Tro Generositet )
på grund av denna orsak så är det sällan de använder sig av sitt botemedel en "botat person är tekniskt sätt en helt ny och ibland opålitlig individ.
Bland sig har de en försvars styrka som består av heliga krigare "Do Shamura" ( De som bär blodet / försvararna ) dessa är krigare som får bära smutsen av mord och tyngden av andras död ett jobb som kräver den högsta formen av ansvar coh få är villiga att bära.
Abonuk anser det vara ett nödvändigt ont att lära sig försvara sig så nästan alla Abonuk kan konsten att slåss med spjut samt yxa och Pilbåge vapen som även kan användas som redskap och jaktvapen är bättre anseda än rena dödsvapen som svärd och lans.
Do Shamura krigarna är bemyndiga att tillfälligt kräva folkets hjälp med att försvara deras städer och byar och i fredens och folkets namn kan dessa krigare begå fruktansvärda handligar som tortyr kidnappning mord och lönnmord brott som de senare botgör genom självmord..
Men den viktigaste försvaret Abonuk har är deras grannfolks välvilja ohc de har alltid strävat efter samarbete genom en välutvecklad diplomatiska metoder så har deras städer fått stå i fred i århundraden mycket tack vara den fruktan som Do Shamura väcker och den respekt som de har genom att de aldrig har startat krig bara avslutat dom.
Abonuk känner till alverna i Nord Östliga mundna framför allt genom Cifalier men de är intre intreserade av att handla med dessa krigiska Alver..
Abonuk
STY -
TÅL +1
RÖR +2
PER +2
PSY +1
VIL --
SYN +2
HÖR +2
Abonuk MAN Längd: STY+TÅL+3T6+145 Grund vikt: Längd-95
Abonuk KVINNA Längd: STY+TÅL+3T6+140 Grund vikt: Längd-100
Högt slå: 2T6+6
Normalt: slå 3T6
Lågt: slå 2T6
Lojalitet: Högt,, Man måste skydda sitt folk och sina vänner inget ska stå ivägen...
Heder: Lågt,, Utom i krig då de gör allt för att åter få fred även bryta mot vad som anses hederligt..
Amor: Normalt,, Även om det anses som normalt att ha en älskare eller älskarinna.. ( de lever så länge att omväxling är ett nädvändigt ont )
Aggression: Lågt,,
Okej du tycker jag är feg okej då är jag feg nöjd ?.. Sten och ord kan inte skada.,, är någon dumt så går man därifrån om man kan..
Tro: Hög..
Generositet: Hög..
Sen finns givet viss andra gruppen bland annat ättlingar till alviska flyktingar slavar och bortrövade alver som har lyckats överleva på främande ort...